1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S19 na Podlasiu: W lipcu nowe przetargi i rozstrzygnięcia

S19 na Podlasiu: W lipcu nowe przetargi i rozstrzygnięcia

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-07-07
S19 na Podlasiu: W lipcu nowe przetargi i rozstrzygnięcia
2020 rokiem przetargów na podlaskiej S19. Zdjęcia: GDDKIA
W toku i w planach są przetargi na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. W pierwszym półroczu tego roku ogłoszono postępowania na cztery odcinki - obwodnicy Białegostoku o łącznej długości przeszło 47,5 kilometra trasy Via Carpatia. Pod koniec lipca planowane są kolejne postępowania na odcinki w kierunku południowym – Bielska Podlaskiego i Siemiatycz. Cała podlaska część S19 ma być gotowa na koniec 2025 r.

Na Podlasiu, w fazie przygotowań lub przetargów są już wszystkie odcinki drogi ekspresowej S19 od Kuźnicy Białostockiej (przejście graniczne z Białorusią) – przez Białystok – do granicy z woj. mazowieckim. Podlaska część trasy Via Carpatia to około 175 km, która - w zależności od odcinka - jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej, albo w fazie ogłaszania i rozstrzygania przetargów.

Przetargiem objęte są już odcinki obwodnicy Białegostoku: Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód oraz Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno – Białystok Południe, a także Białystok Południe – Ploski nad Narwią.

Jedenaście ofert na S19 Białystok Zachód - Białystok Księżyno

Poznaliśmy już oferty na odcinek S19 Białystok Zachód - Białystok Księżyno. Wpłynęło jedenaście ofert, z których tylko dwie przekroczyły kosztorys zamawiającego (budżet GDDKIA - 713 mln zł). Najniższą cenę zaproponowała turecka firma KOLİN İNŞAAT - 560,75 mln zł. Następna w kolejności propozycja firmy Budimex (577 mln zł), to 81 proc. kosztorysu zamawiającego. Cena kilometra „eski” w zaokrągleniu to odpowiednio - 33,67 mln zł i 34,65 mln zł. Dla porównania najdroższa oferta firmy Mostostal to 720,9 mln zł, co stanowi 101 proc. kosztorysu inwestorskiego i daje kwotę 43,29 mln zł za kilometr.

Odcinek Białystok Zachód - Białystok Księżyno ma być dwujezdniowy, w przekroju 2x2, przystosowany do ciężkiego ruchu (kategoria KR6). Rodzaj konstrukcji nawierzchni (beton cementowy czy asfaltowy) wybierze wykonawca.

Powstaną dwa węzły: Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku - ul. Popiełuszki oraz węzeł Białystok Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678. Zadanie obejmować będzie także budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (Czaplino), Obwodu Drogowego, 24 obiektów inżynierskich, w tym dwóch przejazdów kolejowych.

Droga zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Podpisanie umowy zaplanowano na jesień tego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na II kw. 2022 r., a budowa na lata 2022-2024.

Mapa drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskimMapa drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. Mapa: GDDKIA

2020 rokiem przetargów na podlaskiej S19

W środę, 8 lipca zaplanowano otwarcie ofert w przetargu Białystok Księżyno - Białystok Południe (z odcinkiem DK 65 Białystok Południe - Grabówka). Z kolei 17 lipca poznamy oferty na odcinek Białystok Zachód – Krynice, a 20 lipca na Białystok Południe – Ploski.

W drugiej połowie roku drogowcy chcą ogłosić brakujące przetargi na południowe fragmenty, od miejscowości Ploski przez Bielsk Podlaski aż do Chlebczyna nad Bugiem. Na 31 lipca zaplanowano ogłoszenie przetargu na S19 Ploski - Haćki, Haćki - Bielsk Podlaski Zachód oraz Bielsk Podlaski Zachód – Boćki.

Oznacza to że pod koniec bieżącego roku cała S19 od Białegostoku na południe, aż po rzekę Bug będzie objęta postępowaniami przetargowymi, z których kilka może zostać jeszcze w tym roku – rozstrzygniętych. Cała podlaska część S19 ma być gotowa na koniec 2025 r.

Co z pozostałą częścią Via Carpatia?

Dla mazowieckiego odcinka S19 granica woj. lubelskiego – Łosice – granica woj. podlaskiego (ok. 33 km) opracowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).

Na pozostałych odcinkach S19 na północ od Lublina, w kierunku granicy z woj. podlaskim, trwają prace projektowe. Trwa opracowywanie koncepcji programowej dla odcinków: Lubartów – Kock (ok. 16 km), obwodnicy Kocka (dobudowa drugiej jezdni – ok. 8 km), Kock – Radzyń Podlaski (ok. 19 km), Radzyń Podlaski – Międzyrzec Podlaski (ok. 22 km), obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego (dobudowa drugiej jezdni – ok. 7 km) oraz Międzyrzec Podlaski – granica woj. lubelskiego (ok. 11 km).

GDDKIA szuka wykonawcy S19 Lublin – Lubartów. Via Carpatia w projektowaniu i budowie

W budowie jest cały fragment trasy S19 pomiędzy Lublinem i Rzeszowem. Realizację 130 km przyszłej S19 podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim (łączna długość to ok. 75 km) i podkarpackim (55 km). Pierwszymi fragmentami trasy kierowcy pojadą w 2021 roku, a całością w 2022 roku.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Via Carpatia połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Do projektu dołączyć mają także Finlandia, Estonia i Łotwa.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Białystok