S14, S74 i S12 – obiecane do 2023 roku
- A.K.
- conadrogach.pl
- 2015-08-31
Premier Ewa Kopacz zapowiedziała rozszerzenie Programu Budowy Dróg Krajowych o nowe odcinki dróg i wpisanie na listę podstawową rządowego planu budowy dróg trzech tras biegnących przez województwo łódzkie: S14 czyli zachodnią obwodnicę Łodzi, S74 z Sulejowa przez Kielce do Stalowej Woli oraz S12 z Piotrkowa do Radomia.
Odcinek drogi ekspresowej S14 pozwoli na domknięcie obwodnicy Łodzi tzw. łódzkiego ringu jaki oprócz S14 tworzą autostrada A2, A1 i droga ekspresowa S8. Po wpisaniu inwestycji na listę rządowych priorytetów i zapewnieniu finansowania budowa trasy będzie wreszcie możliwa. – Dzięki odpowiednio wcześnie przygotowanym projektom, budowę będzie można rozpocząć już w przyszłym roku – zapowiada poseł Cezary Grabarczyk.
Pozostałe dwie ekspresówki: S12 i S74 mają powstać do 2023 roku. Oprócz budowy tych dróg, program przewiduje również sposób kombinowanego finansowania autostrady A1 z Tuszyna do Częstochowy. Ma ją zbudować spółka specjalnego przeznaczenia i wykorzystać do tego pieniądze prywatne.
Droga ekspresowa S14 docelowo będzie miała ok. 41 km długości i będzie pełnić funkcje zachodniej obwodnicy Łodzi. Połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8. Kiedy powstanie, zrewolucjonizuje komunikację między Pabianicami, Konstantynowem Łódzkim, Aleksandrowem Łódzkim, Zgierzem i Łodzią.
Droga ekspresowa S12 istnieje w planach jako trasa łącząca Piotrków Trybunalski – z granicą z Ukrainą w Dorohusku. Docelowo ma liczyć długości ok. 315 km.
Droga ekspresowa S74 docelowo ma połączyć drogę S12 z drogą S19. Dotychczas kierowcom służy jedynie niespełna 7 km odcinek Kielce–Cedzyna. Istniejąca droga krajowa nr 74 łączy Sulejów w województwie łódzkim z przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie w województwie lubelskim.