W czerwcu przetarg na S6 Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-03-25
Zielonym światłem do dalszych prac nad OMT był, wydany pod koniec 2018 r., wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego utrzymujący ważność decyzji środowiskowej. Teraz resort infrastruktury zapowiada, że procedura przetargowa ruszy w czerwcu br. Ma ją wybudować prywatny inwestor.
W czerwcu 2018 r. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, uznał, że partnerstwo publiczno-prywatne jest jedynym rozwiązaniem, które pozwoli na zrealizowane inwestycji o szacowanej wartości około 2 mld zł. Oznacza to, że trójmiejską trasę S6 zrealizuje prywatny inwestor na gruntach należących do państwa. Partner prywatny zaprojektuje i wybuduje drogi, a następnie będzie utrzymywał je przez określony czas. W zamian strona publiczna zobowiąże się do wnoszenia cyklicznej opłaty za dostępność. Resort infrastruktury zapewnił, że zastosowanie modelu PPP w tym przypadku nie będzie wiązało się z wprowadzeniem opłat dla kierowców samochodów osobowych.
- Obecnie opracowywana jest dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule ppp. Dokumentacja uzyskała już wstępną pozytywną opinię GUS, konieczne będzie także uzyskanie opinii EUROSTAT, niezbędnej do sklasyfikowania inwestycji poza sektorem finansów publicznych. Odcinki drogi ekspresowej S6 realizowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego powinny zostać ukończone w 2023 r. - zapewnia resort infrastruktury.
Realizacja obwodnicy Metropolii Trójmiasta została podzielona na 2 zadania. Mapa: GDDKIA
Ponad 30-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie (prowadzącą w kierunku Słupska). Inwestycja obejmuje również budowę obwodnicy Żukowa. Droga to alternatywa dla obciążonej dużym ruchem Obwodnicy Trójmiasta. Jej realizacja udrożni drogi krajowe prowadzące do Trójmiasta oraz Żukowo.
W realizacji są juz odcinki na zachód od Trójmiasta. Do 2021 r. potrwa budowa S6 na fragmencie od obwodnicy Trójmiasta do Bożegopola Wielkiego. Trasa o długości blisko 41 kilometrów została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie – Luzino, Luzino – Szemud, Szemud - Gdynia Wielki Kack. Wartość prowadzonych prac to niemal 1,5 mld zł.