W kwietniu planowana umowa na S1 Mysłowice - Oświęcim
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-02-17

Droga ekspresowa S1 będzie mieć długość 135 km. Budowa S1 od Mysłowic do Oświęcimia to jeden z brakujących fragmentów tej trasy. Przypomnijmy, przetargi na zaprojektowanie i budowę dwóch z czterech odcinków realizacyjnych nowego fragmentu ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielsko-Białą ruszyły jesienią 2019 roku. 14 lutego poznaliśmy oferty na pierwszy z nich, odcinek od węzła Kosztowy II (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła).
- Wpłynęło 9 ofert. Ofertę z najniższą ceną (752 088 656,47 zł) złożyła China State Construction Engineering Corporation Limited, a najwyższa, złożona przez Strabag Sp. z o.o., opiewa na kwotę 885 863 996,13 zł. GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 767 703 146,00 zł brutto. Oprócz ceny zastosowano dwa dodatkowe kryteria oceny ofert: skrócenie czasu realizacji oraz przedłużenie okresu gwarancji – informuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W zakres zadania wchodzi realizacja:
- drogi ekspresowej o długości 12,865 km
- obwodnicy Bierunia o długości 2,1 km
- trzech węzłów drogowych: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
- jednej pary Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III).
Obecnie komisja przetargowa analizuje złożone oferty. Podpisanie umowy planowane jest na kwiecień br. Po zaprojektowaniu, budowa trasy powinna ruszyć w 2021 roku i zakończyć się w 2023.
Przewidziane do realizacji odcinki drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała - Mysłowice. Mapa: GDDKIA
Realizacja budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej – lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz węzła autostrady A1.
Aby dokończyć całą arterię, oprócz budowy odcinków z Bielska do Mysłowic potrzebne jest:
- zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie o długości ok. 9,5 km – prace w toku
- przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (16 grudnia 2019 r. ruszyl przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o długości 6,950 km po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1),
- budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (umowa z wykonawcą podpisana 10 października 2019 r.).
Docelowo droga S1 stanie się nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.