Via Carpatia: W realizacji odcinek trasy S19 do Dukli, pojedziemy nim w 2025 r.
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-07-12

Drogowcy zawarli umowę z firmą Strabag na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 między Miejscem Piastowym a Duklą. To już ósmy odcinek trasy Via Carpatia w realizacji w województwie podkarpackim.
W ramach projektu powstanie droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m i pasem rozdzielającym wraz z węzłem drogowym „Dukla”. Wybudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w pobliżu miejscowości Równe. Lokalizacja MOP-ów zapewni możliwość postoju i odpoczynku podróżujących przemieszczających się w kierunku Rzeszowa lub Barwinka. Budowana trasa S19 przebiegała będzie w bliskim sąsiedztwie istniejącej drogi krajowej nr 19. Inwestycja będzie częściowo zlokalizowana na obszarze terenu górniczego oraz w pobliżu rzeki Jasiołka. W ciągu drogi powstanie 6 mostów, 3 estakady, 5 wiaduktów i 4 przejścia dla zwierząt. Na węźle drogowym oraz na terenie MOP zainstalowane zostanie energooszczędne oświetlenie LED. W ciągu S19 wybudowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, a kolidująca infrastruktura techniczna ulegnie przebudowie.
Obecna droga krajowa nr 19 przechodząca przez Duklę. Zdjecia: GDDKIA
Terminy dla S19 Miejsce Piastowe - Dukla
Odcinek drogi S19 Miejsce Piastowe - Dukla zgodnie z harmonogramem, powstanie w 36 miesięcy, nie wliczając 3 okresów zimowych po 4 miesiące.
- Wymaganiem GDDKiA jest złożenie wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy (tzw. kamień milowy nr 1). Ponadto w terminie 23 miesięcy wymagane jest wykonanie robót i materiałów o wartości niemniejszej niż 15 proc. zaakceptowanej kwoty kontraktowej (tzw. kamień milowy nr 2). Zakończenie inwestycji zaplanowano na połowę 2025 r. – informuje GDDKIA.
Mapa drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim - podział na odcinki w realizacji, przetargu i przygotowaniu. Mapa: GDDKIA
Drogowcy przypominają, ze odcinek drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe - Dukla przebiega przez teren o złożonej lub skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc przez wzniesienia i doliny.
- Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem licznych osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o łącznym metrażu wykonanych otworów badawczych (9066 mb) i sondowań sprawdzających (1441 mb). Ponadto przedmiotowy odcinek S19 przebiega przez teren i obszar górniczy Bóbrka-Równe I o intensywnej niegdyś eksploatacji górniczej ropy naftowej metodą otworową (i potencjalnie za pomocą tzw. kopanek) – zaznaczają przedstawiciele GDDKIA.
Plan przetargów na budowę dróg ekspresowych i obwodnic
Droga ekspresowa S19 jest częścią trasy Via Carpatia, która połączy Bałtyk z Morzem Egejskim i Czarnym. Na terenie Polski trasa skomunikuje największe miasta położone wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej: Białystok, Lublin i Rzeszów.
- Sukcesywnie wydłużamy S19 wzdłuż wschodniej granicy Polski. Już niedługo kierowcy skorzystają z pierwszych odcinków przyszłej Via Carpatia pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim. W tym roku podpisaliśmy już pięć umów na realizację S19 w okolicy Białegostoku, Lublina i na południe od Rzeszowa do granicy ze Słowacją - podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Rośnie S19 na Podkarpaciu. Pod koniec roku pierwsze odcinki Rzeszów - Lublin
Budowa drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu, odc. Kamień - Sokołow Małopolski. Zdjecia: GDDKIA
W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Stan jej realizacji przedstawia się następująco:
- 30,2 km - oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe),
- 74,2 km - w realizacji (w systemie Buduj oraz Projektuj i buduj),
- 64,4 km - w przygotowaniu (dwa odcinki na etapie przetargu, trzy odcinki na etapie realizacji Koncepcji programowej).