Trzy odcinki S1 i obwodnica Oświęcimia coraz bliżej realizacji
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-04-23
Dobiegła końca procedura przetargowa na budowę S1 od węzła Oświęcim (z węzłem) do Dankowic - pozytywnie zakończyła się kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jako najkorzystniejszą, z dziewięciu złożonych, wybrano ofertę konsorcjum firm: PORR oraz Mota-Engil Central Europe – 989,75 mln zł. Po przedstawieniu przez wykonawców i zatwierdzeniu gwarancji należytego wykonania robót będzie możliwe podpisanie umowy.
W sumie postępowaniem przetargowym objęto wszystkie trzy odcinki drogi ekspresowej S1 i obwodnicę Oświęcimia (ponad 9 km). Wszystkie odcinki realizowane będę w formule „Projektuj i buduj”.
- W pozostałych dwóch przetargach trwa badanie i ocena dokumentów składanych przez wykonawców. Przewidujemy, że do wyboru najkorzystniejszej oferty może dojść w maju. Obwodnica Oświęcimia jest obecnie na etapie postępowania przetargowego – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Mapa drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko Biała. Mapa: GDDKIA
Odcinki realizacyjne drogi ekspresowej S1 od Mysłowic do Bielska-Białej
Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:
- droga ekspresowa o długości 12,865 km
- obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
- trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
- jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)
Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice, w zakres którego wchodzą:
- droga ekspresowa o długości 15,165 km
- trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:
- droga ekspresowa o długości 12,02 km
- dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
- jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa II) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
- jeden obwód utrzymania drogi.
Droga ekspresowa S1 na odcinku od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej przebiegać będzie po nowym śladzie.
Przypominamy, że do zakończenia budowy drogi ekspresowej S1 potrzeba jeszcze odcinka Przybędza – Milówka. Dla tzw. obejścia Węgierskiej Górki została już podpisana umowa na realizację, a wykonawca rozpoczął roboty w terenie. Ponadto zaawansowana jest budowa drugiej jezdni trasy S1 od Pyrzowic do Podwarpia. W najbliższych planach jest też przebudowa istniejącego odcinka drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej. Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km.
Docelowo trasa S1 będzie bezpieczną i wygodną drogą oraz ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1. Nowa droga pozwoli również na przejęcie znacznej części ruchu obciążającego obecnie drogi północ - południe, usprawni komunikację z aglomeracją śląską oraz przejazd tranzytowy przez ten region. Ponadto z ruchu tranzytowego odciążone zostaną miejscowości zlokalizowane wzdłuż drogi krajowej nr 1 na odcinku między Tychami a Bielskiem-Białą, przez które, z powodu licznych skrzyżowań, ruch jest obecnie znacznie utrudniony.