Trasa Średnicowa w Toruniu: Próby obciążeniowe na estakadzie
- conadrogach.pl
- MZD Toruń
- 2015-09-04
Prace można zaobserwować w wielu punktach miasta jednocześnie. W połowie sierpnia drogowcy otworzyli ulicę Chrobrego, która była zamknięta w związku z budową kanalizacji i skrzyżowania ze średnicówką. Gotowy jest też odcinek trasy od ul. Grudziądzkiej do kładki na przedłużeniu ulicy Świętopełka.
Prace trwają także na estakadzie w ul. Skłodowskiej-Curie. Obiekt zapewni bezkolizyjny przejazd na torami kolejowymi i tramwajowymi. Estakada nad ulicą Wschodnią liczy 454 m długości, ma 14 m wysokości w najwyższym miejscu i 9 m w najniższym miejscu. Jej szerokość całkowita wynosi 18,6m.
Estakada składa się z dziewięciu przęseł, z czego osiem, w konstrukcji betonowej sprężonej i jedno nad torami kolejowymi wykonane jest w konstrukcji stalowej – belki stalowe z płyta żelbetową zespoloną. Do budowy estakady łącznie zużyto 12 tys. ton. betonu i 2 tys. ton stali.
- Próby obciążeniowe wypadły pomyślnie. Obciążenie obiektu trwało około 8 godzin. Miało charakter statyczny i dynamiczny Na obiekt wjechało 6 ciężarówek, każda z nich o ciężarze całkowitym ok. 35 ton. Obciążenie statyczne prowadzone było dla dwóch schematów ustawienia obciążenia próbnego, przewidzianego w opracowanym wcześniej projekcie technologicznym -wyjaśnia Daniel Barton, kierownik robót mostowych z ramienia firmy Skanska. Po zakończeniu zbierania danych z obciążenia statycznego nastąpiło obciążenie dynamiczne obiektu, polegające na przejeździe przez obiekt ciężarówek z prędkościami: 10 i 30 km/h. Próby obciążeniowe to ostatnie testy przed uzyskaniem stosownych zezwoleń i dopuszczeniem do użytku.
Najtrudniejszym etapem przy budowie estakady było przejście nad ul. Skłodowska-Curie i nad torami tramwajowymi. Wymagało to skomplikowanego systemu szalowania, specjalnej organizacji ruchu na ul. Skłodowskiej – Curie i czasowego wstrzymywania ruchu tramwajów. Dla minimalizacji utrudnień w ruchu wiele prac wykonywano nocą.
Równie lub bardziej skomplikowana była operacja montażu przęsła nad torami kolejowymi. Wymagało to użycia specjalnego dźwigu o nośności 500 ton i uzgodnień z PKP, co do harmonogramu prac. Również większość prac montażowych była prowadzona nocą aby zminimalizować przerwy w ruchu pociągów.
Długość całej toruńskiej Trasy Średnicowej wraz z estakadą wynosi prawie 3,1 km. W ramach inwestycji powstały trzy skrzyżowania z sygnalizacją świetlną: skrzyżowanie z ul. Batorego, skrzyżowanie z ul. Chrobrego i skrzyżowanie z ul. Skłodowskiej - Curie.
Na całej długości budowana jest jezdnia południowa trasy, a w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowań - docelowy układ dwujezdniowy. Wzdłuż całej trasy, po jej południowej stronie, powstaje chodnik i ścieżka rowerowa oraz oświetlenie drogowe. Zadanie obejmuje też budowę kanalizacji deszczowej. Wzdłuż trasy budowane są odcinki ekranów akustycznych i płotki chroniące płazy przed dostępem do trasy.
Wykonawca trasy – Skanska – musi wykonać szereg robót związanych z przebudową infrastruktury kolidującej z budowaną trasą tj.: przebudowę odcinków ciepłociągu, wodociągu, kanalizacji sanitarnej, sieci elektrycznej i telekomunikacyjnej.