1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Smart-Białystok planuje budowę zachodniej obwodnicy

Smart-Białystok planuje budowę zachodniej obwodnicy

  1. conadrogach.pl
  2. Newseria
  3. 2016-04-20
Smart-Białystok planuje budowę zachodniej obwodnicy
Budowa zachodniej obwodnicy Białegostoku może ruszyć jeszcze w tym roku. Miasto stara się o dofinansowanie inwestycji ze środków UE. Zdjęcia: UM Białystok
Białystok staje się inteligentnym miastem. W ostatnich latach na projekty z szeroko rozumianego zakresu smart city przeznaczył 2,5 mld zł, z czego większość pochodziła z unijnych środków. Miasto liczy na to, że dzięki wsparciu UE powstanie m.in. zachodnia obwodnica miasta zwana Trasą Niepodległości.

Białystok należy do kilku polskich miast, które zostały docenione w rankingu European Smart Cities 2014, przygotowanym przez Vienna University of Technology.

– W ciągu ostatnich dziesięciu lat byliśmy w bardzo dobrej sytuacji, korzystaliśmy ze środków unijnych. Większość projektów związanych ze smart governess, smart mobility, smart living i smart environment były finansowane ze środków unijnych, przede wszystkim z programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej i funduszy centralnych. Dzięki temu wydaliśmy, w większości na projekty smart, ok. 2,5 mld zł, z czego 1,5 mld stanowiły środki unijne – mówi agencji Newseria Biznes Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku.

Miasto planuje dalszy rozwój idei smart city. Liczy na to, że uda się pozyskać dofinansowanie z programu Rozwój Polski Wschodniej na budowę zachodniej obwodnicy Białegostoku, której koszt szacuje się na 300 mln zł. Budowa może ruszyć w drugiej połowie tego roku.

Znaczna część obwodnicy już istnieje. Jest nią Trasa Generalska oraz fragment ul. Ciołkowskiego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 678. W planach jest dokończenie ul. Ciołkowskiego (odcinek od ul. Mickiewicza do ul. Sulika) i wybudowanie zachodniej części obwodnicy w ciągu ul. Narodowych Sił Zbrojnych (DW669), al. Niepodległości i al. Paderewskiego. Obwodnica (zwana także Trasą Niepodległości) będzie miała 10 km długości i pozwoli ominąć centrum od zachodniej części miasta. Odciąży takie ulice jak Składowa czy Hetmańska.

Wsparcie finansowe pozwoliłoby również na powstanie hali widowiskowo-sportowej z bieżnią lekkoatletyczną, która ma kosztować ok. 180 mln zł. Miasto inwestuje również w komunikację miejską. W latach 2007–2014 wymieniono 180 spośród 254 autobusów.

– Kupiliśmy nowe autobusy, spełniające normy Euro 5 i Euro 6. Obecnie planujemy zakup autobusów elektrycznych, także ze środków unijnych. Środki własne są tylko uzupełnieniem unijnych i tak będzie jeszcze przez kilka lat. Trudno mi jednak powiedzieć, jak to będzie wyglądało po 2020 roku – zaznacza Truskolaski.

Truskolaski podkreśla, że miasto skupia się również na inwestycjach związanych z transportem.

– Mieliśmy jeszcze około 100 ulic w mieście o nieutwardzonej nawierzchni, przynajmniej połowę z nich utwardzimy, a do 2018 większość lub nawet wszystkie – zapowiada prezydent Białegostoku.

W 2018 roku może zostać ukończona inwestycja na Krywlanach, utwardzenie pasa startowego o długości 1,3 km, na którym będzie można wykonywać loty typu general aviation samolotami do 50 osób.

Miasto sprzyja też przedsiębiorcom. W kwietniu została powiększona białostocka podstrefa Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Działalność na terenie strefy pozwala na zwolnienie z podatku dochodowego do momentu odzyskania połowy (a w przypadku małych i średnich firm odpowiednio 70 i 60 proc.) nakładów inwestycyjnych poniesionych przez przedsiębiorcę.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 669 Utrudnienia na drodze 678 Jak dojadę - Białystok