W lutym nowy etap prac na budowie tunelu w Świnoujściu
- Tere
- conadrogach.pl, UM Świnoujście
- 2020-01-30
Kluczowa dla Świnoujścia inwestycja – tunel drogowy pod rzeką Świną – realizowana jest zgodnie z planem.
We wrześniu 2019 r. wykonawca inwestycji (konsorcjum firm PORR S.A. (lider), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A.) podpisał umowę z firmą, która zbuduje maszynę TBM do drążenia tunelu. Urządzenie będzie gotowe w maju 2020 r, następnie w częściach zostanie drogą morską przetransportowane do Świnoujścia, gdzie po zmontowaniu w komorze startowej pod koniec 2020 r. będzie gotowa do rozpoczęcia drążenia. Wykop pod komorę startową maszyny TBM oraz montaż i rozruch węzła betoniarskiego rozpocznie się już w lutym br.
Wycinka drzew w miejscu przyszłego połączenia drogowego w Świnoujściu
Obecnie na placu budowy dobiega końca etap przygotowań trasy przeprawy i zaplecza budowlanego. Przeprowadzono rozpoznanie saperskie, a na finiszu jest wycinka drzew. Na placu budowy tunelu znaleziono niewybuchy z okresu II wojny światowej. Wykonawca inwestycji natrafił na nie po stronie wyspy Uznam podczas wykonywania przyłącza elektroenergetycznego. Pozostałości z czasów wojny wykryto w trakcie układania kabla, który zasilać będzie przyszły zakład prefabrykacji. Znalezione na placu budowy niewybuchy nie posiadały zapalników. Prawdopodobnie, jako zbyteczne, zostały tu zwiezione tuż po wojnie i zakopane.
Tunel drogowy, czyli stałe połączenie pomiędzy Wolinem i Uznamem ma być oddane do użytku najpóźniej we wrześniu 2022 r. Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część - tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia.