S1 z Mysłowic do Bielska-Białej: Coraz bliżej podpisania umów z wykonawcami
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-03-16
W piątek 13 marca poznaliśmy oferty w przetargu na budowę trzeciego, ponad 12-kilometrowego odcinka, drogi ekspresowej S1. Realizacją zadania zainteresowanych jest dziewięciu wykonawców.
- Najniższą cenę (586 710 000,00 zł) złożyło konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia, a najwyższą Mostostal Warszawa (743 904 274,93 zł). GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 733 985 671,00 zł brutto. Oznacza to osiem z dziewięciu złożonych ofert mieści się w naszym kosztorysie. Teraz komisja przetargowa przeanalizuje złożone oferty - poinformował katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, 10 i 14 października 2019 r. GDDKIA ogłosiła przetargi na zaprojektowanie i budowę ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą. 14 lutego br. otwarto oferty na pierwszy z nich, odcinek od węzła Kosztowy II (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła). 21 lutego poznaliśmy oferty na odcinek II - węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice. Nie znamy jeszcze ofert na obwodnicę Oświęcimia, dla której przetarg ruszył w grudniu 2019 r.
Wszystkie odcinki S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”.
Mapa drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko-Biała. Mapa: GDDKIA
Odcinki realizacyjne drogi ekspresowej S1 od Mysłowic do Bielska-Białej:
Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:
- droga ekspresowa o długości 12,865 km
- obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
- trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
- jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)
Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice, w zakres którego wchodzą:
- droga ekspresowa o długości 15,165 km
- trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:
- droga ekspresowa o długości 12,02 km
- dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
- jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa II) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
- jeden obwód utrzymania drogi
Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia - długość 9,04 km
Budowa S1 od Bielska-Białej do Mysłowic to kolejny odcinek, po tzw. obejściu Węgierskiej Górki, dzięki któremu trasa S1 będzie bezpieczną i wygodną drogą oraz ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1. To też najdłuższy z planowanych do budowy lub przebudowy odcinków drogi S1. Trwa już budowa drugiej jezdni S1 od Pyrzowic do Podwarpia oraz tzw. obejścia Węgierskiej Górki. W planach jest również przebudowa istniejącego odcinka DK1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej. Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km.
Droga S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.