Trwa drążenie 2,3 km tunelu na trasie Via Carpatia, S19 z Rzeszowa do Babicy
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-07-15
Tunel w ciągu drogi ekspresowej S19 będzie miał 2255 m długości i składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu, która zostanie wykorzystana podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa.
Na rozpoczęcie drążenia tunelu trzeba było poczekać. W związku z wykryciem metanu koniecznie było odpowiednie przygotowanie maszyny TBM do pracy w warunkach metanowych. Uzyskanie decyzji administracyjnych, doposażenie Karpatki oraz pozytywne wyników testów i prób pozwoliły na rozpoczęcie prac - 11 lipca br.
Karpatka - maszyna TBM wydrąży tunel w górach pomiędzy Rzeszowem a Babicą
Zdjęcia: GDDKIA
Maszyna TBM (tunnel boring machine), nazwana Karpatką ma 114 m długości. Jej waga to 4400 t. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Ważący 440 ton pierścień skrawający obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę oraz posiada 471 narzędzi służących do wiercenia. Maszyna przejdzie ponad 100 metrów poniżej szczytu wzgórza Grochowiczna. Czas potrzebny na wydrążenie jednej nawy tunelu to ok. 9 miesięcy (przy sprzyjających warunkach). Następnie maszyna w ciągu trzech miesięcy zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie kolejnej nawy tunelu.
Pierwsze centymetry tunelu w ciągu VIa Carpatia wydrążone
Zdjęcia: GDDKIA
Kontrakt - projekt i budowa S19 Rzeszów Południe – Babica realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Umowę na kwotę ok. 2,2 mld zł GDDKIA zawarła w lipcu 2020 r. Prace budowlane rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Aktualne zaawansowanie robót na odcinku to ok. 40 proc. Aktualnie wykonawca prowadzi roboty we wszystkich branżach, czyli drogowej, mostowej oraz tunelowej. W branży drogowej zaawansowanie prac wynosi 57 proc. Trwają prace mostowe, których zaawansowanie wynosi 76 proc. Najbardziej zaawansowane są roboty na estakadach w Racławówce, Mogielnicy i Lutoryżu, gdzie wykonano już ustroje nośne. Aktualnie trwają prace związane z wykonaniem wyposażenia obiektów. Portal południowy tunelu wykonany został w 100 proc., a portal północny w 80 proc. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.
Odcinek S19 Rzeszów - Babica, zaawansowanie budowy na lipiec 2024 r. - 40 procent. ZDjęcia: GDDKIA
W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym wspomnianego tunelu, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
Budowa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica, czerwiec-lipiec 2024 r. Zdjęcia: GDDKIA
Estakada w ciągu S19 Rzeszów - Babica. Zdjęcia: GDDKIA
W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Odcinek pomiędzy Rzeszowem a Babicą jest częścią realizowanej trasy ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek (południowa granica Polski). W realizacji są już niemal wszystkie odcinki tej trasy o dł. ponad 79 km, za wyjątkiem krótkiego fragmnetu Jawornik - Lutcza. W ciągu tego ok. 5,3 km odcinka ma powstać najdłyuższy, bo 3-km tunel pod górą Kamieniec oraz olbrzymia estakada. Przetarg na wyłonienie wykonawcy prac trwa już blisko dwa lata.
Mapa stanu budowy drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica
Mapa: GDDKIA