S3 Bolków - Kamienna Góra: 16 km trasy i dwa tunele w górach. Kiedy S3 do Lubawki?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-07-27
Umowy z wykonawcami dwóch fragmentów ekspresowej trasy S3 od Bolkowa do Lubawki zostały podpisane w październiku 2018 r. Droga S3 realizowana jest w podziale na dwa odcinki Bolków – Kamienna Góra i Kamienna Góra – Lubawka o łącznej długości około 32 km. Poniżej przedstawiamy relację z budowy odcinka Bolków – Kamienna Góra (zdjecia z lipca 2021 r.).
Nowa dwujezdniowa ekspresówka S3 Bolków - Kamienna Góra
Powstaje tu dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ponad 16 kilometrów, która połączy istniejący odcinek S3 w okolicach Bolkowa z budowanym fragmentem z Kamiennej Góry do Lubawki. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny.
Prace przy konstrukcji nawierzchni drogi S3 Bolków - Kamienna Góra. Zdjęcia: GDDKIA
Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Tunel TS-26 będzie obecnie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa systemy.
Budowa tuneli w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka. Trasa główna S3 i tunel TS-26 portal północny. Zdjęcia: GDDKIA
Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich (13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów), sieci przyłączy oraz obustronny MOP Jaczków. Zostaną zrealizowane drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana i zmodernizowana.
Budowa drogi ekspresowej S3 odc. Bolków - Kamienna Góra, obiekty inżynierskie. Zdjecia: GDDKIA
Obecnie na odcinku drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra prowadzone są roboty na wszystkich frontach, w tym m.in. robotach drogowych, mostowych – przygotowanie stanowisk pod nasuwanie obiektów WS31 i WS36 oraz przebudowach istniejących kolizji, budowie nowych przyłączy.
Tunele drogowe TS-26 i TS-32 najtrudniejsza część budowy S3 Bolków – Kamienna Góra - Lubawka
Trwa drążenie dłuższego tunelu z dwóch stron, w krótszym tunelu zakończono prace wykopowe i zabezpieczenie skarp, niebawem rozpocznie się nasuwanie dwóch obiektów inżynierskich.
Realizację tunelu drogowego TS-26 założono w metodzie górniczej technologii NATM, wykonując kolejno obudowę wstępną, zasadniczą oraz wyposażenie. W grudniu 2020 r. przystąpiono do drążenia dłuższego tunelu drogowego TS-26, przechodzącego przez pasmo Gór Wałbrzyskich i Kaczawskich. Z uwagi na dostępność terenu oraz logistykę budowy, drążenie rozpoczęto od portalu południowego TS-26, zlokalizowanego w obrębie miejscowości Stare Bogaczowice. Do 13 lipca br. na portalu południowym wydrążono: w nawie wschodniej ok. 781 m metrów tunelu, a w nawie zachodniej ok. 736 metrów.
Drążenie tunelu na S3 Bolków - Kamienna Góra, tunel TS-26 portal południowy nawa wschodnia. Zdjęcia: GDDKIA
Równolegle od marca br. trwa także drążenie tunelu od portalu północnego, gdzie w nawie wschodniej wydrążono ok. 194 metrów kaloty (górna część tunelu), ok.150 metrów sztrosy wraz ze spągiem i w nawie zachodniej ok. 146 m kaloty oraz ok. 91 m sztrosy wraz ze spągiem. Od portalu południowego przy wysoce sprzyjających warunkach geologicznych (piaskowce, zlepieńce), na ok. 400 m zidentyfikowano w obu nawach sztolnie, dla której obecne trwa proces opracowania stosownych zabezpieczeń.
Jak podkreślają drogowcy, w przypadku drążenia od portalu północnego, warunki geologiczne (łupki grafitowe) są znacząco gorsze, co spowodowało na ok. 112 m konieczność montażu na długości ok. 50 m obudowy zabezpieczającej – obudowy parasolowej. Urobek skalny z drążenia na obu portalach, wbudowywany jest w nasyp pod przyszły korpus drogowy ciągu głównego drogi S3 na tym odcinku.
Droga S3 Bolków - Lubawka, tunel TS-32. Zdjecia: GDDKIA
Krótszy tunel drogowy TS-32 realizowany jest metodą górniczą w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany jest głęboki wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonana będzie żelbetowa konstrukcja tunelu. Zakończono prace wykopowe (głębokości ok. 30 m) przy tunelu oraz zabezpieczenie skarp, poprzez założenie stosownych kurtyn składających się z siatki, kotew oraz geowłókniny. Obecnie prowadzone są prace zbrojarskie związane z fundamentami, w tym zabetonowanie kolejnych segmentów.
Terminy dla S3 do Lubawki
Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych, wszystkie prace na S3 Bolków - Kamienna Góra – Lubawka postępują zgodnie z założonym harmonogramem. Odcinek od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ ma być oddany do ruchu w II połowie 2023 r., natomiast odcinek od węzła Kamienna Góra Północ do Lubawki już w I połowie 2022 r.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka, lokalizacja tuneli. Mapa: GDDKIA
Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki szacuje się na prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Droga ekspresowa S3 jest kręgosłupem drogowym wzdłuż zachodniej granicy Polski, łączącym ze sobą trzy autostrady - A6, A2 i A4 oraz budowane i planowane drogi ekspresowe S6, S10 i S5. Ekspresowa trasa jest sukcesywnie budowana od 2007 roku. Wtedy rozpoczęła się budowa pierwszych odcinków szlakowych S3 Szczecin - Gorzów, następne powstawały i powstają w województwach lubuskim i dolnośląskim. Obecnie zdecydowana większość tej drogi jest już gotowa. Na Dolnym Śląsku do zakończenia pozostały odcinki przez Zagłębie Miedziowe (Lubin – Polkowice) oraz Bolków – Lubawka.
Intensywne prace na S3 Lubin – Polkowice. Terminy otwarcia drogi S3
W woj. zachodniopomorskim dokończenia wymaga trasa od Szczecina do Świnoujścia. W tym roku udostępniono 40 kilometrów ekspresowej trasy S3: nowy dwujezdniowy odcinek Brzozowo - Miękowo o długości 22,4 km i fragment do Miękowa do Rzęśnicy, który został dostosowany do współczesnych parametrów drogi ekspresowej. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Nowa ekspresówka nad Bałtyk. Ponad 40 km drogi S3 otwarte
W realizacji projektuj i buduj pozostaje jeszcze fragment drogi S3 od Troszyna do Świnoujścia. - Na wiosnę przyszłego roku powinny ruszyć roboty budowlane. Ich zakończenie, które jest planowane w roku 2024, będzie oznaczało też zakończenie realizacji całej drogi ekspresowej S3- zapowiadają przedstawiciele GDDKIA.