S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy bez decyzji środowiskowych i widoków na budowę
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-03-07
Obwodnica Warszawy z dziurą na wschodzie
Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 68 km ringu warszawskiego, na które składają się drogi ekspresowe: S8, S2 i krótki odcinek S17. Niestety nie ma żadnych perspektyw na budowę w najbliższych latach brakujących 14 km pomiędzy węzłami Drewnica - Zakręt. Fragment podzielony jest na dwa zadania (Zakręt – Ząbki o długości 10,2 km i Ząbki - Drewnica dł. 3,6 km) i jak na razie nie może wyjść z etapu planowania i uzgodnienia jego przebiegu. Duży opór społeczny dotyczy przebiegu drogi S17 przez Wesołą. Po licznych odwołaniach nadal trwają procesy w sądzie. Szansę na rychłą budowę warszawskiej drogi S17 przekreśla ostatnia decyzja Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Mapa obwodnicy Warszawy z brakującym odc. S17 Drewnica - Ząbki - Zakręt
Mapa: GDDKIA
Decyzja NSA przekreśla szanse na najbliższą realizację S17 Drewnica - Zakręt
- Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) orzekł dziś (7.03.2023 r.) w sprawach dotyczących dwóch fragmentów drogi ekspresowej S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Chodzi o odcinki pomiędzy węzłami Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). Rozprawy odbyły się w zakresie dwóch analogicznych wyroków wydanych przez Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) dotyczących decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ). NSA uchylił wyroki WSA i przekazał do ponownego rozpoznania. Czekamy na uzasadnienie wyroków – poinformował warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił w całości dwie decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy wspomnianych odcinków S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy. GDOŚ uznał początkowo w obu sprawach, że powinny być rozstrzygane przez RDOŚ w Białymstoku, a następnie w swoich decyzjach stwierdził konieczność rozpatrzenia sprawy przez RDOŚ w Warszawie. W wyniku tego GDOŚ uchylił decyzje środowiskowe oraz umorzył postępowania RDOŚ w Białymstoku. Decyzje GDOŚ zostały zaskarżone przez różne podmioty do WSA w Warszawie. WSA uchylił ww. decyzje GDOŚ.
Wschodnia Obwodnica Warszawy w polu...
- Z dzisiejszych wyroków NSA wynika obowiązek ponownego rozpatrzenia spraw przez WSA, w tym poprzez odniesienie do konieczności rozstrzygnięcia w postępowaniu odwoławczym kwestii właściwości organu wskazanej w postanowieniach GDOŚ z 2017 r., tj. właściwości RDOŚ w Warszawie lub RDOŚ w Białymstoku – dodają drogowcy, którzy bez decyzji środowiskowych nadal nie mogą wystartować z inwestycją. Realizacja Wschodniej Obwodnicy Warszawy będzie możliwa dopiero po prawomocnym zakończeniu postępowań, dotyczących decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Pozostały do realizacji odcinek S17 Drewnica – Ząbki – Warszawa Wschód ma być dwujezdniową drogą ekspresową, z trzema pasami ruchu w obu kierunkach. Wyposażoną w urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wjazd na nią z dróg lokalnych będzie się odbywał bezkolizyjnie, poprzez węzły drogowe.