W maju nowy odcinek drogi ekspresowej S61
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-04-14
Betonowa II jezdnia obwodnicy Szczuczyna na finiszu
Przypomnijmy, jednojezdniowa obwodnica Szczuczyna o nawierzchni asfaltowej powstała w 2015 roku. Druga jezdnia będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego (z wyjątkiem obiektów, gdzie nawierzchnia jest także asfaltowa). Jej budowa dobiega końca.
Zaawansowanie prac wynosi 92 procent. Gotowa jest jezdnia z nawierzchnią z betonu cementowego, wszystkie obiekty mostowe i przepusty. Kończy się układanie warstwy ścieralnej SMA (wierzchniej - ostatniej) na obiektach i poszerzeniach, trwa budowa zbiorników retencyjnych oraz montaż balustrad i barier. Do wykonania pozostało m.in. wykonanie wygrodzeń chroniących przed zwierzętami, montaż wypełnień ekranów akustycznych, dokończenie montażu barier energochłonnych, a także wykonanie oznakowania pionowego i poziomego.
Budowana II jezdnia ma długość około 6,58 km., łączy się z wybudowanym w ramach I etapu budowy obwodnicy dwujezdniowym węzłem Szczuczyn. Po oddaniu do użytku II jezdni, cała obwodnica Szczuczyna będzie miała 8 kilometrów i standard 2-jezdniowej drogi ekspresowej S61. Całkowita wartość umowy na Roboty: 75 080 380,94 zł brutto. Generalnym Wykonawcą jest spółka POLAQUA.
Udostępnienie kierowcom dwujezdniowej obwodnicy Szczuczyna jako kolejnej części drogi ekspresowej S61 planowane jest w pierwszej połowie maja br.
Po wybudowaniu drugiej jezdni obwodnica Szczuczyna będzie spełniała parametry drogi ekspresowej:
- Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu 2×2
- Szerokość pasów ruchu 3,5 m
- Pasy awaryjne – po 2,5 m każdy
- Szerokość pobocza gruntowego – 0,75 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń brd
- Pas dzielący – od 5 do 12 m
- Obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś
Mapa przebiegu obwodnicy Szczuczyna w ciągu drogi ekspresowej S61. Mapa: GDDKIA
Dwujezdniowa obwodnica Szczuczyna jako część trasy S61
Po oddaniu obwodnicy Szczuczyna będzie to trzeci gotowy odcinek S61 po fragmencie obwodnicy Augustowa (12,75 km, oddana w 2014 roku) i obwodnicy Suwałk (12,83 km, oddana w 2019 roku).
- W II połowie 2021 obwodnica Szczuczyna zostanie połączona z wybudowanym odcinkiem S61 Stawiski – Szczuczyn (18 km) oraz kolejnym fragmentem S61 węzeł Kolno – Stawiski (16,43km). Na przełomie 2021/2022 można będzie też prawdopodobnie dojechać ze Szczuczyna do Ełku – rozkręca się budowa tego „sąsiedzkiego” odcinka Szczuczyn – Ełk Południe – wynika z planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.