S19 na Podlasiu: są decyzje środowiskowe – będą przetargi
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-02-06
Z końcem stycznia br. drogowcy otrzymali decyzję środowiskową dla kluczowego odcinka drogi S19 na Podlasiu. Chodzi o jej najdłuższy fragment, czyli 68-kilometrowy odcinek Ploski – Chlebczyn. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku, zaakceptował wariant wskazany przez GDDKiA. Oznacza to, że odcinek Ploski - Chlebczyn będzie powiązany z sąsiednim odcinkiem Białystok Zachód - Ploski 3 kilometry na południe od Narwi. Następnie trasa S19 kieruje się na południe, od zachodu omija Bielsk Podlaski i Siemiatycze, a kończy się w województwie mazowieckim, kilka kilometrów na południe od rzeki Bug, którą przekracza obok miejscowości Turna Mała. Decyzja środowiskowa obejmuje także budowę odcinka drogi krajowej nr 66, co umożliwi przełożenie drogi krajowej nr 66 z centrum Bielska Podlaskiego na południowe obrzeża miasta.
Aktualnie drogowcy mają już decyzje środowiskowe dla czterech odcinków drogi ekspresowej S19 na Podlasiu:
- Dobrzyniewo - Białystok Zach. (d. Choroszcz), ostateczna od 2016 roku,
- Krynice - Dobrzyniewo, ostateczna od 2016 roku,
- Białystok Zachód - Ploski (nad Narwią), wydana 14 sierpnia 2019 (odwołania trafiły do GDOŚ)
- Ploski - Chlebczyn (rzeka Bug) - od 29 stycznia 2020.
- Jeśli chodzi o fragment S19 między Białymstokiem a Kuźnicą Białostocką, to na odcinek Kuźnica - Sokółka wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony 7 czerwca ubiegłego roku i obecnie jest rozpatrywany – informuje GDDKIA.
Z kolei na kolejną część trasy od Sokółki przez Czarną Białostocką - Wasilków - Sochonie aż do Dobrzyniewa przygotowywany jest wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu biegnącego w przybliżeniu po istniejącym szlaku drogi krajowej nr 19.
Dla odcinków z wydanymi decyzjami środowiskowymi drogowcy mogą już szukać wykonawców prac. Będą one realizowane w formule projektuj i buduj. W sumie w 2020 roku przetargi obejmą około 120 kilometrów trasy S19.
Droga ekspresowa S19 w woj. podlaskim - odcinki do realizacji projektuj i buduj. Mapa: GDDKIA
W pierwszej kolejności, w I półroczu 2020 roku, mają ruszyć postępowania na prawie 50 kilometrów drogi ekspresowej S19 w okolicach Białegostoku:
- Dobrzyniewo - Białystok Zach.,
- Krynice - Dobrzyniewo,
- Białystok Zach. - Księżyno,
- Księżyno - Białystok Płd. (dodatkowo z ponad 13 km odc. DK65 Kudrycze - Kuriany - Grabówka),
- Białystok Płd. - Ploski;
W drugiej połowie 2020 roku GDDKIA chce ogłosić postępowania dla południowych odcinków realizacyjnych S19 o łącznej długości 68 km :
- Ploski - Haćki,
- Haćki - Bielsk Podlaski Zach., (dodatkowo z 6 km odc. DK66 w Bielsku Podlaskim),
- Bielsk Podl. Zachód - Boćki
- Boćki - Osmola,
- Osmola - Leszczka,
- Leszczka - Chlebczyn (ok 4 km w woj. mazowieckim).
Według zapowiedzi GDDKIA, do końca roku powinien też zostać ogłoszony przetarg na 17-kilometrowy odcinek Kuźnica - Sokółka Północ, na północny-wschód od Białegostoku.
Podsumowując, w fazie przygotowań do realizacji znajduje się już cała droga ekspresowa S19 w woj. podlaskim, od Kuźnicy (przejście graniczne z Białorusią) – przez Białystok – Bielsk Podlaski - Siemiatycze i dalej na południe aż do Lublina. Podlaska część trasy S19 to około 180 km (licząc najkrótsze warianty) „eski”, plus ponad 20 km planowanych do przebudowy wraz z inwestycją dróg krajowych DK63 i DK66.