Via Carpatia wydłuży się o odcinek do południowej granicy. Duże zainteresowanie budową S19 do Barwinka
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-02-24
Za realizację drogi ekspresowej S19 na odcinku Dukla – Barwinek wykonawcy chcą od 1,44 mld zł do ponad 2,55 mld zł.
Oferty w przetargu na S19 Dukla – Barwinek (granica ze Słowacją):
- Metrostav Infrastructure - 1 440 701 991,79 zł
- POLAQUA - 1 541 121 487,77 zł
- PORR - 1 673 162 850,00 zł
- BUDIMEX - 1 696 359 710,28 zł
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 1 771 200 000,00 zł
- Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construcción (partner) - 2 099 379 377,53 zł
- Mota-Engil Central Europe - 2 288 314 975,00 zł
- Konsorcjum firm: BANIMEX (lider) i Duna Aszfalt (partner) - 2 557 744 989,86 zł.
Przetargi dla dróg ekspresowych S17 i S19. GDDKIA koryguje dokumentację
- Złożone oferty będą teraz oceniane przy zastosowaniu następujących kryteriów: cena (60 proc.), termin realizacji kontraktu (10 procent) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne, instalacje zasilające oraz konstrukcje wsporcze (30 procent). Po przeprowadzeniu analizy ofert i wskazaniu najkorzystniejszej z nich, w przypadku braku odwołań, możliwe będzie podpisanie umowy – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Mapa drogi ekspresowej S19, przetarg na S19 Dukla - Barwinek. Mapa: GDDKIA
W realizacji już ponad 50 km trasy S19 Rzeszów – Barwinek
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej S19 o długości 18,2 km o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi) pomiędzy Duklą a Barwinkiem. W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19.
Wizualizacja drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek. Zdjecia: GDDKIA
Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. W ciągu trasy głównej będzie to 15 estakad. Najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m. Powstanie również dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt (cztery dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.
Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.
Wizualizacja odcinka trasy S19 Dukla - Barwinek. Zdjecia: GDDKIA
Odcinek między Duklą a Barwinkiem to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych. - Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo – podkreślają drogowcy.
Via Carpatia. Przetarg na kolejny odcinek S19 z tunelem
W woj. podkarpackim droga ekspresowa S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
- 75,7 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Rzeszów Południe),
- 50,5 km - w realizacji (w budowie: Zdziary - Rudnik nad Sanem oraz w systemie Projektuj i buduj: Rzeszów Południe - Babica, Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),
- 42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza - Domaradz i Dukla - Barwinek, na etapie realizacji Koncepcji programowej: Jawornik - Lutcza i Domaradz - Iskrzynia).
Mapa drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim. Do zrealizowania pozostały tylko odcinki na południe od Rzeszowa. Mapa: GDDKIA
Trasa Via Carpatia
Polska wraz z innymi krajami Europy środkowo-wschodniej zaangażowana jest w rozwijanie międzynarodowego szlaku drogowego Via Carpatia. S19 jest częścią Transeuropejskiej sieci transportowej - unijnego programu rozbudowy dróg lądowych, kolejowych, wodnych i powietrznych.
W Polsce trasa Via Carpatia będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Na terenie Polski, w skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, S16, S19 pomiędzy Budziskiem (na granicy z Litwą), Suwałkami, Ełkiem, Białymstokiem, Lublinem, Rzeszowem, Barwinek (na granicy ze Słowacją).