W budowie S52 obwodnica Krakowa: 12 km ekspresówki, nowe węzły, tunele i mosty
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-06-29
Północna Obwodnica Krakowa - ponad 12 km nowej drogi ekspresowej S52
Po licznych odwołaniach w przetargu, umowa na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa została podpisana z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź 13 listopada 2018 roku. Zgodnie z kontraktem prace wyniosą 1 427 968 500 zł. Pierwsze roboty budowlane ruszyły w lipcu 2020 r. po wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
W ramach realizacji Północnej Obwodnicy Krakowa wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice, o długości ok. 12,5 km. Każda jezdnia ekspresówki będzie miała po trzy pasy ruchu. Powstaną tunele:
- pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m
- pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m
- pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa powstanie niewielki obiekt tunelowy o długości 95 m.
W ciągu trasy ekspresowej powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów.
W ciągu S52 Północnej Obwodnicy Krakowa wybudowane zostaną węzły:
- Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice,
- Zielonki - węzeł na skrzyżowaniu S52 POK z ulicami: Na Zielonki w Krakowie, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę w Zielonkach i projektowaną przez Samorząd Województwa Trasą Wolbromską,
- Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29-go listopada w Krakowie,
- Batowice - w miejscu skrzyżowania S52 i ul. Karola Wojtyły w Batowicach (droga powiatowa 2293K).
Rozbudowa DK7 północnej wylotówki z Krakowa. Kiedy koniec prac na DK7 w Krakowie
Mapa drogi ekspresowej S52 - Północnej Obwodnicy Krakowa. Mapa: GDDKIA
Węzły Zielonki i Węgrzyce na S52 zostały zmienione
W ostatnim czasie drogowcy informowali o przeprojektowaniu węzłów na Północnej Obwodnicy Krakowa. Powodem były głosy ekspertów, którzy zaznaczali, ze węzły nie będą w stanie obsłużyć dużego ruchu pojazdów. Z uwagi na wzrost natężenia ruchu wokół Krakowa i prognozowanej dalszej tendencji wzrostowej, a także przebudowę Al. 29-go listopada realizowaną przez Miasto Kraków, jesienią 2020 r. GDDKIA zleciła Politechnice Krakowskiej wykonanie opinii technicznej dla węzłów Zielonki i Węgrzce. Dotyczyła ona prognozowanych natężeń ruchowych i projektów rozwiązań rond turbinowych na węzłach S52 Północnej Obwodnicy Krakowa. Zawierała ona również propozycje zmian geometrii i organizacji ruchu oraz analizy przepustowości i warunków ruchu. Po otrzymaniu opinii, niektóre rozwiązania zostały zmienione.
Zmiany obejmą również węzeł Mistrzejowice budowany w ciągu drogi ekspresowej S7 - pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Budowa S7. Będą zmiany węzła Mistrzejowice na obwodnicy Krakowa
Planowany węzeł Zielonki w ciągu S52 będzie zmieniony. ZDjecia: GDDKIA
Na węźle Zielonki zaprojektowano dodatkowy pas w prawo z bypassem na wlocie północnym oraz dodatkowe pasy w prawo na wlocie wschodnim i zachodnim od drogi S52. Na wlocie zachodnim, dodatkowy pas w prawo dodano ze względu na potrzebę utrzymania płynności ruchu i niezawodności sieci drogowej w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej.
Na węźle Węgrzce natomiast będzie dodatkowy pas w prawo na wlocie północnym DK7 i dodatkowy pas w lewo na wlocie wschodnim od drogi ekspresowej S52.
Nowe rozwiązania obejmą również węzeł Węgrzyce na S52. Zdjecia: GDDKIA
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa, jest dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na kwotę 680 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
S14 Zachodnia Obwodnica Łodzi – południowa część oddana do użytku
Jak obecnie wygląda budowa S52 – Północnej Obwodnicy Krakowa?
Budowa drogi ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) postępuje z miesiąca na miesiąc. Trasa nabiera kształtów, rosną mosty i wiadukty, pod ziemią wykonawca prowadzi wykopy pod tunele.
- Największe zaawansowanie prac (58 proc.) odnotowujemy w branży mostowej. W branży drogowej prace koncentrują się na wzmacnianiu gruntów, ale w niektórych miejscach rozpoczęły się już roboty bitumiczne. Jeszcze w lipcu planowane jest ukończenie wykopu podstropowego w krótszym tunelu – informuje krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jeden z mostów w ciągu S52, Północnej Obwodnicy Krakowa. Zdjecia: GDDKIA
Nadal trwają roboty ziemne, w ramach których wykonano około 793 tys. m3 wykopów oraz 390 tys. m3 nasypów. Wzmacniane jest podłoże, wymieniono ponad 90 proc. gruntów, wykonano dreny i kolumny żwirowe. Pierwsza warstwa podbudowy bitumicznej położona została na S52 pomiędzy tunelem w Zielonkach a wiaduktem w ciągu ul. Dożynkowej w Krakowie. Natomiast w rejonie ul. B4, w miejscowości Węgrzce, trwają przygotowania do ułożenia drugiej warstwy podbudowy bitumicznej na odcinku ok. 400 m.
Budowa S52 Północnej Obwodnicy Krakowa - warstwa bitumiczna nawierzchni. Zdjecia: czerwiec 2022. GDDKIA
Trwają intensywne roboty żelbetowe na obiektach inżynierskich (wiadukty, mosty, tunele, konstrukcje oporowe). Dotychczas wbudowano około 140 tys. m3 mieszanki betonowej oraz zamontowano ok. 16 000 ton stali zbrojeniowej. Powstaje tu 27 obiektów inżynierskich i 4 km murów oporowych. Jest na nich zróżnicowane zaawansowanie robót: od realizacji posadowienia, poprzez wykonywanie fundamentów i podpór, po wykonywanie ustrojów nośnych, kap chodnikowych i izolacji pomostu.
Zbrojenie obiektu inżynierskiego w ciagu drogi ekspresowej S52. Zdjecia: czerwiec 2022 r. GDDKIA
Na większości obiektów mostowych wykonane zostało posadowienie, fundamenty i podpory. Obecnie te obiekty znajdują się w fazie realizacji ustroju nośnego. Są też takie obiekty, na których ułożono krawężniki, zamontowano deski gzymsowe i zabetonowano kapy chodnikowe. Takie prace wykonano na wiadukcie w ciągu ul. B4 w Węgrzcach, wiadukcie nad linią kolejową w Batowicach czy na najdłuższym moście na tej inwestycji w Bosutowie (560 m długości), nad suchym zbiornikiem i ul. Krakowską.
Planowany wezeł Węgrzyce w ciągu drogi ekspresowej S52. Zdjećia: GDDKIA
W tunelu o długości 496 m, wykonanym pod wzgórzem w Batowicach, trwa wykop podstropowy. Wykopano 75 proc. materiału ziemnego i w lipcu planowane jest zakończenie tych robót. Natomiast na budowie tunelu pod rzeką Prądnik i ul. Krakowskie Przedmieście w Zielonkach, o długości 653 m, wykonywane są ściany szczelinowe i strop. W sezonie wakacyjnym planowane jest tu rozpoczęcie wykopu podstropowego, od strony wschodniej. Obiekt ma ukończone ściany szczelinowe w 85 proc.
Droga S52, Północna Obwodnica Krakowa, prace żelbetowe – strop tunelu TS-04. Zdjecia: GDDKIA
Przy węźle Modlnica powstaje obwód utrzymania drogi, w tym budynki - biurowo-administracyjny i warsztatowo-garażowy. Zakończono wykonywanie nasypu dla całego terenu obwodu.
Zakopianka. Więcej czasu na wariant społeczny S7 Kraków – Myślenice
Po wybudowaniu S52 powstanie ring dróg szybkiego ruchu wokół Krakowa
Kraków będzie miał pełną obwodnicę. S52 POK zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z drogą ekspresową S7 i w ten sposób zamknie się IV obwodnica Krakowa. Ciąg obwodnic połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7) i usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta DK79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę.
Drogowy ring wokół Krakowa zostanie domknięty po oddaniu nowej drogi S52 - Północnej Obwodnicy Krakowa. Źródło: GDDKIA