W budowie dwa odcinki autostrady A18 Olszyna - Golnice. Jeździmy z dużymi utrudnieniami
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-09-30
W środę, 30 września, między węzłami Olszyna–Królów na DK18 została wprowadzona czasowa organizacja ruchu. Ruch odbywa się tylko jezdnią północną. Prędkość ograniczono do 60 km/h. Łączna długość odcinka na którym ruch odbywa się wyłącznie jezdnią północną zwiększył się do 34,6 km.
Przypominamy, że pierwsze prace związane z przebudową i dostosowaniem drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady ruszyły na początku kwietnia i objęły 22 kilometrowy odcinek, który zaczyna się w okolicach węzła Żary Zachód w stronę Wrocławia a kończy blisko 4 km przed węzłem Iłowa.
DK18 zmienia się w autostradę - zdjęcia z przebudowy A18
Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna – Golnice o długości ponad 70 km) do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych. Inwestycja stanowi trzeci etap budowy autostrady A18.
Inwestycja podzielona jest na następujące odcinki realizacyjne:
- od granicy państwa do km 11,86 (2 kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) – zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r. Wykonawcą prac o wartości 185 mln zł jest firma PORR SA
- od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) – zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r. Prace o wartości ponad 254 mln zł realizuje konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA (lider) oraz MIRBUD (partner)
- od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) – granica województwa – trwa procedura przetargowa
- granica województwa - węzeł Golnice - w przetargu.
Realizacja autostrady A18 w podziale na odcinki. Mapa: GDDKIA
A4 koło Krzyżowej jest przejezdna ale będzie wymiana płyt. Jak powstawała betonowa autostrada?
A18 nowa autostrada w kierunku zachodniej Europy
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin – Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006.