Ruszyła Via Carpatia na południe od Rzeszowa. W ciągu S19 powstanie tunel
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-07-13
Drogowcy podpisali umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 o długości 10,3 km od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. Wykonawcą jest konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, które ma 70 miesięcy na wywiązanie się z zadania. Umowa opiewa na ponad 2,23 mld zł.
Wykonawca w pierwszej kolejności, na podstawie Koncepcji programowej opracuje dokumentację techniczną. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2020-2026, z czego 14 miesięcy to projektowanie, 7 miesięcy uzyskanie decyzji ZRID, 33 miesiące budowa. Do tego należy także doliczyć cztery okresy zimowe, tj. 16 miesięcy.
W ramach odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica przewiduje się wykonanie obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ok. 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wykonany zostanie także dwupoziomowy węzeł Babica typu „trąbka” oraz pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem. W ramach zadania wybudowane zostaną dwie pary MOP (MOP II Lutoryż, MOP I Lutoryż) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Tunel w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica. Zdjecia: GDDKIA
Największym wyzwaniem inżynieryjnym będzie budowa tunelu oraz estakad. Wynika to z pagórkowatego ukształtowania terenu, które wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego około 80 m pod powierzchnią terenu. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące na przedmiotowym odcinku drogi.
Droga będzie posiadać przekrój poprzeczny dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przebieg S19 będzie zgodny z przebiegiem wariantu, dla którego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie 6 listopada 2015 r. wydał decyzję środowiskową (4 listopada 2016 r. decyzja środowiskowa stała się ostateczna).
S19 na Podkarpaciu: 30 km oddane do ruchu, 65 km w budowie, 75 km w przygotowaniu
Obecnie na Podkarpaciu w użytkowaniu jest około 30 km trasy S19, w realizacji (projektuj i buduj) - 65 km, a w przygotowaniu kolejne 75 km. Aktualnie, na odcinkach na południe od Rzeszowa, wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe. Dużym wyzwaniem jest przeprowadzanie badań geologicznych w tak różnorodnym i skomplikowanym pod względem geologicznym terenie.
Droga ekspresowa S19 Babica - Barwinek (długość 74,84 km)
- Babica - Domaradz, długość - 23,5 km, obecny etap: opracowanie KP,
- Domaradz - Iskrzynia, długość: 12,8 km, obecny etap: opracowanie KP,
- Iskrzynia - Miejsce Piastowe, długość: 9,9 km, obecny etap: opracowanie KP (przed ZOPI),
- Miejsce Piastowe - Dukla, długość - 10,4 km, obecny etap: KP odebrana (po ZOPI),
- Dukla - Barwinek, długość 18,3 km, obecny etap: opracowanie KP.
- Koncepcja programowa (KP) opracowana dla odcinka Miejsce Piastowe – Dukla została już odebrana na posiedzeniu Zespołu Oceny Projektów Inwestycyjnych (ZOPI). Kolejną będzie KP dla odcinka Iskrzynia – Miejsce Piastowe. Następnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na realizację tych odcinków, które wspólnie stanowić będą swoistą obwodnicę Miejsca Piastowego – zapowiadają przedstawiciele rzeszowskiego oddziału GDDKIA.
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, która połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Do projektu chcą dołączyć także Finlandia, Estonia i Łotwa. W Polsce ma mieć on długość ponad 700 km i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
S19 na Podlasiu: W lipcu nowe przetargi i rozstrzygnięcia
Kierowcy korzystają już z kilku odcinków S19 - zachodniej obwodnicy Lublina oraz odcinka od Sokołowa Małopolskiego do Rzeszowa. W trakcie realizacji jest 130 km przyszłej S19, od Lublina do Sokołowa Małopolskiego. Inwestycję podzielono na 12 odcinków realizacyjnych, po sześć w województwie lubelskim (łączna długość to ok. 75 km) i podkarpackim (55 km). Na wszystkich trwają już prace w terenie.