1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Tak wygląda realizacja 200 km drogi S61 na trasie Warszawa – Budzisko

Tak wygląda realizacja 200 km drogi S61 na trasie Warszawa – Budzisko

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-10-17
Tak wygląda realizacja 200 km drogi S61 na trasie Warszawa – Budzisko
W tym miejscu powstanie węzeł Podborze, gdzie droga ekspresowa S61 połączy się z trasą S8 w kierunku Warszawy. Zdjęcia: GDDKIA
W realizacji, choć na różnych etapach jest 200-kilometrowa droga ekspresowa S61. Niemal dla wszystkich odcinków są podpisane umowy z wykonawcami w systemie „projektuj i buduj”, a na niektórych fragmentach ruszyła budowa. Całą układankę burzą dwa odcinki trasy S61: pierwszy Podborze – Śniadowo na połączeniu z drogą S8 w kierunku Warszawy i ostatni przygraniczny z Suwałk do Budziska. Tu po zerwaniu kontraktów realizacja stanęła w martwym punkcie i drogowcy ponownie szukają nowych wykonawców prac.

Droga ekspresowa S61 to „kręgosłup” całego międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica od Warszawy do Budziska (granica z Litwą). S61 przebiega przez województwo mazowieckie, podlaskie i warmińsko – mazurskie. Jedynym jej gotowym odcinkiem jest fragment obwodnicy Augustowa łączący się z oddaną do użytku 13 kwietnia bieżącego roku – obwodnicą Suwałk. Natomiast w budowie – od października 2018 r. jest druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna, a od sierpnia br. 17-km odcinek Śniadowo – Łomża Południe.

W sierpniu br. wojewoda podlaski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla kolejnego, 18 kilometrowego odcinka S61 od Stawisk do Szczuczyna. Jeszcze w tym roku zapowiadane jest wydanie decyzji ZRID na dwa kolejne odcinki S61: od węzła Kolno do Stawisk (16,43 km) i od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód (7,18 km). Oznacza to, że pod koniec 2019 roku budową objętych będzie ponad 47 km drogi ekspresowej S61 w województwie podlaskim.

Z kolei wojewoda warmińsko-mazurski wydał w sierpniu ZRID na odcinek drogi ekspresowej S61 Wysokie – Raczki. To pierwszy z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Niebawem pozostałe dwa odcinki S61 (Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe - Wysokie) powinny uzyskać decyzję ZRID. Wtedy też prace budowlane obejmą całość ponad 66-kilometrowego odcinka między Szczuczynem a Raczkami.

 

Mapa drogi ekspresowej S61 - odcinki w realizacji i oddane do ruchu

Mapa drogi ekspresowej S61 Ostrów Maz. - Szczuczyn - Suwałki - Budzisko. Mapa: GDDKIA

Oto jak przedstawia się zaawansowanie realizacji drogi ekspresowej S61 na wszystkich jej odcinkach:

  • Węzeł Podborze - Śniadowo o długości ok. 19,5 km, odstąpiono od umowy z pierwotnym wykonawcą i 16 sierpnia 2019 r. ogłoszono ponowny przetarg,

  • Węzeł Śniadowo - Łomża Południe o długości ok. 17 km, trwają prace budowlane, wartość kontraktu to 380 mln zł,

  • Węzeł Łomża Południe - Łomża Zachód o długości ok. 7,2 km, umowa z wykonawcą została podpisana 21 grudnia 2017 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na IV kw. 2019 r., wartość kontraktu to 218,1 mln zł,

  • Węzeł Łomża Zachód – Węzeł Kolno o długości ok. 12,9 km, umowa z wykonawcą została podpisana 11 października 2018 r., wniosek o wydanie decyzji ZRID został złożony 12 sierpnia 2019r., wartość kontraktu to 525,6 mln zł,

  • Węzeł Kolno - Stawiski o długości ok. 16,4 km, umowa z wykonawcą została podpisana 31 października 2017 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na IV kwartał 2019 r., wartość kontraktu to 288,3 mln zł,

  • Stawiski - Szczuczyn o długości ok. 18 km, umowa z wykonawcą podpisana 31 października 2017 r., decyzja ZRID została wydana 30 sierpnia 2019 r., wartość kontraktu to 342,1 mln zł,

  • Obwodnica Szczuczyna (II jezdnia) o długości ok. 6,6 km, umowa z wykonawcą została podpisana 26 maja 2017 r., trwają roboty budowlane, planowane oddanie do użytku I kw. 2020 r., wartość kontraktu to 75 mln zł,

  • Szczuczyn - Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa z wykonawcą została podpisana 6 sierpnia 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest w grudniu 2019 r., wartość kontraktu to 700 mln zł,

  • Ełk Południe - Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa z wykonawcą została podpisana 19 lipca 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na styczeń 2020 r., wartość kontraktu to 686 mln zł,

  • Wysokie - Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa z wykonawcą podpisana 4 lipca 2018 r., na początku października wydano decyzję ZRID, wartość kontraktu to 484 mln zł,

  • Raczki - obwodnica Suwałk o długości 13 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 659 mln zł,

  • Obwodnica Suwałk o długości ok. 12,8 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 299,4 mln zł,

  • Koniec obwodnicy Suwałk - Budzisko (granica państwa) o długości ok. 24,2 km, odstąpiono od umowy z pierwotnym wykonawcą i 9 sierpnia 2019 r. ogłoszono ponowny przetarg.

Najtrudniejsza sytuacja dotyczy dwóch odcinków: Podborze - Śniadowo i Suwałki - Budzisko. Jak pisaliśmy wczesniej obecnie toczą się postępowania przetargowe na wybór noych wykonawców prac. Planowane daty otwarć ofert to: 21 października 2019 r. dla odc. koniec obwodnicy Suwałk - Budzisko (z obwodnicą Szypliszek) i 28 października 2019 r. dla fragmentu od węzła Podborze (z węzłem) - węzeł Śniadowo (bez węzła).

Realizacja drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie - łącząc się z drogę ekspresową S8 Wrocław - Warszawa - Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S61