SOS dla autostrady A4 na Podkarpaciu w przetargu
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-10-19
Dzięki Systemowi Łączności Alarmowej SOS użytkownicy podkarpackiego odcinka autostrady A4 będą mieli możliwości prowadzenia, bezpośrednio z pobocza jezdni autostrady, awaryjnej komunikacji głosowej z dyżurnym w Punkcie Informacji Drogowej PID (docelowo w CZR w Sokołowie Małopolskim Płn.) w celu przekazywania zgłoszeń o zdarzeniach awaryjnych, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu. Komunikacja odbywać się będzie dwukierunkowo także na potrzeby prowadzenia działań ratowniczych.
Realizacją inwestycji zainteresowanych jest pięć firm. Najniższą ofertę z kwotą ponad 13 mln zł złożyło konsorcjum z liderem, PRASCO CONSTRUCTION Sp. z o.o., zaś najwyższą na wartość ponad 23,9 mln zł złożyła firma Alumbrados Viarios Sociedad Anonima S.A. Wszystkie złożone oferty mieszczą się w kwocie, jaką GDDKiA zamierza przeznaczyć na realizację tego zadania, tj. ponad 25 mln zł. Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty będą: cena, okres gwarancji i czas naprawy awarii.
Przyszły Wykonawca zaprojektuje, dostarczy, zamontuje wszelkie urządzenia i odda do użytkowania System Łączności Alarmowej SOS na podkarpackim odcinku autostrady A4 (od km 502+626 do przejścia granicznego PL/UA km 669+329) oraz wykona kanalizację teletechniczną na odcinku drogi ekspresowej S19 od węzła Stobierna do węzła Rzeszów Wschód (km 461+034 – 467+476) na podstawie opracowanej przez siebie dokumentacji projektowej.
Na zrealizowanie zadania wykonawca ma 48 miesięcy. Drogowcy chcą aby do 15 grudnia 2021 r. zakończono roboty budowlane, a przez pozostały okres od daty odbioru robót budowlanych zapewnić utrzymanie systemu.
Mapa sieci autostrad w Polsce. Plany budowy A1, A2, A4 i A18
Projekt i budowa Systemu Łączności Alarmowej (SŁA) na autostradzie A4 odcinek od granicy z woj. małopolskim do przejścia granicznego z Ukrainą obejmuje w szczególności:
- Kolumny alarmowe (tzw. kolumny SOS) usytuowane wzdłuż autostrady na wykonanych w ramach budowy autostrady platformach dla posadowienia kolumn alarmowych.
- System nadzoru łączności alarmowej zlokalizowany we wskazanych pomieszczeniach PID GDDKiA Oddział w Rzeszowie (docelowo system nadzoru systemu nadzoru łączności alarmowej zostanie przeniesiony do Centrum Zarządzania Ruchem (CZR) zorganizowanym na Obwodzie Utrzymania Drogi (OUD) przy węźle Sokołów Małopolski Płn. w ciągu drogi ekspresowej S19).
- Medium transmisyjne zapewniające połączenie pomiędzy kolumnami alarmowymi, a systemem nadzoru łączności alarmowej, z wykorzystaniem elementów kanalizacji teletechnicznej wykonanej w ramach budowy autostrady A4.
- Wykonanie kanalizacji teletechnicznej na drodze ekspresowej S19 na odcinku od węzła Stobierna do węzła Rzeszów Wschód wraz z niezbędnym medium transmisyjnym.