1. Strona główna
  2. Informacje
  3. W sierpniu przetargi na odcinki drogi S5 porzucone przez Impresa Pizzarotti

W sierpniu przetargi na odcinki drogi S5 porzucone przez Impresa Pizzarotti

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-08-05
W sierpniu przetargi na odcinki drogi S5 porzucone przez Impresa Pizzarotti
Najbliższe tygodnie mają przynieść przetargi na kontynuacje prac na trzech odcinkach drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim, których budowę zawaliła Impresa Pizzarotti. Zdjęcia: GDDKIA
W najbliższych tygodniach drogowcy planują ogłosić przetargi na dokończenie prac na trzech odcinkach drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim. To prawie połowa budowanej trasy S5 od granicy z woj. wielkopolskim do połączenia z autostradą A1 w Nowych Marzach. Ekspresówkę budowała wcześniej włoska firma Impresa Pizzarotti. Kto dokończy budowę ponad 55 kilometrowej trasy S5 – dowiemy się najwcześniej jesienią br.

Umowy na zaprojektowanie i budowę wszystkich odcinków S5 granica z woj. wielkopolskim – Bydgoszcz – Nowe Marzy (autostrada A1) podpisano w październiku 2015 r. Prace w terenie ruszyły w 2017 roku. Kompletną trasa mieliśmy pojechać pod koniec tego roku... Mieliśmy, bo budowa drogi trwa cały czas, a w czerwcu br. GDDKiA odstąpiła od umów z wykonawcą - firmą Impresa Pizzarotti, która wygrała aż trzy z siedmiu przetargów oferując niskie ceny. Chodzi o odcinki od miejscowości Białe Błota do Szubina i z Aleksandrowa do Nowych Marz. Oto jak przedstawia się zaawansowanie prac po zerwaniu kontraktu:

  • S5 Nowe Marzy – Dworzysko (23,3 km) - zaawansowanie rzeczowe: 23,16 %. Zakończenie prac na odcinku (zgodne z podpisanymi aneksami) planowane było na grudzień 2019 r.

  • S5 Dworzysko - Aleksandrowo (22,4 km) - zaawansowanie rzeczowe: 29,87 %. Zakończenie prac na odcinku (zgodne z podpisanymi aneksami) – plan na listopad 2019 r.

  • S5 Białe Błota - Szubin (9,7 km) - zaawansowanie rzeczowe: 39,00 %. Odcinek zgodne z podpisanymi aneksami miał być gotowy w lipcu 2019 r.

Budowa drogi ekspresowej S5 - odcinek w okolicy autostrady A1

Budowa drogi ekspresowej S5 - odcinek Nowe Marzy - Dworzysko. Trasa mieliśmy pojechać na koniec tego roku - a tak wyglada stan robót. Zdjęcia: GDDKIA

Po przeprowadzeniu inwentaryzacji i przygotowaniu dokumentacji do nowego zamówienia mają ruszyć nowe przetargi. Mimo problemów z budową wielu odcinków dróg ekspresowych i autostrady A1, GDDKIA zapewnia, że finansowanie inwestycji drogowych jest niezagrożone.

- Wartość umów, od których byliśmy zmuszeni odstąpić, wahała się pomiędzy 59,9% (droga ekspresowa S5 węzeł Dworzysko - węzeł Aleksandrowo) a 85,5% wartości kosztorysowej (droga ekspresowa S3 węzeł Kaźmierzów - węzeł Lubin Północ). Oznacza to, że nasze pierwotne kosztorysy z 2015 r. zachowały aktualność i przyjęte wartości wystarczą na realizację tych zadań obecnie. Pamiętajmy, że w ostatnich latach zdecydowana większość umów była zawierana na kwoty niższe niż wartość kosztorysowa. Umowy, od których odstąpiliśmy, stanowią jedynie ok. 5% realizowanych inwestycji. Na pozostałych kontraktach udało się w ten sposób wygenerować oszczędności. Środki te będą mogły być wykorzystane na kolejne inwestycje drogowe – tłumaczy Jan Krynicki, rzecznik GDDKIA.

Wartości umów podpisanych na realizację S5 z Impresa Pizzarotti:

  • S5, węzeł Nowe Marzy - węzeł Dworzysko - 374 722 113,70 zł - 63,5%,
  • S5, węzeł Dworzysko - węzeł Aleksandrowo - 409 760 779,95 zł - 59,9%,
  • S5, węzeł Białe Błota - węzeł Szubin - 259 926 113,82 zł - 60,6%.

 

Jeżeli są pieniądze, to celem powinno być teraz jak najszybsze wznowienie robót na ww. odcinkach drogi ekspresowej S5 i udostępnienie ich kierowcom. GDDKIA obiecuje, że w sierpniu ogłosi przetargi na wyłonienie wykonawców, którzy dokończą budowę pechowych odcinków drogi ekspresowej S5.

- Jesteśmy gotowi do ogłoszenia kolejnych przetargów na dokończenie inwestycji po nierzetelnych wykonawcach, jak i na nowe odcinki. Ogłaszanie tych postępowań rozkładamy jednak w czasie, uwzględniając postulaty branży. Chcemy w ten sposób uniknąć spiętrzenia postępowań przetargowych – tłumaczy Krynicki.

Droga ekspresowa S5 w woj. kujawsko-pomorskim to jedna ze sztandarowych inwestycji rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-23. Koszt jej budowy miał wynieść 2,5 mld złotych.

Obwodnica Bydgoszczy: 28 km drogi ekspresowej S5 ominie Bydgoszcz od zachodu i północy

Droga ekspresowa S5 to również jedna z największych inwestycji realizowanych w kraju. Trasa biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S5