1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Rośnie S19 na Podkarpaciu. Pod koniec roku pierwsze odcinki Rzeszów - Lublin

Rośnie S19 na Podkarpaciu. Pod koniec roku pierwsze odcinki Rzeszów - Lublin

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-05-20
Rośnie S19 na Podkarpaciu. Pod koniec roku pierwsze odcinki Rzeszów - Lublin
Budowa drogi ekspresowej S19 na północ od Rzeszowa. Zdjęcia: GDDKIA
Postępują prace na budowie drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Najbardziej zaawansowane są odcinki od Rzeszowa w kierunku Lublina. Drogowcy obiecują, że pierwszymi kilometrami pojedziemy pod koniec tego roku, a w przyszłym Rzeszów zyska połączenie drogą ekspresową S19 nie tylko z Lublinem, ale również z Warszawą za sprawą S17. Trasa przez Lublin zastąpi dotychczasowy szlak prowadzący przez Radom, Opatów i Kolbuszową, czyli DK9. Stan realizacji trasy Via Carpatia Lublin - Rzeszów - Barwinek: siedem odcinków w realizacji, dwa na etapie przetargu, cztery w przygotowaniu.

Całkowita długość Via Carpatii na Podkarpaciu, która biegnie tu w ciągu drogi ekspresowej S19, to 168,6 km. Natomiast na terenie Polski, wraz z odgałęzieniami prowadzącymi do portów Trójmiasta oraz głównych przejść granicznych z Białorusią i Ukrainą Via Carpatia bedzie miała około 1620 km.

Via Carpatia w Polsce: Prawie 300 km trasy w realizacji

S19 na Podkarpaciu:

  • w eksploatacji: 30 km
  • w realizacji: 64,1 km
  • w przetargu: 20,4 km
  • w przygotowaniu: 54,1 km

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim - odcinki w budowie, użytkowaniu i przygotowaniuMapa przebiegu drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim - odcinki w budowie, użytkowaniu i przygotowaniu. Mapa: GDDKIA

Obecnie w budowie jest szesć odcinków trasy S19 na północ od Rzeszowa do granicy z woj. lubelskim, a dla odcinka na południe od Rzeszowa tj.  Rzeszów - Babica prowadzone są prace projektowe, które zwieńczy Zgoda na Realizację Inwestycji Drogowej i pozwoli na rozpoczęcie robót w terenie.

Prace w terenie prowadzone są na sześciu odcinkach realizacyjnych, o różnym zaawansowaniu wynikającym z terminu otrzymania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID):  

  1. Lasy Janowskie - Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł. 
  2. Zdziary - Rudnik nad Sanem, długość ok. 9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,9 mln zł. 
  3. Rudnik nad Sanem - Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł. 
  4. Nisko Południe - Podgórze, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł. 
  5. Podgórze - Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł. 
  6. Kamień - Sokołów Małopolski Północ, długość ok. 8 km, wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł. 

Podkarpackie odcinki drogi S19 w budowie, przetargach i przygotowaniu

Oto jak wygląda zaawansowanie prac na poszczególnych odcinkach drogi S19:

S19 Lasy Janowskie - Zdziary

Na tym odcinku liczącym blisko 9,5 kilometra prace prowadzone są od końca lutego 2020 roku. Aktualnie trwają prace związane z wykonywaniem nawierzchni drogowej S19, gdzie na długości ok. 3,5 km ułożono już warstwę ścieralną, wykonywane są poza tym roboty ziemne, podbudowy z kruszyw i warstwy bitumiczne: warstwa podbudowy i warstwa wiążąca, roboty brukarskie, prace na MOP. Trwają prace wykończeniowe i montaż elementów Systemu Zarządzania Ruchem, oznakowania i BRD. Zaawansowanie robót drogowych wynosi ok. 75% . Poza pracami drogowymi wykonywane są roboty związane z budową obiektów inżynierskich takie jak: izolacje, nawierzchni i prace wykończeniowe oraz roboty branżowe związane z oświetleniem kanałem technologicznym i odwodnieniem dróg. 4 maja uzyskano pozwolenie na użytkowanie obiektu 06WD wraz z dojazdami w ciągu drogi DK19.

Zakończenie wszystkich prac wraz z przekazaniem odcinka do użytkowania planowane jest na IV kwartał 2021 roku.

Droga ekspresowa S19 Lasy Janowskie - Zdziary

Droga ekspresowa S19 Lasy Janowskie - Zdziary. Zdjęcia: GDDKIA

S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem

Na odcinku Zdziary - Rudnik nad Sanem liczącym 9,0 km zaawansowanie robót wynosi około 66 %. Wykonano około 58% warstw podbudowy z betonu asfaltowego i około 30% nawierzchni, również z betonu asfaltowego. Prowadzone są prace na wszystkich obiektach inżynierskich. Na jezdni prawej mostu nad rzeką San prowadzone są prace w zakresie izolacji płyty ustroju nośnego. Na jezdni lewej wykonywane są kolejne segmenty przęsła nurtowego budowanego w technologii nawisowej a wykonanie tzw. zwornika zaplanowane jest na pierwszą połowę miesiąca sierpnia. Przęsło nurtowe budowane metodą nawisową jest pod względem długości trzecim w Polsce (1. most w Grudziądzu w ciągu A1 - przęsło nurtowe - nawisowe długość 180 m, 2. most na POW w Warszawie - przęsło nurtowe - nawisowe długości 180 m, 3. most przez rz. San w ciągu S-19 - przęsło nurtowe (nawis) - 142 m (Mosty Łódź S.A.). Aktualne procentowe zaawansowanie robót na obiekcie - 73%. Zakończenie prac na tym odcinku planowane jest na IV kwartał 2021 roku – przypominają drogowcy.


S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem z mostem przez San
S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem z mostem przez San. Zdjęcia: GDDKIA

S19 Rudnik nad Sanem - Nisko Południe

Fragment ten liczy ok. 6 kilometrów. Zadanie zaawansowane jest w około 86 proc. Wykonawca wykonał warstwy podbudowy oraz warstwę wiążącą z betonu asfaltowego na ciągu głównym S19 w 77 procentach. Kontynuowane są prace na obiektach mostowych. W miesiącu maj planowana jest zmiana czasowej organizacji ruchu na węźle Nisko Południe. Droga DK19 zostanie przeniesiona na nowo budowany obiekt mostowy WD-14 nad drogą ekspresową S19. Umożliwi to kontynuację robót na drodze ekspresowej S19 oraz rozbiórkę starej jezdni drogi krajowej nr 19. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2021 roku.

Budowa drogi ekspresowej S19 od Lasów Janowskich do Niska jest dofinansowana ze środków UE. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to ponad 971 mln zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi ponad 468 mln zł.

Droga ekspresowa S19 Rudnik nad Sanem - Nisko
Droga ekspresowa S19 Rudnik nad Sanem - Nisko. Zdjęcia: GDDKIA

Nowe autostrady i drogi ekspresowe – czego możemy oczekiwać w 2021 roku?

S19 Nisko Południe – Podgórze

Na odcinku Nisko - Podgórze o długości 11,5 km prace prowadzone są od lutego 2020 r., a roboty przebiegają zgodnie z harmonogramem budowy. Do chwili obecnej wykonano wycinkę drzew, odhumusowanie terenu budowy i przebudowę istniejących mediów. Wykonywane są roboty ziemne, których zaawansowanie ogółem wynosi ok. 85 proc., a także warstwy konstrukcyjne nawierzchni przyszłej drogi S19, gdzie na długości ok. 6,5 km na obu jezdniach wykonano warstwy bitumiczne podbudowy i warstwy wiążącej. Trwają prace na większości obiektów inżynierskich, w tym wiaduktów, i przepustów oraz przejść dla zwierząt.

Zaawansowanie robót mostowych wynosi ok. 70 proc. Wykonywane są roboty związane z systemem odwodnienia drogi, w tym budowa zbiorników retencyjnych. Na realizowanym odcinku drogi S19 zlokalizowane są dwa miejsca obsługi podróżnych - MOP II Jeżowe i MOP III Podgórze, gdzie obecnie wykonywane jest ich zagospodarowanie, w tym budynki sanitariatów. W sąsiedztwie MOP-ów na S19 wykonywane jest także oświetlenie. W niektórych miejscach wykonawca rozpoczął już prace wykończeniowe w zakresie humusowania z obsiewem trawami skarp i terenów płaskich oraz umocnienia poboczy kruszywem, a w ostatnim czasie rozpoczęto montaż barier energochłonnych. Trwają prace na drogach poprzecznych (drogi gminne, droga krajowa nr 19) oraz dodatkowych jezdniach.

- Zgodnie z umową zakończenie wszystkich prac planowane jest w maju 2022 r. jednak jeśli wykonawca wcześniej zakończy roboty to droga zostanie udostępniona do ruchu wcześniej – obiecują przedstawiciele rzeszowskiego oddziału GDDKIA.

Odcinek drogi ekspresowej S19 Nisko - Podgórze

Odcinek drogi ekspresowej S19 Nisko - Podgórze. Zdjęcia: GDDKIA

S19 Podgórze – Kamień

Na odcinku Podgórze - Kamień prace rozpoczęły się w marcu 2020 r. i przekraczają założenia wynikające zatwierdzonego harmonogramu. Kontynuowane są roboty ziemne, których zaawansowanie ogółem wynosi ok. 90%, a także wykonywane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni przyszłej drogi S19, gdzie na długości ok. 6 km na obu jezdniach wykonano warstwy bitumiczne podbudowy i warstwy wiążącej. Trwają prace na większości obiektów inżynierskich, w tym na wiaduktach, mostach i przepustach oraz na przejściach dla zwierząt. Zaawansowanie robót na tych obiektach wynosi ok. 77%. Równocześnie wykonywane są roboty branżowe związane m.in. z przebudową sieci kolidujących z S19, oświetleniem, kanałem technologicznym oraz systemem odwodnienia drogi. Zaawansowanie tych prac jest na poziomie 70%.

W niektórych miejscach wykonawca rozpoczął już prace wykończeniowe w zakresie humusowania z obsiewem trawami skarp i terenów płaskich oraz umocnienia poboczy kruszywem. Trwają również prace na drogach poprzecznych oraz dodatkowych jezdniach. Zgodnie z umową zakończenie wszystkich prac planowane jest w styczniu 2022 r. Podobnie jak dla odcinka Nisko Południe – Podgórze, jest szansa, ze kierowcy pojada odcinkiem szybciej, jeżeli uda się zrealizować kontrakt przed umownym terminem.

Budowa drogi ekspresowej S19 na odc. Podgórze - Kamień

Budowa drogi ekspresowej S19 na odc. Podgórze - Kamień. Zdjęcia: GDDKIA

S19 Kamień - Sokołów Małopolski Północ

Na tym odcinku, który liczy sobie około 8 km, prace rozpoczęły się w lipcu ubiegłego roku i na obecną chwilę wykonano już około 57% wszystkich prac. Aktualnie w zakresie branży drogowej głownie prowadzone są roboty ziemne oraz prace przy konstrukcji nawierzchni i galanterii drogowej. W zakresie branży mostowej wykonywane jest w dalszym ciągu zbrojenie i betonowanie poszczególnych elementów żelbetowych – w tym podpór, ustrojów nośnych, a także prace wykończeniowe. Natomiast w zakresie robót branżowych trwają prace przy przebudowie kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej, budowie kanału technologicznego, jak również prace przy budynkach na Obwodzie Utrzymania Drogowego. Od kwietnia tego roku część inwestycji tj. węzeł Sokołów Małopolski Północ jest już w użytkowaniu.

Zgodnie z umową zakończenie wszystkich prac planowane jest w kwietniu 2022 r. I w tym przypadku drogowcy liczą, że drogę uda się oddać wcześniej.

Budowa drogi ekspresowej S19 od Niska do Sokołowa Małopolskiego jest dofinansowana ze środków UE. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to ponad 1,32 mld zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi ponad 587 mln zł.



Budowa trasy via Carpatia na odc. S19 Kamień - Sokołów Małopolski
Budowa trasy via Carpatia na odc. S19 Kamień - Sokołów Małopolski. Zdjęcia: GDDKIA

S19 Rzeszów – Babica z tunelem

Od lipca ubiegłego roku w realizacji jest także odcinek S19 Rzeszów Południe - Babica . Wykonawcą robót są spółki Mostostal Warszawa i Acciona Construccion, działającymi jako spółka cywilna Mostostal Acciona S19 Tunel spółka cywilna. Od początku trwania umowy prowadzone są intensywne prace nad dokumentacją projektową. Trwają również prace geologiczne w zakresie uszczegółowienia rozpoznania podłoża gruntowego. Odcinek ma długość 10,3 km. Jednym z elementów, jaki powstanie w ramach tego odcinka, będzie tunel T1 o długości ok. 2,2 km. We wrześniu br. zgodnie z Kamieniem Milowym planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Zakończenie budowy zaplanowano na I połowę 2026 r.

Czy cała S19 z Kraśnika do woj. podkarpackiego powstanie na czas?

Droga ekspresowa S19 to część przyszłego międzynarodowego szlaku Via Carpatia biegnącego wzdłuż wschodniej granicy Polski, który połączy Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z południem Europy i państwami leżącymi na Bałkanach.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Kamień Jak dojadę - Nisko