Trasa Łagiewnicka w Krakowie przypieczętowana
- conadrogach.pl
- info. pras.
- 2017-03-24
Umowę ze spółką Trasa Łagiewnicka SA konsorcjum podpisało 17 marca 2017 roku. Jej wartość brutto to 802 mln zł. 21 marca 2017 r. Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) poinformowały o podpisaniu umów dotyczących finansowania budowy Trasy Łagiewnickiej, będącej częścią południowego odcinka wewnętrznej obwodnicy Krakowa, łącznie z nową linią tramwajową. EBI udzielił kredytu w wysokości 400 mln zł (około 93 mln EUR) i jest tym samym głównym kredytodawcą tego projektu. Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln zł (około 69,3 mln EUR). Kredyt udzielony przez EBI jest objęty gwarancją w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) – jednego z filarów Planu inwestycyjnego dla Europy opracowanego przez Komisję Europejską pod kierownictwem Jean-Claude’a Junckera.
Harmonogram zakłada rozpoczęcie prac budowalnych w 2017 oraz ich zakończenie w 2020 roku. Budowa Trasy Łagiewnickiej przebiegać będzie od skrzyżowania z ul. Grota - Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul. Halszki. Jest to odcinek o długości 3,5 km. W ramach projektu powstanie również 2,5 km droga tramwajowa. Trasa połączy osiedle Ruczaj i ul. Zakopiańską z osiedlami Wola Duchacka i Kurdwanów. Budimex zrealizuje inwestycję w formule „projektuj i buduj”.
Budowa Trasy Łagiewnickiej rozpoczyna realizację trzeciej obwodnicy Krakowa po stronie zachodniej. W następnej kolejności, ok. 2020 roku powinna rozpocząć się realizacja Trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Trzecia obwodnica jest konieczna, by uspokoić ruch samochodowy w Śródmieściu, szczególnie na al. Trzech Wieszczów, Salwatorze i Krowodrzy.
- Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. Jej kluczowym elementem jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską. Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa – w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów, umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin. Dlatego cieszę się, że tak ważna dla mieszkańców Krakowa inwestycja może liczyć na wsparcie instytucji centralnych, a także Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wierzę, że współpraca w zakresie realizacji programu inwestycyjnego Krakowa zarówno z rządem RP, jak i międzynarodowymi instytucjami finansowymi będzie kontynuowana – podkreślił Jacek Majchrowki, prezydent Krakowa.
Budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie - zakres projektu:
- budowa ulicy dwujezdniowej o długości ok. 3 500 m, o szerokościach jezdni 2x7,0m i 2x10,5m,
- budowa obiektów inżynieryjnych, w tym tuneli prowadzących główne jezdnie trasy pod skrzyżowaniami, osiedlem domów jednorodzinnych oraz obszarem osadników odpadów poprodukcyjnych byłych zakładów Solvay, tzw. „Białych Mórz”,
- budowa i przebudowa linii tramwajowej wraz z przebudową torowiska na pętli tramwajowej,
- przebudowa i rozbudowa ul. Zakopiańskiej,
- przebudowa linii kolejowej,
- przełożenie koryta rzeki Wilgi,
- zagospodarowanie terenów naziemnych (miejsca nad tunelami oraz w obrębie przebiegu inwestycji) tj. nasadzenia, wielopokoleniowy ogródek jordanowski w tematyce „Smoczego Skweru”, zagospodarowanie o charakterze parkowym, zespół sportowo- rekreacyjny, ciągi piesze i rowerowe,
- budowa obiektu kubaturowego (budynek gł. sterowania CZTO Centrum Zarządzania Trzecią Obwodnicą),
- budowa urządzeń wyposażenia technicznego tuneli,
- budowa odwodnienia drogi i tuneli,
- przebudowa i budowa urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod- i nadziemnej,
- nasadzenia zieleni.