1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S74 przejdzie przez Kielce w dwóch tunelach

S74 przejdzie przez Kielce w dwóch tunelach

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-08-03
S74 przejdzie przez Kielce w dwóch tunelach
Miejski odc. drogi ekspresowej S74 przejdzie przez Kielce w dwóch tunelach i połączy się z istniejącą trasą Kielce - Cedzyna. Zdjęcia: GDDKIA
RDOŚ wydała decyzję środowiskową dla przebiegu drogi S74 przez Kielce. Pełne oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego i przeprowadzenie ciągu głównego drogi ekspresowej S74 na przeważającym odcinku w tunelach – takie są wskazania dla 5 kilometrowego miejskiego odcinka S74.

Jest decyzja środowiskowa dla miejskiego odcinka drogi ekspresowej S74 w Kielcach. - Po analizie złożonego wniosku o wydanie decyzji i opracowanego raportu oddziaływania inwestycji na środowisko RDOŚ w Kielcach wskazał do realizacji wariant III (tzw. „dwa tunele”). Zakłada on pełne oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego i przeprowadzenie ciągu głównego drogi ekspresowej S74 na przeważającym odcinku na poziomie minus 1, czyli w wykopie – informuje kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowa droga realizowana będzie w systemie projektuj i buduj. - Szczegółowe rozwiązania techniczne opracowane zostaną na etapie projektu budowlanego. Ogłoszenie przetargu planowane jest jeszcze w tym roku – dodają drogowcy.

Odcinek drogi ekspresowej S74 o długości około 5 km połączy węzeł Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 z węzłem Bocianek wybudowanym w ramach S74 Kielce - Cedzyna. Trasę tę będzie można pokonać tranzytem ciągiem głównym drogi ekspresowej w ok. trzy minuty. Dla ruchu lokalnego zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe z uwzględnieniem ruchu pieszego. Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad trasą ekspresową, w przeważającej części na dotychczasowym poziomie. W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Ten dłuższy, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między kieleckimi ulicami Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. W ramach inwestycji planowana jest m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców i ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego.

Kto wybuduje ponad 16 km odcinek S74 z Kielc do Mniowa?

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S74 przez Kielce

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S74 przez Kielce. Mapa: GDDKIA

Po zrealizowaniu inwestycji kierowcy i piesi będą mieli do dyspozycji wszystkie dotychczasowe połączenia między północną a południową częścią Kielc wzdłuż ulic Transportowców, Hubalczyków, Olszewskiego, Zagnańskiej, Klonowej, Marszałkowskiej i Warszawskiej. Nie będą natomiast mieli żadnej styczności z płynnym, niespowalnianym sygnalizacją świetlną ruchem tranzytowym po S74 poprowadzonym pod ciągami wymienionych ulic. Dodatkowo dzięki inwestycji powstaną zupełnie nowe, bezpieczne możliwości skomunikowania północy z południem Kielc. Zniknie na przykład karkołomne włączenie z ulicy 1 Maja w ulicę Łódzką, a kierowcy dzięki wiaduktom będą mieli w tym rejonie kilka możliwości skomunikowania się z ulicami po południowej i północnej części miasta.

Rozwiązania przyjęte dla kieleckiego odcinka drogi S74 mają zapewnić oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego i skomunikowanie terenów przyległych, ochronę akustyczną, wyeliminowanie niebezpiecznych rozwiązań, takich jak skrzyżowania i przejścia dla pieszych na jednym poziomie z ciągiem głównym trasy ekspresowej. Na obecnym poziomie zostanie tylko ruch lokalny, komunikacja zbiorowa, nowe ciągi piesze i rowerowe. Przed hałasem chronić będą zielone ekrany, których aktualnie nie ma.

- Analizy ruchowe pokazują, że zmotoryzowanym nie chodzi jedynie „przejechanie tranzytem przez miasto”. Celem są także zakłady przemysłowe, hurtownie, centra handlowe i inne jednostki logistyczne w samych Kielcach, do których także kierowca TIR-a musi dojechać, aby następnie wyjechać z miasta. Komfortowy dojazd do firm i instytucji powinni mieć również kierowcy pojazdów lekkich. Pozostawienie miasta bez rozbudowanego ciągu DK74, który obecnie jest po części wąski i jednojezdniowy, naraża wszystkich zmotoryzowanych na stanie w korkach przed licznymi skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną, a mieszkańców na zanieczyszczenie powietrza i hałas. Taka sytuacja ma miejsce obecnie np. w obrębie ulic Łódzkiej i Jesionowej – argumentują drogowcy.

Konsultacje społeczne, niezbędne do wydania decyzji środowiskowej dla budowy drogi ekspresowej S74 od węzła Kielce Zachód do skrzyżowania ul. Świętokrzyskiej i al. Solidarności w Kielcach, zakończyły się w połowie czerwca. Inwestycja cały czas styka się z krytyką i protestami mieszkańców. Z drugiej strony, na realizację ekspresówki czeka ponad 30 tys. kierowców, którzy codziennie korzystają z odcinka, również w skali lokalnej, i setki mieszkańców, którzy chcą być zabezpieczeni przed hałasem i spalinami.

Odcinek drogi ekspresowej S74 przez Kielce to kluczowa inwestycja dla budowy ekspresowej trasy S74, która w przyszłości skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, a mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych na Podkarpaciu.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S74 Jak dojadę - Kielce