W lipcu kamień milowy dla tunelu w Świnoujściu. Budowa tunelu Wolin - Uznam możliwa bez Energopolu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-07-11
Spółka Energopol Szczecin S.A. jest udziałowcem konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A., które 17 września 2018 r. podpisało z miastem Świnoujście umowę na zaprojektowanie i wybudowanie tunelu. W konstrukcji konsorcjum Energopol Szczecin posiada najmniejszy udział (20 proc.).
Po uzyskaniu informacji o wniosku o upadłość likwidacyjną Energopolu Szczecin Prezydent Miasta Świnoujście Janusz Żmurkiewicz kontaktował się z prezesem spółki PORR Piotrem Klezikiem, uzyskując następujące informacje: Umowa firm przewiduje taką sytuację, że któryś z udziałowców wycofa się z przedsięwzięcia. Wówczas jego obowiązki przejmą pozostali udziałowcy. Sytuacja związana z Energopolem nie będzie miała wpływu na przebieg inwestycji i nie zagraża jej w żaden sposób. Dowodem tego ma być podpisanie w najbliższych dniach umowy na zakup maszyny, która ma wydrążyć nasz tunel.
17 lipca wykonawca ma także złożyć gotowy projekt przeprawy w celu uzyskania Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Będzie to pierwszy kamień milowy inwestycji.
- Pierwszym kamieniem milowym inwestycji będzie opracowanie przez wykonawcę projektu budowlanego i wystąpienie przez niego z wnioskiem o ZRID (pozwolenie na budowę). Zgodnie z kontraktem nastąpi to w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy (do 17.07.2019). Kolejnym kamieniem milowym będą prace wiertnicze prowadzone maszyną TBM, które rozpoczną się w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy (do dnia 17.03.2021) – informują przedstawiciele konsorcjum wykonującego inwestycję.
Budowa tunelu drogowego w Świnoujściu ruszy w przyszłym roku, wiercenie rok później. Zdjęcia: UM Siwnoujście.
Decyzja ZRID powinna być wydana do końca tego roku, a z początkiem przyszłego ruszą prace budowlane. Prace nie rozpoczną się jednak od wiercenia tunelu, bo to zgodnie z harmonogramem przewidziane jest na marzec 2021 r. Przeprawa pod Świną, to zarówno tunel jak i drogi dojazdowe, które włączą go w istniejącą infrastrukturę i to właśnie od nich rozpocznie się budowa. Trzeba wybudować drogi, skrzyżowania a także przygotować komorę startową dla maszyny TBM, która wywierci sam tunel.
Przedmiotem inwestycji jest zaprojektowanie i budowa drogi klasy GP pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu, na odcinku od ul. Karsiborskiej na wyspie Uznam do skrzyżowania z ul. Duńską i ul. Fińską na wyspie Wolin, o łącznej długości ok. 3,2 km. Zakres Inwestycji obejmuje budowę tunelu drążonego w technologii maszyny TBM pod cieśniną Świny o długości ok. 1,44 km wraz z dojazdami do tunelu w postaci wykopu otwartego i tunelu wykonywanego metodą stropową na wyspie Uznam oraz na wyspie Wolin. Elementami układu drogowego będą również: drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie – rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam. W zakresie inwestycji jest również przebudowa istniejących przyległych ulic.