1. Strona główna
  2. Informacje
  3. W połowie roku przetarg na nowe 90 kilometrów trasy S5

W połowie roku przetarg na nowe 90 kilometrów trasy S5

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-05-07
W połowie roku przetarg na nowe 90 kilometrów trasy S5
Budowa drogi ekspresowej S5 z Bydgoszczy do A1 cały czas w budowie. Drogowcy planują już przedłużenie trasy S7 od Grudziądza do Ostródy. Zdjęcia: GDDKIA
Drogowcy mogą ruszyć z przygotowaniami do przetargu na kolejny odcinek drogi ekspresowej S5. Chodzi o 90 kilometrowy fragment S5-ki pomiędzy Ostródą i Grudziądzem, czyli połączenia autostrady A1 z drogą ekspresową S7. Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej ma być ogłoszony w połowie tego roku.

90 kilometrów drogi S5 od A1 do S7 wejdzie w fazę projektowania

Resort infrastruktury zatwierdził dwa Programy Inwestycji dla prac przygotowawczych do budowy nowego odcinka drogi ekspresowej S5, który połączy S7 z autostradą A1. Pierwszy Program obejmuje odcinek Wirwajdy - granica woj. warmińsko-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego. Drugi, od granicy tych województw do autostrady A1 w okolicy Grudziądza.

To zielone światło dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych, która może ruszać z przetargiem na opracowanie dokumentacji przetargowej. Jego ogłoszenie planowane jest w połowie tego roku i będzie obejmowało opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowych dla całej ok. 90-kilometrowej trasy.

- W 2020 r. zakończyliśmy pierwszy etap, czyli Studium korytarzowe. Teraz uzyskaliśmy finansowanie dalszych prac przygotowawczych, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. Dzięki temu przejdziemy do opracowania możliwych wariantów przebiegu trasy w dwóch korytarzach. Propozycje projektantów przedstawimy lokalnym społecznościom i po wysłuchaniu ich głosów wskażemy wariant optymalny - podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac GDDKIA wskazała dwa o szerokości kilku kilometrów. Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem przyszłej trasy S5 będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, drugi w okolicy Lubawy. W woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od tego miasta.

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S7 pomiędzy Grudziądzem i Ostródą

Mapa przebiegu (różne warianty) nowego odcinka drogi ekspresowej S5 Grudziądz - Ostróda, który połączy S7 z autostradą A1. Mapa: GDDKIA


- Projektanci pracując nad dokumentacją STEŚ, zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5. Potwierdzenie lokalizacji docelowego rozwiązania nastąpi poprzez wydanie decyzji środowiskowych, co zostanie poprzedzone spotkaniami informacyjnymi, zebraniem informacji od obywateli i przedstawicieli samorządów oraz przeprowadzeniem oficjalnych konsultacji społecznych przez właściwych regionalnych dyrektorów ochrony środowiska – dodają drogowcy.

W ramach inwestycji planowana jest budowa dwujezdniowej drogi głównej, dodatkowych jezdni, węzłów drogowych oraz obiektów inżynierskich. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie i oświetlenie drogi, elementy obsługi ruchu pieszego i rowerowego oraz urządzenia BRD i zarządzania ruchem. Prace przewidują również zagospodarowanie zieleni, przebudowę dróg innych kategorii i przebudowę infrastruktury kolidującej z inwestycją. W ramach zadania zbudowane zostaną także Obwody Utrzymania Drogi i Miejsca Obsługi Podróżnych, których liczba i lokalizacja zostanie ustalona po opracowaniu STEŚ.

Szacowany czas przewidziany na prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, to lata 2021 - 2028. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł, natomiast koszt budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. - Przewidujemy, że zakończenie budowy nastąpi w roku 2032 – dodają drogowcy.

Nowy odcinek drogi ekspresowej S5 połączy drogą szybkiego ruchu drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Jak argumentują drogowcy, powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu. Ważnym elementem jest także możliwość przeniesienia ruchu tranzytowego poza obszary zurbanizowane, co usprawni przewozy towarowe, odciąży sieć drogową przechodzącą przez centra miast i poprawi warunki życia mieszkańców. Dzięki planowanej inwestycji poprawią się również warunki jazdy i bezpieczeństwo użytkowników dróg. Nastąpi też podwyższenie średnich prędkości podróży, co wpłynie na skrócenie jej czasu. Prognozowane średniodobowe natężenie ruchu na planowanej drodze ekspresowej S5 w roku 2048 wyniesie blisko 23 tys. pojazdów.

Trzy odcinki ekspresówki koło Bydgoszczy nadal w budowie. Jakie terminy otwarcia S5?

Pierwsze prace budowlane dla S5 w województwie warmińsko-mazurskim już się toczą

Aktualnie trwają prace na budowie drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy o długości ok. 5 km. Kontrakt o wartości 204 mln zł realizuje firma Budimex. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Zaawansowanie rzeczowe inwestycji przekroczyło już 30 proc., a oddanie do ruchu przewidziane jest w maju 2023 roku.

Budowa drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy

Budowa drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy. Zdjęcia: GDDKIA

Inwestycja pn. „Budowa obwodnicy Ostródy”, której częścią jest budowa drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy, jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 285 mln zł, a całkowita wartość projektu to 623 mln zł.

Znamy projektantów 80 km autostrady A4 i 50 km drogi S5 na Dolnym Śląsku 

Droga ekspresowa S5 w 2019 roku połączyła Poznań z Wrocławiem, a w 2022 roku będzie można przejechać nią od autostrady A1 w okolicy Grudziądza aż do autostrady A8 na obwodnicy Wrocławia. W docelowym układzie połączy się z drogą ekspresową S7 pod Ostródą, a w dalszej perspektywie poprzez S51, S16, S61 i z wykorzystaniem planowanej S10 utworzy dodatkowy ciąg dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód. Na południu kraju planowany jest jej nowy odcinek od Wrocławia do połączenia z drogą ekspresową S3 koło Bolkowa. Planowane, krańcowe odcinki trasy S5 wydłużą ją do około 460 km.

  

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S5 Jak dojadę - Grudziądz Jak dojadę - Ostróda