S52 Północna Obwodnica Krakowa. Zima pozwala na budowę
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-01-17
Zima pozwala budować Północną Obwodnicę Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. - Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych trwają prace na budowie drogi ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa. Są to głównie prace mostowe, ale w ograniczonym zakresie robione są także wykopy – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zaawansowanie na koniec 2021 roku wynosi: dla robót drogowych 16 proc., robót mostowych 40 proc. i tunelowych 31 proc.
S52 Północna Obwodnica Krakowa zamknie ring wokół miasta
W listopadzie 2018 r. podpisana została umowa z wykonawcą na realizację tej inwestycji. W lipcu 2020 r. Wojewoda Małopolski wydał decyzję ZRID.
S52 Północna Obwodnica Krakowa (POK) będzie miała długość ponad 12 km, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to: Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych.
W ciągu drogi ekspresowej S52 Modlnica – Kraków Mistrzejowice powstaną węzły:
- Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice,
- Zielonki - węzeł na skrzyżowaniu S52 POK z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez Samorząd Wojewódzki Trasą Wolbromską,
- Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29-listopada,
- Batowice - w miejscu skrzyżowania S52 POK i drogi powiatowej (ul. Karola Wojtyły).
Przebieg Północnej Obwodnicy Krakowa, drogi S52 z węzłami drogowymi. Mapa: GDDKIA
Wykonawcą zadania jest turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź. Koszt budowy odcinka drogi ekspresowej S52 o długości 12,5 km to ponad 1,4 mld zł.
S52 POK zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z drogą ekspresową S7, zamykając w ten sposób IV obwodnicę Krakowa. Obwodnica połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7).
Zgodnie z podpisaną umową inwestycja powinna być ukończona w lipcu 2023 r.
Raport z budowy drogi S52 – Północnej Obwodnicy Krakowa
W ostatnim czasie, dzięki sprzyjającej pogodzie, trwało betonowanie różnych elementów obiektów inżynierskich. W Zielonkach zabetonowano korpus przyczółku wiaduktu w ciągu S52 nad ul. Parkową i potokiem Bibiczanka oraz ławę fundamentową wiaduktu w ciągu ul. Długiej. Zabetonowany został też pierwszy segment stropu tunelu w Zielonkach (od strony portalu wschodniego) oraz ława fundamentowa podpory wiaduktu nad ul. Jurajską w Krakowie.
Budowa wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu drogi S52, Północnej Obwodnicy Krakowa. Zdjecia: styczeń 2022, GDDKIA
W zakresie robót drogowych prowadzone są prace na jednym odcinku wykopu, w którym poprowadzona będzie trasa. Trwa transport kruszywa.
Do tej pory zakończona została wycinka drzew i rozbiórka obiektów kolidujących z drogą ekspresową. Trwa przebudowa sieci gazowych, wodociągowych, energetycznych i teletechnicznych. Ukończono 90 proc. dróg technologicznych.
Prawie 500-metrowy tunel w Batowicach ma wykonane ściany szczelinowe oraz płytę stropową. Kontynuowany jest wykop podstropowy. Dotychczas wykopano około 46 000 m3 materiału ziemnego, czyli ponad połowę materiału, który należy usunąć. Zakończenie tych robót przewidziane jest na koniec maja 2022 r. Rozpoczęło się już wykonywanie betonów podkładowych pod płytę denną tunelu.
Budowa tunelu w ciągu drogi S52. Zdjecia: GDDKIA
Powstaje też 650-metrowy tunel w Zielonkach. Wykonywane są ściany szczelinowe i strop. W przeciągu miesiąca, jeżeli tylko nie pogorszy się aura, zostanie nasunięty ostatni element konstrukcji nośnej, najdłuższej estakady (o długości ponad 560 m) nad potokiem Sudoł Dominikański i ul. Krakowską. Trwa też budowa Obwodu Utrzymania Autostrady.
Podczas prac drogowych, z wykopów uzyskano już 500 000 m3 materiału ziemnego i 250 000 m3 zużyto na nasypy. Obecnie poziom zaawansowania robót wynosi ok. 40 proc.
Nowy odcinek S52 połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa, a także wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz ruch na nowym odcinku przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę już w roku 2025.