1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S2 – kompletna droga ekspresowa na mapie, Południowa Obwodnica Warszawy

S2 – kompletna droga ekspresowa na mapie, Południowa Obwodnica Warszawy

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-12-20
S2 – kompletna droga ekspresowa na mapie, Południowa Obwodnica Warszawy
Zakończenie budowy i oddanie do ruchu tunelu na Południowej Obwodnicy Warszawy, droga ekspresowa S2. Zdjęcia: GDDKIA
Ostatni odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy oddany do ruchu. Otwarcie 4,6 kilometrowego odcinka pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem pod Ursynowem oznacza koniec realizacji drogi ekspresowej S2. Domknięcie Południowej Obwodnicy Warszawy pozwoli sprawnie ominąć stolicę podróżującym autostradą A2.

Od poniedziałku (20 grudnia) kierowcy mogą korzystać z 4,6-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S2 w Warszawie. Odcinek pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem pod Ursynowem to ostatni zrealizowany fragment trasy S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, której długość obecnie wynosi ok. 33 km.


Mapa drogi ekspresowej S2, Południowa Obwodnica Warszawy

Mapa drogi ekspresowej S2, Południowa Obwodnica Warszawy. Mapa: GDDKIA


- Udostępniamy dzisiaj do ruchu najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Wyczekiwany nie tylko przez kierowców przejeżdżających przez Warszawę, ale również przez mieszkańców stolicy. To nie tylko tunel, ale cała infrastruktura towarzysząca i sieć przebudowanych ulic - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Oddajemy dzisiaj do ruchu tunel wyposażony w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa i detekcji zagrożeń. Bezpieczny i komfortowy obiekt, który usprawni komunikację w obrębie aglomeracji warszawskiej oraz transport dalekobieżny – zaznaczył.

Węzeł Ursynów w ciągu drogi S2 Południowej Obwodnicy Warszawy

Węzeł Ursynów w ciągu drogi S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. Zdjecia: GDDKIA

Dwunawowy tunel o długości 2335 m jest obecnie najdłuższym takim obiektem drogowym w Polsce. W każdej nawie jezdnia o szerokość ok. 14,5 m ma po trzy pasy ruchu i pas awaryjny. Tunel schodzi pod powierzchnię między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, a wychodzi na skarpie za ul. Nowoursynowską. To skomplikowany obiekt inżynierski zarówno pod względem projektowym, logistycznym jak i wykonawczym. Dużym wyzwaniem było poprowadzenie go pod pierwszą linią metra, przy zachowaniu ciągłości kursowania kolejki podziemnej. Ponadto w ramach zadania wybudowano 11 obiektów inżynierskich, węzeł zespolony Warszawa Ursynów, a także ekrany akustyczne, odwodnienie trasy, wygrodzenia drogi głównej, pozostałe urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wartość inwestycji, w której skład wchodzi m.in. wykonanie dokumentacji, wykupy gruntów, wykonanie robót oraz nadzór to ok. 1,66 mld zł. Koszt samych prac budowlanych to około 1,2 mld zł.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami jest naszpikowany nowoczesną technologią. Jej zadaniem jest czuwanie nad bezpieczeństwem użytkowników tunelu. Sygnały z kamer i czujników trafiają do Centrum Zarządzania Tunelem pracującego 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, gdzie przetwarzane są przez system zarządzania ruchem. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Południowa Obwodnica Warszawy: Tunel w ciągu S2 pod Ursynowem naszpikowany technologią

Tunel pod Ursynowem w ciągu drogi ekspresowej S2

Tunel pod Ursynowem w ciągu drogi ekspresowej S2. Zdjęcia: GDDKIA


Wraz z otwarciem tunelu, uruchomiony został odcinkowy pomiar prędkości, za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Dopuszczalna prędkość na odcinku tunelowym wynosi do 80 km/h.

Ponadto obowiązuje ograniczenie tonażowe dla pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton. Zakaz poruszania się samochodów powyżej 16 ton obowiązuje w godzinach szczytu komunikacyjnego, czyli 7.00 - 10.00 i 16.00 - 20.00 z wyłączeniem pojazdów z identyfikatorem C-16.

W tunelu w ciągu S2 obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h
W tunelu w ciągu S2 obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. Zdjęcia: GDDKIA

Do końca 2021 otwarcie ważnych dróg ekspresowych

Droga ekspresowa S2 - Południowa Obwodnica Warszawy - spina autostradę A2 wchodzącą w skład europejskiej trasy E30, najważniejszego szlaku komunikacyjnego na osi wschód-zachód przebiegającego przez Europę.

W 2013 roku oddano do ruchu pierwsze dwa odcinki trasy S2 od węzła Konotopa do węzła Warszawa Lotnisko i kolejny do węzła Puławska wraz z łącznikiem S79 do węzła Marynarska. Od grudnia ubiegłego roku kierowcy mają do dyspozycji kolejne dwa odcinki (ok. 14 km) od węzła Warszawa Wilanów do węzła Lubelska, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy.

Most Południowy na Wiśle w Warszawie, część Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi S2
W grudniu 2020 r. oddano dwa odcinki S2, w tym Most Południowy na Wiśle w Warszawie. Zdjecia: GDDKIA 


Może ruszać budowa autostrady A2 do wschodniej granicy

Droga S2 jest ważna nie tylko dla mieszkańców Warszawy, ułatwiając komunikację między dzielnicami. To przede wszystkim uzupełnienie ciągu dla kierowców przemieszczających się tranzytem na osi wschód-zachód autostradą A2.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S2 Jak dojadę - Warszawa