Trzeci pas na A4 Katowice – Kraków w zamian za koncesję
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-12-07
Ruch na autostradzie A4 rośnie z roku na rok, coraz częściej tworzą się korki i zatory utrudniające podróżowanie. Najtrudniejsza sytuacja jest na Dolnym Śląsku, gdzie trasa na odcinku Wrocław – Krzyżowa nawet nie spełnia wymogów autostrady. Obecnie prowadzone są analizy czy wystarczy przebudowa, czy konieczna jest budowa nowej A4-ki. Pisaliśmy o tym tutaj:
Wielka przebudowa czy budowa autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa
O tym, że trzeci pas jest potrzebny również na 60 kilometrowym fragmencie autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem informuje jej koncesjonariusz, spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM). Ruch rośnie z roku na rok. Z najnowszego raportu spółki wynika, że w trzech kwartałach tego roku średni dobowy ruch na koncesyjnym odcinku wyniósł 46.372 pojazdów i był o 0,7% wyższy niż ruch odnotowany w analogicznym okresie roku 2018.
Opłaty na A4 Katowice – Kraków: Z Autopay, A4Go, Telepass taniej od 3 do 5 zł
Poszerzenie autostrady jest konieczne i prace powinny ruszyć już teraz, zanim prace nie spowodują całkowitego paraliżu autostrady - uważa prezes SAM, Emil Wąsacz. Podkreśla, że koncesjonariusz jest gotowy na budowę trzeciego pasa pod warunkiem przedłużenia koncesji, i niejednokrotnie informował o tym stronę publiczną. Zadanie wymaga bardzo dużych nakładów inwestycyjnych, które nie są objęte obecną umową koncesyjną. Dodaje, że z koncesji nie wynika, by spółka była zobligowana do samodzielnej budowy dodatkowego pasa ruchu, który mógłby powstać w miejscu obecnego pasa zieleni pośrodku jezdni (rezerwę terenu zachowano jeszcze podczas budowy A4 Katowice – Kraków). Jak na razie propozycja Stalexportu nie spotkała się z zainteresowaniem ze strony państwa.
Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield – na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała 30 letnią koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku.