1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Znamy projektantów 80 km autostrady A4 i 50 km drogi S5 na Dolnym Śląsku

Znamy projektantów 80 km autostrady A4 i 50 km drogi S5 na Dolnym Śląsku

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-03-01
Znamy projektantów  80 km autostrady A4 i 50 km drogi S5 na Dolnym Śląsku
W toku przetargi na prace przygotowawcze dla A4 i S5 na Dolnym Śląsku. Zdjęcia: GDDKIA
Cztery firmy zainteresowane są opracowaniem dokumentacji dla budowy/rozbudowy autostrady A4 dla odcinka Legnica Południe – Wrocław Wschód/ Stary Śleszów i budowy drogi ekspresowej S5 Sobótka - Bolków. To pierwsza z dwóch części przetargu. Oferty dla odcinka A4 od Krzyżowej do Legnicy, o długości ok. 36 km, poznamy we wtorek 2 marca 2021 r.

Ogłoszone przetargi dotyczą opracowania dokumentacji dla budowy lub rozbudowy autostrady A4 od Krzyżowej do Wrocławia oraz budowy drogi ekspresowej S5 od Sobótki do Bolkowa. Postępowania dotyczą opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz Programem funkcjonalno-użytkowym (PFU). Przypomnijmy, opracowanie dokumentacji podzielono na dwa odrębne postępowania przetargowe:

Jedno z postępowań dotyczy opracowania dokumentacji dla odcinka autostrady A4 od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe o długości ok. 36 km. W ramach dokumentacji STEŚ-R dla tego odcinka zostaną przeanalizowane warianty rozbudowy autostrady A4 w śladzie istniejącym. Oferty na projektowanie tego odcinka mamy poznać we wtorek, 2 marca.

W tym roku duży remont autostrady A4 na Opolszczyźnie

Drugie postępowanie (oferty otwarto 26 lutego), ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, prowadzone jest jednocześnie dla odcinka A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości ok. 80 km oraz dla drogi ekspresowej S5 Bolków - Sobótka o długości ok. 50 km. W przetargu wpłynęły cztery oferty, a ich wartość waha się od ok. 28 do prawie 76 mln zł. Kwota, jaką GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi ok. 50 mln zł. Najtaniej (ponad 28,7 mln zł) prace wyceniło konsorcjum: Multiconsult Polska- lider i IVIA – partner. Dalej w kolejności cenowej było konsorcjum spółek TRAKT – prawie 36,2 mln zł. Komisja przetargowa zajmuje się weryfikacją ofert.

Budowa autostrad w Polsce

Budowa autostrady A4 i drogi ekspresowej S5 w woj. dolnoślaskim - mapa odcinków

Budowa autostrady A4 i drogi ekspresowej S5 w woj. dolnoślaskim - podział na odcinki do przetargów. Mapa: GDDKIA

W ramach dokumentacji STEŚ-R przeanalizowane zostaną trzy warianty budowy/rozbudowy A4 wraz z budową S5:

Wariant 1 kombinacja A4 i S5

- przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód oraz budowę nowej drogi ekspresowej S5. Wariant ten zakłada, że autostrada A4 będzie wyposażona w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym, a węzły i obiekty inżynierskie będą przebudowane. Droga ekspresowa S5 połączy się w tym wariancie z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.

Wariant 2 kombinacja A4 i S5

- przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast na odcinku od projektowanego węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów wariant ten przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. Autostrada A4 wyposażona będzie w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Natomiast droga ekspresowa S5 w tym wariancie połączy się z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.

Znamy przebieg nowego odcinka S5 Bolków (S3) - Wrocław (S8) 

Znamy przebieg nowego odcinka S5 Bolków (S3) - Wrocław (S8) 

Wariant 3 kombinacja A4 i S5

- przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast na odcinku od węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów wariant ten przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. Autostrada A4 wyposażona będzie w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Droga ekspresowa S5 w tym wariancie połączy się z projektowaną autostradą A4 w węźle Mirosławice oraz z S3 w węźle Bolków.

- Wszystkie warianty A4 i S5 zostaną zaprojektowane w taki sposób, aby przebiegały możliwie jak najdalej od zabudowań, z zachowaniem dróg poprzecznych łączących miejscowości. Ponadto w Wariantach 2 i 3, które przewidują budowę A4 w nowym korytarzu, uwzględnione będą m.in. podwarianty całkowicie omijające obszary Natura 2000. Na etapie opracowywania STEŚ-R organizowane będą spotkania informacyjne z udziałem mieszkańców wszystkich gmin, przez które będą przebiegały warianty A4 i S5. Szczegółowo zostaną przedstawione wszystkie możliwe warianty przebiegu A4 i S5 – dodają drogowcy.

Pilne inwestycje na autostradzie A4 – gdzie rozbudowa zakorkowanych odcinków i budowa nowej A4

Autostrada A4 stanowi kręgosłup układu komunikacyjnego Dolnego Śląska. Należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego sieci TEN-T oraz jest częścią drogi międzynarodowej E40 o długości 8500 km (przebiega przez Belgię, Francję, Niemcy, Polskę, Ukrainę, Rosję i Kazachstan) i E462 na odcinku Mysłowice - Balice. Na terenie Polski przebiega od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca do przejścia granicznego z Ukrainą Korczowa - Krakowiec. Autostrada A4 na terenie Polski ma ok. 666 km długości, tym samym jest najdłuższą autostradą w naszym kraju.

Nowy odcinek S5 na terenie Dolnego Śląska będzie przedłużeniem istniejącego obecnie odcinka S5 od Korzeńska do węzła Wrocław Północ na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8, a jego realizacja pozwoli na utworzenie spójnego układu komunikacyjnego poprzez połączenie dróg ekspresowych S3 i S8. Usytuowanie nowej drogi ekspresowej w południowej części województwa dolnośląskiego stworzy nowy korytarz transportowy wschód - zachód, który odciąży istniejący układ komunikacyjny dróg krajowych i wojewódzkich przede wszystkim od transportu ciężarowego. Odciążanie istniejącej sieci drogowej, która obecnie przebiega przez centra miast i miejscowości, wpłynie na poprawę warunków życia w regionie oraz zwiększy dostępności terytorialną aglomeracji wałbrzyskiej.

Autostrada A4, droga ekspresowa S5 wraz z budowaną obecnie S3 i projektowaną S8 stworzą spójny układ komunikacyjny dróg szybkiego ruchu. Realizacja tego ogromnego przedsięwzięcia inwestycyjnego planowana jest w systemie Projektuj i buduj w latach 2026-2029/2030.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A4 Utrudnienia na drodze S5 Jak dojadę - Wrocław