S8 od Wrocławia przez Kłodzko do Boboszowa. Odcinki w realizacji, przetargu i przygotowaniu
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-07-10
W dużym skrócie to obecny stan realizacji drogi ekspresowej S8 z Wrocław do południowej granicy przedstawia się następująco: cztery odcinki ą już na etapie realizacji (podpisane umowy z wykonawcami na prace projektuj i buduj), dwa następne na etapie przetargu, a dla kolejnych trwają prace przygotowawcze. Dla przebiegu S8 od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami zadanie jest na etapie opracowań studialnych.
Realizacja dwujezdniowej po dwa pasy ruchu w każdym kierunku trasy S8 od Wrocławia przez Kłodzko do Boboszowa jest wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.). Zakończenie budowy i oddanie S8-ki do Kłodzka planowane jest (w zależności od odcinka) w latach 2028-2033. Najdłużej poczekamy na odcinek w okolicach Barda, który ma połączyć się z projektowaną obwodnicą Złotego Stoku.
Mapa stanu realizacji drogi ekspresowej S8 Wrocław - Kłodzko - Boboszów
Mapa: GDDKIA
Około 87 km drogi ekspresowej S8 pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem będzie powstawać w podziale na siedem odcinków. Poniżej przedstawiamy stan realizacji drogi S8 w podziale na odcinki w realizacji, przetargu i przygotowaniu.
Odcinki S8 w realizacji
Droga S8 pomiędzy Kobierzycami pod Wrocławiem i Łagiewnikami, o długości 32,5 km, to trzy odcinki realizacyjne. Umowy z ich wykonawcami podpisano w grudniu 2023 r. i obecnie trwają prace projektowe. Wykonawcy najpierw opracują dokumentację projektową niezbędną do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a dopiero po jej uzyskaniu rozpoczną się prace w terenie.
- S8 pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe, realizuje Strabag Infrastruktura Południe za kwotę ok. 309,8 mln zł,
- S8 pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski, wykona firma PORR za kwotę ponad 401,1 mln zł,
- S8 pomiędzy węzłami Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód, zrealizuje firma Budimex za kwotę ok. 355,6 mln zł.
W IV kwartale tego roku wykonawcy planują złożyć wnioski o decyzje ZRID. Oznacza to, że w przyszłym roku ruszy budowa ekspresówki Wrocław – Łagiewniki.
Tak będzie wyglądał węzeł Kobierzyce w ciągu S8 pod Wrocławiem. Zdjęcia: GDDKIA
W realizacji jest też bardziej południowy odcinek S8-ki pomiedzy Ząbkowicami Śląskimi a Bardem. Umowę na ok. 14 km fragment drogowcy podpisali w połowie czerwca 2024 r. Zadanie realizuje konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, a wartość inwestycji wynosi ponad 378 mln zł.
Odcinki S8 w przetargu
Obecnie w przetargu znajdują się dwa pododcinki na trasie od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich. Budowa drogi S8 o długości ok. 17 km została podzielona na dwa zadania. Jak podaje GDDKIA, obecnie trwa weryfikacja złożonych ofert. Podpisanie umowy z wykonawcami planowane jest w na przełomie III i IV kw. tego roku.
Droga ekspresowa S8 Wrocław - Kłodzko stan realizacji na lipiec 2024 r.
Odcinek S8 w projektowaniu
Najdłużej poczekamy na południową cześć trasy S8. Odcinek od Barda do Kłodzka jest dopiero na początku prac przygotowawczych. Cała procedura została uruchomiona od nowa – dlaczego?
Wydłużone procedury dla odcinka S8 Bardo – Kłodzko drogowcy tłumaczą zmianą przepisów i zakresu inwestycji. Nowa dokumentacja musi być dostosowana do zmienionych w 2022 r. przepisów techniczno-budowalnych, które dotyczą zasad projektowania dróg publicznych. Warto dodać, że pierwsze PI było wykonywane dla odcinka Wrocław – Kłodzko w 2015 r., podobnie jak dokumentacja STEŚ. W trakcie sporządzania STEŚ doszło jednak do zmian w rządowych programach infrastrukturalnych, m.in. dodano S8 Kłodzko – Boboszów czy obwodnicę Złotego Stoku. W 2020 r. zostało wykonane opracowanie pn. „Koncepcja obsługi transportowej regionu Ziemi Kłodzkiej”, które wskazało na niezbędne działania w obszarze polityki transportowej Ziemi Kłodzkiej na terenie województwa dolnośląskiego, jak i subregionu Sudety 2030. W związku z powyższym w 2021 r. wyodrębniono z prac przygotowawczych odcinek S8 Bardo – Kłodzko, aby w dalszych pracach wziąć pod uwagę rozwój innych dróg krajowych, które mają na siebie wpływ.
GDDKIA podaje, że obecnie przygotowujemy Program inwestycji (PI), w którym określimy zakres rzeczowy inwestycji, harmonogram czasowy oraz jej wstępne koszty. Opracowany PI musi zostać uzgodniony przez Ministerstwo Infrastruktury. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), w którym zostaną przeanalizowane możliwe przebiegi trasy na tym odcinku, z wykorzystaniem analizowanych na wcześniejszych etapach wariantów.
Zakończenie budowy drogi ekspresowej S8 Wrocław – Kłodzko i oddanie trasy do ruchu planowane jest (w zależności od odcinka) w latach 2028-2033.
S8 w przygotowaniu
Dalszy przebieg S8 od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami jest na etapie opracowań studialnych.