1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy znowu odpływa w czasie

S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy znowu odpływa w czasie

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-11-09
S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy znowu odpływa w czasie
Budowa S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy trwa na najkrótszym, 2-5 km odcinku. Zdjęcia: węzeł Warszawa Wschód, GDDKIA
Od wielu lat stolica czeka na Warszawski Węzeł Drogowy, czyli obwodnicę utworzoną z dróg ekspresowych. Niestety nikłe są szanse na to, że zostanie ukończona w najbliższych latach. Na trasę, która docelowo będzie miała ok. 82 km długości składają się drogi ekspresowe S2, S7, S8 i S17. Do tej pory kierowcy korzystają z nieco więcej niż połowy tej trasy, w budowie są krótkie odcinki dróg S2 (opóźniony odcinek tunelowy przez Ursynów) i S17 przy węźle Lubelska. Końcowy fragment, cześć Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17, cały czas znajduje się w fazie przygotowań i decyzji. Brak ostateczności decyzji środowiskowych odsuwa w czasie kontynuację tej inwestycji.

Wschodnia Obwodnica Warszawy

Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie częścią drogi ekspresowej S17. To część obwodnicy stolicy, na którą kierowcy czekają najdłużej i niestety nic nie wskazuje na to, że roboty ruszą w najbliższym roku. 

Realizację16,3 kilometrowej Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Drewnica i Lubelska podzielono na trzy zadania:

  • S17 węzeł Drewnica - węzeł Ząbki (ok. 3,6 km),
  • S17 węzeł Ząbki - węzeł Warszawa Wschód (Zakręt) (ok. 10,2 km),
  • S17 węzeł Warszawa Wschód (Zakręt) - węzeł Lubelska (ok. 2,5 km).

Trasa będzie posiadała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Wybudowanych zostanie pięć węzłów - Ząbki, Rembertów, Poligon (zjazd techniczny dla wojska), Warszawa Wschód (Zakręt) i Lubelska.

Na razie w budowie jest jedynie, 2,5-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłem Lubelska (połączenie z drogą S2 – Południową Obwodnicą Warszawy) a węzłem Warszawa Wschód (Zakręt). Realizacja odcinków: Warszawa Wschód (Zakręt) – Ząbki oraz Drewnica – Ząbki utknęła w martwym punkcie, z uwagi na uchylone decyzje środowiskowe i w najbliższym czasie nie perspektyw na ogłoszenie przetargów dla tych zadań.

Drogi ekspresowe S2, S17 i S7/S8 - obwodnica Warszawy - mapa

Drogi ekspresowe S2, S17 i S7/S8 - obwodnica Warszawy. Mapa: GDDKIA


S17 Warszawa Wschód (Zakręt) - Lubelska

W budowie jest trzypoziomowy węzeł u zbiegu DK2 i DK17 w Zakręcie. Łączna długość realizowanego odcinka to ok. 2,5 km. Węzeł Warszawa Wschód będzie umożliwiał relacje we wszystkich kierunkach. Na północ, w kierunku Marek (WOW), kierowcy będą mieli do dyspozycji odcinek drogi ekspresowej przebiegającej na poziomie +1. Kierunek Warszawa - Mińsk Mazowiecki - Warszawa będzie przebiegał na poziomie -1 jako droga dwukierunkowa jednopasowa w każdą stronę. Na poziomie 0 budowane jest rondo, umożliwiające zjazd i wjazd na S17. Tam też ulokowane są przejścia podziemne dla pieszych oraz rowerzystów.

Budowa Węzła Warszawa Wschód w ciągu drogi ekspresowej S17

Budowa Węzła Warszawa Wschód w ciągu drogi ekspresowej S17. Zdjecia: GDDKIA

Obecnie realizowane są roboty mostowe związane z budową estakad, tunelu w ciągu DK2 oraz konstrukcji obiektów i murów oporowych w ciągu S17. W zakresie robót drogowych budowana jest konstrukcja jezdni głównej, układana nawierzchnia asfaltowa na drogach lokalnych. Wzdłuż trasy powstają ekrany dźwiękochłonne. Prowadzone są prace branżowe związane z budową kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, oświetlenia, urządzeń melioracyjnych. Zaawansowanie rzeczowe to ok. 69 proc.

W procedowaniu są roszczenia wykonawcy, w których oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Dotyczą one np. długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID oraz procesu uzgadniania i przebudowy kolizji uzbrojenia terenu. Dopiero po ich rozpatrzeniu zostanie określony termin zakończenia umowy.

Umowę (projektuj i buduj) dla 2,5 km odcinka drogi ekspresowej S17 od węzła Zakręt (obecnie Warszawa Wschód) do węzła Lubelska (bez węzła) podpisano w listopadzie 2017 roku. Wykonawcą prac o wartości prawie 225 mln zł jest Warbud S. A.

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

 

S17 Drewnica - Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt)

GDDKiA zapowiadała na koniec tego roku, później na przyszły rok, przetarg na budowę odcinka wschodniej obwodnicy Warszawy od Drewnicy do Ząbek. Wszystko wskazuje na to, że ten ważny odcinek warszawskiego ringu ma nikłe szanse na realizację w najbliższych latach. Odcinek S17 ma uchyloną decyzję środowiskową a przed ogłoszeniem przetargu trzeba jeszcze dokończyć koncepcję programową.

Czarne chmury nad Wschodnią Obwodnicą Warszawy. Decyzja środowiskowa dla S17 Drewnica – Ząbki – Warszawa Wschód uchylona

Przypomnijmy, w lutym br. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) uchylił w całości decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinkach S17 Drewnica - Ząbki (18 lutego 2021 r.) oraz Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt) (15 lutego 2021 r.). Ponadto umorzone zostały postępowania przed Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć.

25 sierpnia odbyło się niejawne posiedzenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie w sprawie rozpatrzenia skarg na decyzję GDOŚ uchylającą decyzję środowiskową dla S17 Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). Zaskarżona decyzja GDOŚ została uchylona. WSA uznał, że GDOŚ jest związany swoim postanowieniem z 2018 r. o przekazaniu sprawy do RDOŚ w Białymstoku i nie może teraz tego postanowienia zmieniać w decyzji. Poza tym WSA uznał, że przekazanie sprawy do rozpatrzenia przez RDOŚ Białystok było jak najbardziej prawidłowe i zgodne z prawem.

 

Droga ekspresowa S17 Ząbki - Zakręt

Droga ekspresowa S17 Ząbki - Zakręt, część Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Mapa: GDDKIA

- Obecnie czekamy na uprawomocnienie się wyroku WSA w Warszawie (z 25 sierpnia br.), uchylającego decyzję GDOŚ na odcinku Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt), a następnie na merytoryczne rozpoznanie przez GDOŚ. Do czasu uzyskania ostatecznej DŚU, nie mamy podstaw do podejmowania dalszych działań w sprawie budowy S17 WOW Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). Dla odcinka Drewnica - Ząbki oczekujemy na posiedzenie WSA w Warszawie w sprawie rozpatrzenia skarg na decyzję GDOŚ uchylającą decyzję środowiskową dla tego fragmentu S17 – tłumaczy Małgorzata Tarnowska z warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Co ciekawe, wydanie decyzji dla odcinka Ząbki – Warszawa Wschód nie pozwoli nadal na ogłoszenie przetargu w formule „projektuj i buduj”, bo wcześniej musi powstać koncepcja programowa. GDDKIA jeszcze w w 2019 roku zleciła te prace, ale rok później doszło do rozwiązania umowy. Kolejny przetarg został unieważniony po uchyleniu decyzji środowiskowej. 

Dla odcinka S17 Drewnica – Ząbki koncepcja programowa już jest i jak zapewnia warszawski oddział GDDKIA - w przypadku otrzymania finansowania ruszy procedura przetargowa na realizację zadania w systemie projektuj i buduj.


Planowana droga ekspresowa S17 na odc. Drewnica - Ząbki

Planowana droga ekspresowa S17 na odc. Drewnica - Zabki. Mapa: GDDKIA

S17 Piaski – Hrebenne: Pojedziemy pierwszą jezdnią obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego


Docelowo droga ekspresowa S17 Warszawa - Hrebenne
utworzy ciąg trasy europejskiej E372 i połączy aglomerację warszawską z Lubelszczyzną i poprowadzi dalej w kierunku Lwowa. Planowana data oddania do ruchu ostatnich odcinków to II kwartał 2026 r. Na początkowym odcinku (od S8 do A2) droga ma stanowić wschodnią obwodnicę Warszawy, część ekspresowej obwodnicy Warszawy. Co najsmutniejsze, okazuje się, że najdłużej poczekamy właśnie na te odcinki.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S17 Jak dojadę - Warszawa