W grudniu pojedziemy całą S3 ze Szczecina do Bolkowa na Dolnym Śląsku
S3 Szczecin - Bolków będzie przejezdna do końca roku. Na otwarcie czeka 45 km fragment obejmujący odcinki Polkowice - Lubin i te z dobudowywaną drugą jezdnią na trasie Zielona Góra - Nowa Sól. Zdjęcia: GDDKIA

Do końca roku drogowcy planują otworzyć około 45 km drogi ekspresowej S3. To brakujący odcinek Polkowice – Lubin (woj. dolnośląskie) i fragment trasy w woj. lubuskim Zielona Góra - Nowa Sól, gdzie dobudowywana jest druga jezdnia. Dzięki temu kierowcy podróżujący ze Szczecina na południe Polski mogą ekspresowo ominąć aglomeracje Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry i Legnicy, następnie przeciąć bezkolizyjnie autostradę A4 i dojechać do Bolkowa.

Ten rok obfituje w nowe kilometry ekspresowej trójki. Tylko w ciągu ostatnich miesięcy otwarto ponad 100 km drogi S3 w województwach lubskim i dolnośląskim. Na pozostałych odcinkach prace są opóźnione. Wykonawcy podjęli jednak działania, które mają do końca roku zapewnić przejezdność na brakujących odcinkach trasy S3 ze Szczecina do Bolkowa. Drogowcy zapewniają, że pojedziemy nią do końca tego roku.

 

Chodzi m.in. o odcinek S3-ki od Zielonej Góry do Niedoradza, który miał być gotowy w maju, a fragment z Niedoradza do Nowej Soli w lipcu tego roku. Niestety okazało się, że prace wymagały większego zakresu i zaangażowania niż ujęto to przy zawieraniu kontraktu.

 

W województwie lubuskim prowadzona będzie jeszcze budowa nowego mostu w ciągu S3 na wysokości Cigacic. Tu prace zgodnie z umową mają potrwać do połowy 2019 roku.

 

Część drogi ekspresowej S3 na południu przetnie góry i poprowadzona będzie w tunelu

Część drogi ekspresowej S3 na południu przetnie góry i poprowadzona będzie w tunelu. Zdjęcia: GDDKIA

Dalsze odcinki S3 są już projektowane i będą powstawać sukcesywnie w 2021 i 2023 r. Południowy fragment S3 podzielono na dwa odcinki: węzeł Bolków – w. Kamienna Góra Północ mający ponad 16 km. Przebiega on przez pasmo Gór Wałbrzyskich m.in. w dwóch tunelach. Jeden z nich będzie miał długość ok. 2300 m, natomiast drugi ok. 320 m. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, jego oddanie do ruchu jest planowane w pierwszej połowie 2023 r. Drugi, przygraniczny odcinek S3 w. Kamienna Góra Północ – w. Lubawka o długości ok. 15,3 km, planujemy udostępnić kierowcom w drugiej połowie 2021 r., a wartość robót wynosie prawie 880 mln zł.

 

- W 2023 r. przejedziemy całą blisko 500-kilometrową trasą od Świnoujścia do granicy z Czechami – obiecują przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Złożonej obietnicy sprzyja fakt, że ruszyły już pierwsze prace na północy kraju, na odcinku prowadzącym ze Szczecina do Świnoujścia. Na wiosnę rozpoczną się roboty budowlane na dwóch odcinkach na trasie Brzozowo – Miękowo – Rzęśnica. Odcinki mają być gotowe w połowie 2021 r. Ponadto, na wiosnę przewidziano uruchomienie procedury przetargowej dla fragmentu S3 Świnoujście – Troszyn. Realizacja tego początkowego fragmentu S3 w formule projektuj i buduj planowana jest w latach 2020-2023.

 

Biegnąca wzdłuż zachodniej granicy prawie 500-kilometrowa droga ekspresowa S3 to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. Fragment europejskiej trasy E65 o łącznej długości ok. 3950 km łączącej szwedzkie Malmö z greckim Chania na Krecie.

 

Budowa drogi ekspresowej S3 - mapa z podziałem na odcinki realizacyjne. Mapa: GDDKIA

Budowa drogi ekspresowej S3 - mapa z podziałem na odcinki realizacyjne

 

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Kierowca
2019-03-10 11:18
Firma salini na pewno nie wykona prac w terminie
ja
2018-12-13 13:48
Tych wszystkich którzy planowali i projektowali S3 z Legnicy do węzła Bolków w Sadach Dolnych powinno się rozliczyć i powinni odpowiedzieć za bezmyślność z zmarnowanie setek milionów złotych. Na tym odcinku jedzie 2-3 samochody na godzinę (w dwóch kierukach) a na drodze Jelenia Góra - A-4 w kierunku Wrocławia jest ruch ciągły jeden za drugim w dwie strony bez przerwy (droga śmierci). Ten co projektował węzeł Bolków to powinien siedzieć bez wyroku a jeśli ma uprawnienia to natychmiast powinien je mieś odebrane dożywotnio.
JG
2018-12-13 12:48
Az przykro patrzec jak droga ekspresowa S3 omija takie miasto jak Jelenia Góra, tym bardziej ze droga krajowa 3 idzie przez to miasto, ktore nie ma dostepu do okspresowki. Do Bolkowa trzeba bedzie jechac, zeby wjechac na S3.
enrico pallazzo
2018-11-21 08:29
S3 bardzo fajna będzie, ale co słychać po Czeskiej stronie? Zaczęli już coś zrobić czy u nas będzie autostrada do nikąd? tak jak przez kilka lat w Zwardoniu?
un
2018-11-20 16:26
@enrico Taki odcinek S5 z całą pewnością byłby przyjemny, ale patrzmy realistycznie. To jest kolejne 40 km ekspresówki. To jest niemały koszt w imię wygody nie tak potężnej grupy ludzi. Jeżeli już, można by wykonać ścięcie Wądroże-Jawor. To jest ok. 11 km + węzeł. Tak czy siak mówimy o marzeniach. Natomiast zupełnie poważnie można porozmawiać o zaplanowaniu odcinka S12 między Lesznem a S3 w rejonie Głogowa-Polkowic-Lubina. Gdy spojrzymy na docelową mapę dróg, widzimy coś w rodzaju prostokąta długości ok. 155 km, wewnątrz którego nie ma nic. Odcinek takiej drogi (ok. 50 km) bardzo mocno usprawniłby dojazd z rejonów Trójmiasta-Kujaw-Poznania-Konina w stronę Pragi.
Realista
2018-11-12 14:14
Bo odcikek L-Polkwice to będzie most powietrzny.
enrico
2018-11-12 13:52
Na mapce- S3: odcinek Lubin-Polkowice pokazany jako ,, w realizacji". Sporny jest zapewne stopień zaawansowania tam robót. Mieszkający tam nie dadzą się oszukać propagandzie sukcesu na każdym odcinku- więc piszą tu prawdę jak jest. Wg mnie powinni zbudować 2-jezdniowy odcinek DK 5: A4 (w. Kostomłoty)-Strzegom- Bolków (w. S3), tak by jadący z Wrocławia i regionów Polski centralnej, północnej i wschodniej mogli dalej ekspresowo pojechać S3 do Czech, Austrii, Włoch i dalej na południe Europy.
mik
2018-11-09 12:06
Jechałem przedwczoraj drogą S3. Budowa pomiędzy Polkowicami a Lubinem jest jeszcze w głębokiej d... Brak wiaduktów, na długim odcinku brak położonej jakiejkolwiek nawierzchni... po prostu ziemia i piach...
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: