S17 Lublin – Hrebenne. Decyzja środowiskowa zatwierdzi przebieg S17 Krasnystaw – Łopiennik i obwodnicy Zamościa
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-01-14
Kolejny krok do budowy dwóch odcinków S17 w woj. lubelskim
Od 2019 roku wszystkie odcinki drogi ekspresowej S17 od Piask do Hrebennego są w rękach projektantów. Tym samym cała 120-kilometrowa trasa jest w trakcie przygotowywania dokumentacji przygotowawczej, niektóre odcinki są już na etapie przetargów - wykonanie w formule projektuj i buduj.
Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Lublinie wpłynęły wnioski o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy dwóch odcinków drogi ekspresowej S17: Łopiennik - Krasnystaw i Zamość Sitaniec - Zamość Wschód. Prace projektowe realizuje firma Mosty Katowice za kwotę 4,3 mln zł. Oto jakie warianty trasy S17 wskazano jako preferowane:
Ponad połowa przetargów na nowe drogi ekspresowe pod znakiem zapytania
S17 Łopiennik – Krasnystaw - wariant preferowany
Dla odcinka drogi S17 Łopiennik - Krasnystaw, o długości ok. 9,6 km, jako preferowany we wniosku do decyzji środowiskowej (DŚU) wskazano wariant nr 3 z podwariantem 3.1. Na mapie oznaczony jest on kolorem niebieskim (podwariant 3.1 - kolor jasnoniebieski - mapa).
Mapa drogi ekspresowej S17 Krasnystaw - Łopiennik. Mapa: GDDKIA
Odcinek będzie rozpoczynać się za węzłem Łopiennik. Następnie, za Łopiennikiem Górnym, trasa ekspresowa przybliży się do obecnej drogi krajowej nr 17 i przebiegać będzie wzdłuż niej. Dalej od zachodniej strony ominie cmentarz wojenny z okresu I wojny światowej, położony w lesie w Łopienniku Górnym, a także zabudowania w miejscowości Zakręcie.
S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy znowu odpływa w czasie
S17 obwodnica Zamościa tj. Zamość Sitaniec - Zamość Wschód – wariant preferowany
Z kolei odcinek drogi S17 Zamość Sitaniec - Zamość Wschód będzie liczył ok. 12 km. Jako preferowany we wniosku do decyzji środowiskowej wybrano wariant nr 2. Na mapie oznaczony jest on kolorem zielonym (mapa).
Mapa drogi ekspresowej S17 Zamość Sitaniec - Zamość Wschód, obwodnica Zamościa. Mapa: GDDKIA
Planowana trasa omija Zamość po północno-wschodniej stronie. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 843 zaplanowano węzeł Zamość Północ. Następnie droga przetnie istniejącą linię kolejową w okolicach miejscowości Reforma. Odcinek kończyć będzie się w okolicach Kolonii Jarosławiec, przed węzłem Zamość Wschód.
Obecnie projektanci odcinków na trasie Lublin – Hrebenne opracowują Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasami awaryjnymi). Przebiegać będzie nowym śladem. W ramach inwestycji powstaną m.in. obiekty inżynierskie, w tym węzeł drogowy Zamość Północ, drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także urządzenia ochrony środowiska.
Wniosek o wydanie DŚU jest ważnym krokiem przybliżającym inwestycję do jej realizacji. DŚU zatwierdza ostateczny przebieg planowanej drogi i jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu DŚU, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego. Następnie, po zakończeniu prac przygotowawczych, drogowcy planują ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy drogi w systemie projektuj i buduj.
Przypominamy, że w grudniu 2021 roku wystartowały przetargi dla około 48 km drogi ekspresowej S17 na odcinkach Zamość Wschód - Zamość Południe, Zamość Południe - Tomaszów Lubelski i Tomaszów Lubelski - Hrebenne.
Droga S17 Warszawa - Lublin – Hrebenne. Ruszyły przetargi na odcinki z Zamościa do granicy
Docelowo droga ekspresowa S17 Warszawa - Hrebenne utworzy ciąg trasy europejskiej E372 i połączy aglomerację warszawską z Lubelszczyzną i poprowadzi dalej w kierunku Lwowa. Planowana data oddania do ruchu ostatnich odcinków to II kwartał 2026 r.