S52 Północna Obwodnica Krakowa – budowa w połowie tego roku?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-01-16
W listopadzie 2018 r. podpisana została umowa (prawie 1,43 mld zł) na projekt i budowę drogi ekspresowej S52 – obwodnicy Krakowa. Za realizację trasy odpowiedzialne jest turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź.
W wakacje ubiegłego roku zakończyły się konsultacje z mieszkańcami. Obecnie trwają procedury zmierzające do wydania przez wojewodę małopolskiego decyzji ZRiD (zgody na realizację inwestycji drogowej). Dla inwestycji potrzebne są dwie takie decyzje. Wniosek na pierwszy z odcinków (przebiegający przez Batowice i Zielonki) złożono na początku stycznia br. Drugi, dotyczący odcinka przez Modlnicę i Zielonki wymagał dodatkowych ustaleń z wojewódzkim konserwatorem zabytków i ma wpłynąć do wojewody do końca stycznia. Po wydaniu decyzji ZRID możliwe będą roboty w terenie. GDDKIA liczy, że budowa ekspresówki ruszy w połowie tego roku.
Mapa Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Mapa: GDDKIA
S52 Północna Obwodnica Krakowa będzie miała długość 12 km 327 m, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną 4 łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to : Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także : 2 tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych.
Północna Obwodnica Krakowa. Droga ekspresowa S52 węzeł Zielonki i początek tunelu. Koncepcja Sweco Engineering
Po wybudowaniu północnej obwodnicy ma być odciążona południowa obwodnica Krakowa – autostrada A4. Dzięki temu, że zostanie zamknięty pierścień obwodnic wokół Krakowa i połączone wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK 79, DK 94, S7), ułatwione będzie przemieszczanie się pojazdów bez konieczności przejazdu przez zakorkowane centrum miasta.
Jak informuje GDDKiA - Obwodnica przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz na Północnej Obwodnicy Krakowa już w 2025 roku natężenie ruchu może wynieść ponad 30 tys. poj./dobę.