W lipcu kamień milowy dla tunelu w Świnoujściu. Budowa tunelu Wolin - Uznam możliwa bez Energopolu
W lipcu wykonawca tunelu w Świnoujściu złoży dokumenty o wydanie decyzji ZRID. Wiercenie tunelu rozpocznie się w marcu 2021 r, wcześniej ruszą prace budowlane, najprawdopodobniej bez Energopolu. Zdjęcia: UM Świnoujście.

Nie ma zagrożenia dla przebiegu procesu inwestycyjnego budowy stałego połączenia wysp Wolin i Uznam w Świnoujściu (tunelu pod Świną) – zapewnia Urząd Miasta Świnoujście, w związku z upadłością spółki Energopol Szczecin S.A. Firma wchodzi w skład konsorcjum realizującego inwestycję. Prace idą zgodnie z planem i w lipcu wykonawca chce złożyć dokumenty niezbędne do uzyskania Zgody na Realizację Inwestycji Drogowej ZRID.

Spółka Energopol Szczecin S.A. jest udziałowcem konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A., które 17 września 2018 r. podpisało z miastem Świnoujście umowę na zaprojektowanie i wybudowanie tunelu. W konstrukcji konsorcjum Energopol Szczecin posiada najmniejszy udział (20 proc.).

Po uzyskaniu informacji o wniosku o upadłość likwidacyjną Energopolu Szczecin Prezydent Miasta Świnoujście Janusz Żmurkiewicz kontaktował się z prezesem spółki PORR Piotrem Klezikiem, uzyskując następujące informacje: Umowa firm przewiduje taką sytuację, że któryś z udziałowców wycofa się z przedsięwzięcia. Wówczas jego obowiązki przejmą pozostali udziałowcy. Sytuacja związana z Energopolem nie będzie miała wpływu na przebieg inwestycji i nie zagraża jej w żaden sposób. Dowodem tego ma być podpisanie w najbliższych dniach umowy na zakup maszyny, która ma wydrążyć nasz tunel.

17 lipca wykonawca ma także złożyć gotowy projekt przeprawy w celu uzyskania Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Będzie to pierwszy kamień milowy inwestycji.

- Pierwszym kamieniem milowym inwestycji będzie opracowanie przez wykonawcę projektu budowlanego i wystąpienie przez niego z wnioskiem o ZRID (pozwolenie na budowę). Zgodnie z kontraktem nastąpi to w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy (do 17.07.2019). Kolejnym kamieniem milowym będą prace wiertnicze prowadzone maszyną TBM, które rozpoczną się w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy (do dnia 17.03.2021) – informują przedstawiciele konsorcjum wykonującego inwestycję.

Budowa tunelu drogowego w Świnoujściu ruszy w przyszłym roku, wiercenie rok później. Zdjęcia: UM Siwnoujście.

Budowa tunelu drogowego wŚwinoujściu ruszy w przyszłym roku, wiercenie rok później

 

Decyzja ZRID powinna być wydana do końca tego roku, a z początkiem przyszłego ruszą prace budowlane. Prace nie rozpoczną się jednak od wiercenia tunelu, bo to zgodnie z harmonogramem przewidziane jest na marzec 2021 r. Przeprawa pod Świną, to zarówno tunel jak i drogi dojazdowe, które włączą go w istniejącą infrastrukturę i to właśnie od nich rozpocznie się budowa. Trzeba wybudować drogi, skrzyżowania a także przygotować komorę startową dla maszyny TBM, która wywierci sam tunel.

Przedmiotem inwestycji jest zaprojektowanie i budowa drogi klasy GP pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu, na odcinku od ul. Karsiborskiej na wyspie Uznam do skrzyżowania z ul. Duńską i ul. Fińską na wyspie Wolin, o łącznej długości ok. 3,2 km. Zakres Inwestycji obejmuje budowę tunelu drążonego w technologii maszyny TBM pod cieśniną Świny o długości ok. 1,44 km wraz z dojazdami do tunelu w postaci wykopu otwartego i tunelu wykonywanego metodą stropową na wyspie Uznam oraz na wyspie Wolin. Elementami układu drogowego będą również: drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie – rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam. W zakresie inwestycji jest również przebudowa istniejących przyległych ulic.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

kon
2019-07-11 22:29
a po co tunel? ruscy czy chinczycy lączą wyspe i polwyswp mostami a nie tunelami i tez statki tam pływają i to 5 razy wieksze
Vici
2019-07-11 14:41
I cały czas ta sama głupia bajka ,, nie ma zagrożenia" jest i napewno nie zbudują w terminie jak wogóle zbudują

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: