Plan przetargów na budowę dróg ekspresowych i obwodnic
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-06-11
- W 2021 roku ogłosimy przetargi, które obejmą łącznie ok. 680 km dróg krajowych - obiecywała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zdecydowana ich część miała dotyczyć dróg ekspresowych we wschodniej Polsce, w wśród nich: ponad 100 km drogi ekspresowej S19, po około 50 km drogi S17 i S10. Miały być też przetargi na brakujące odcinki trasy S6 pomiędzy Koszalinem a Słupskiem i około 20 km fragment drogi S74. Jak wygląda realizacja obietnic na półmetku roku?
Od początku roku ruszyło pięć przetargów na realizację nowych tras o łącznej długości ok. 24 km. W toku są przetargi dla 25 odcinków nowych dróg o łącznej długości 289,1 km, w tym 19 zadań z PBDK o łącznej długości 234,8 km oraz 6 obwodnic z PB100 o łącznej długości 54,3 km. Niestety dużej części przetargów nie udało się rozstrzygnąć bez problemów. Wykonawcy zainteresowaniu budową dróg złożyli masę odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej KIO.
- W bieżącym roku dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty w 51 postępowaniach przetargowych realizowanych w ramach PBDK i PB100. Do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) trafiło w sumie 48 odwołań, w tym 37 dotyczących czynności badania i wyboru ofert. Aktualnie w KIO na rozprawę lub wyrok oczekuje 10 odwołań. W tym roku na wyznaczenie rozpraw przed KIO czekamy średnio 31 dni, zaś 34 dni średnio upływają od wniesienia odwołania do ogłoszenia wyroku – wyliczają przedstawiciele GDDKIA.
Via Carpatia: Przybywa umów na nowe odcinki S19 na Podlasiu
Na wydłużenie procedury w KIO wpłynąć może np. badanie ofert w kontekście rażąco niskiej ceny (taka sytuacja miała miejsce w blisko połowie prowadzonych ostatnio postępowań) czy przypadki wycofania się wykonawców z postępowań (np. S19 Kuźnica - Sokółka, kontynuacja S7 Widoma - Nowa Huta). Zdarzały się również przypadki braku uzupełnienia dokumentów po wielu miesiącach badania ofert (np. obwodnica Grzymiszewa w ciągu DK72) czy wnoszenia odwołań, a następnie po ponad miesiącu - tuż przed rozprawą KIO - ich cofanie (np. obwodnica Gostynia w ciągu DK12).
S1 od nowa. Jest przetarg na S1 odcinek do Oświęcimia, wkrótce na Mysłowice - Bieruń
Stan na koniec maja 2021 roku to także 19 zakończonych kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (UZP). Wszystkie zakończone zostały wynikiem „Brak naruszeń”, a średni czas kontroli wyniósł miesiąc (warto podkreślić, że zdarzają się kontrole trwające 2 tygodnie, ale także 2 miesiące). Aktualnie prowadzonych jest 13 kontroli Prezesa UZP.
S61 obwodnica Łomży z dużym opóźnieniem. Włoskie TOTO wypada z budowy
Plan przetargów drogowych do końca 2021 roku
W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowała jeszcze ogłoszenie przetargów na 25 odcinków dróg realizowanych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych o łącznej długości 308 km oraz na 4 odcinki w ramach Programu budowy 100 obwodnic o łącznej długości 28 km. Drogowcy szukać będą wykonawców dróg ekspresowych dla:
- siedmiu odcinków drogi ekspresowej S19 na trasach:
S19 gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego - Lubartów
Stan realizacji drogi ekspresowej S19 Lublin - Białystok. Mapa: GDDKIA
Rośnie S19 na Podkarpaciu. Pod koniec roku pierwsze odcinki Rzeszów - Lublin
i S19 Babica - Jawornik i Domaradz - Iskrzynia - trzech odcinków drogi ekspresowej S17 Piaski – Hrebenne
- czterech odcinków trasy S10 Toruń - Bydgoszcz
- trzech odcinków drogi ekspresowej S6 między Koszalinem a Słupskiem
Do końca tego roku ruszą też przetargi na realizację obwodnic, m.in. Kostrzyna nad Odrą, Gorajca i Koźmina Wielkopolskiego.
Plan przetargów drogowych na 2022 rok
Plan przetargów na rok 2022 obejmuje na ten moment 19 odcinków realizowanych w ramach PBDK o łącznej długości 240 km oraz 9 odcinków w ramach PB100 o łącznej długości 63 km. Wśród planowanych do przetargu zadań znajdują się m.in.
- cztery odcinki drogi ekspresowej S17 (Piaski - Hrebenne, Drewnica - Ząbki),
- trzy odcinki S12 pomiędzy Lublinem a Dorohuskiem
- obwodnice Gąsek, Brzegu i Sępólna Krajeńskiego.
- Już teraz przedstawiliśmy nasze pierwsze założenia przetargowe, aby firmy budowlane z wyprzedzeniem mogły zaplanować kolejny sezon budowlany. Zarządy firm będą wiedziały, jak się przygotować, jak rozłożyć siły i jakie inwestycje poczynić, aby przygotować właściwie skalkulowane oferty w kolejnych postępowaniach – podkreślają przedstawiciele GDDKIA.
Drogowcy dodają, że intensywnie pracują nad poszerzeniem planu przetargów na przyszły rok. Szczegółowy plan chcą przedstawić pod koniec III kwartału br.