Tunel w Świnoujściu – umowa najpóźniej we wrześniu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-08-14
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela cieśnina Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Wspomniane powyżej problemy rozwiąże powstanie tunelu drogowego. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu, każdy o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Wykonawcą projektu i prac budowlanych dla tunelu pod Świną będzie konsorcjum firm PORR S.A.(lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A. To już drugie podejście do podpisania umowy po tym jak włoskie Astaldi wycofało się z realizacji inwestycji.
- Po spotkaniach i kontaktach, jakie mięliśmy z przedstawicielami konsorcjum z firmą PORR S.A. wiemy, że chce ona realizować kontrakt i teraz czekamy na to, by wykonawca zebrał i dostarczył niezbędne dokumenty. Tym najważniejszym jest dokument potwierdzający Gwarancję Należytego Wykonania. Kiedy będziemy mieli już te wszystkie dokumenty ustalimy dokładną datę podpisania umowy – powiedział Żmurkiewicz.
Świnoujście planuje zrealizować inwestycję do 2022 r. Jej wartość to prawie 913 milionów złotych, a dofinansowania unijnego – prawie 776 milionów złotych. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.