1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S3 Polkowice – Lubin w 2020 r. pod znakiem zapytania. Kiedy pojedziemy trasą S3 nad morze i w góry?

S3 Polkowice – Lubin w 2020 r. pod znakiem zapytania. Kiedy pojedziemy trasą S3 nad morze i w góry?

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-05-07
S3 Polkowice – Lubin w 2020 r. pod znakiem zapytania. Kiedy pojedziemy trasą S3 nad morze i w góry?
Kiedy pojedziemy całą trasą S3 Świnoujście – Lubawka? Według rządowych obietnic to 2023 r. Oby budowę jej ostatnich fragmentów ominęły problemy jak na S3 Polkowice - Lubin. Zdjęcia: GDDKIA
Jak długo potrwa jeszcze budowa drogi ekspresowej S3, w tym pechowego odcinka Polkowice – Lubin na Dolnym Śląsku? Około 14 kilometrowy odcinek miał być gotowy niespełna rok temu i zapewnić ekspresowe połączenie na terenie Zagłębia Miedziowego oraz na całej trasie prowadzącej przez woj. lubuskie i zachodniopomorskie. Niestety, poczekamy na niego co najmniej do przyszłego roku… A kiedy pojedziemy całą drogą S3 z północy na południe?

Ponad 14-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 Lubin - Polkowice to ostatnie zadanie do wykonania w ramach budowy trasy Bolków – Legnica – Nowa Sól. Budowa sąsiednich odcinków przebiegała niemal zgodnie z harmonogramem i została zakończona terminowo. Termin otwarcia S3 Lubin – Polkowice również przypadał na połowę ubiegłego roku, jednak nadal nie został oddany do użytku. Co gorsza jego budowa stanęła w miejscu i najprawdopodobniej nie ruszy wcześniej niż w przyszłym sezonie budowlanym. Oznacza to, że co najmniej jeszcze przez rok na mapie drogowej woj. dolnośląskiego będzie brakować fragmentu ekspresówki prowadzącej z północy do autostrady A4.

O problemach na budowie tego feralnego odcinka głośno jest już od dwóch lat. Problemy z płatnościami dla podwykonawców i dostawców materiałów, opóźnienia, słabe tempo prac to tylko niektóre zarzuty jakie postawiła GDDKIA wykonawcy – włosko-polskiemu konsorcjum Salini&Pribex. Ostatecznie pod koniec kwietnia doszło do zerwania umowy, a drogowcy nałożyli na Salini wysokie kary.

Do oddania trasy, konieczne jest zrealizowanie około 25 procent prac. Musi je wykonać inna firma. Oznacza to, że GDDKIA po dokonaniu inwentaryzacji tego co jest ogłosi nowy przetarg. Trzeba zaznaczyć, że droga S3 powstaje przy udziale środków unijnych, co wiąże się z koniecznością spełnienia określonych procedur przy wyborze wykonawców prac.

- Musimy zachować zasadę konkurencyjności, aby nie utracić tego dofinansowania. Czy będzie to przetarg nieograniczony czy też inna formuła, tego dzisiaj jeszcze nie wiem. Staramy się, aby jeszcze w tym roku można było podpisać umowę i następnie przystąpić do pracy – zapewniał na stronach miejskich Lubina Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA.

Określenie ile potrwa dokończenie inwestycji będzie możliwe po inwentaryzacji placu budowy i rozpisaniu zadań dla nowego wykonawcy. Tym samym dokończenie pechowej inwestycji jest niemożliwe w tym roku, a i w 2020 rok może być olbrzymim wyzwaniem.

Kiedy pojedziemy całą trasą S3 Świnoujście – Lubawka?

Według rządowych zapewnień w 2023 roku przejedziemy całą, blisko 500-kilometrową trasą S3 od Świnoujścia do granicy z Czechami. Jak zatem wygląda realizacja pozostałych, brakujących odcinków S3-ki?

W woj. dolnośląskim trwają prace projektowe dla południowych fragmentów trasy. W połowie października 2018 roku GDDKIA podpisała umowy na projekt i budowę dwóch ostatnich odcinków S3,długości 31,5 km, od Bolkowa do granicy z Republiką Czeską w okolicy Lubawki. Umowy zawarto dla:

  • zadania III tj. S3 od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła), w systemie Projektuj i Buduj. Wykonawcą zadania jest Konsorcjum firm PORR S.A. (Lider) i PORR Gau GmbH (Partner). Wartość kontraktu wynosi ok. 1 536,9 mln zł. Jego oddanie do ruchu jest planowane w pierwszej połowie 2023 r.

  • zadania IV tj. S3 od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa, w systemie Projektuj i Buduj. Wykonawcą zadania jest Konsorcjum firm MOSTY ŁODŹ S.A. (lider) i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego S.A. (partner). Wartość kontraktu wynosi ok. 879,7 mln zł. Kierowcy powinni z niego skorzystać w drugiej połowie 2021 r.

 

W województwie lubuskim w budowie pozostaje jeszcze most przez Odrę na wysokości Cigacic. To ostatni punkt budowy drogi ekspresowej S3 w tym regionie. Jak zapewniają drogowcy w drugiej połowie 2019 roku kierowcy pojadą już dwoma nowymi mostami.

W woj. zachodniopomorskim na trasie Szczecin - Świnoujście w realizacji jest obecnie ponad 40 km drogi S3 na odcinkach Brzozowo – Miękowo i Miękowo – Rzęśnica. Roboty budowlane rozkręcają się wraz z nadejściem wiosny. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2021 roku.

W przygotowaniu jest też ostatni fragment S3 Świnoujście – Troszyn o długości 33 km. Planowana droga będzie przebiegała w dużej mierze z wykorzystaniem istniejącego korytarza drogi krajowej nr 3. Będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasami awaryjnymi. Zaplanowano 7 węzłów drogowych, z tego 3 na terenie Miasta Świnoujście. Początkiem odcinka Świnoujście – Troszyn będzie połączenie z budowanym tunelem drogowym pomiędzy Uznam i Wolin. Odcinek S3 zakończy się na włączeniu w istniejącą obwodnicę Troszyna, Parłówka i Ostromic. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to ekspresowy odcinek zepnie Świnoujście z resztą trasy S3 pod koniec 2023 roku lub na poczatku 2024.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3