Obwodnica Bydgoszczy: 28 km drogi ekspresowej S5 ominie Bydgoszcz od zachodu i północy
Obwodnica północno-zachodnia Bydgoszczy to budowane obecnie dwa odcinki drogi ekspresowej S5 Białe Błota - Tryszczyn i Tryszczyn - Aleksandrowo. Budowa 28 km obwodnicy wyniesie 700 mln zł. Zdjęcia z budowy S5: GDDKIA

Północno-zachodnia obwodnica Bydgoszczy to część budowanej drogi ekspresowej S5. Obwodnica o łącznej długości ponad 28 kilometrów będzie dwujezdniową drogą szybkiego ruchu. Jej budowa wyniesie prawie 700 mln zł i powoli dobiega końca. Budowa drogi S5 zapewni powiązanie Bydgoszczy między innymi z autostradami A1 Śląsk – Łódź - Gdańsk oraz A2 Warszawa – Poznań - Berlin.

Na obwodnicę Bydgoszczy składają się dwa spośród siedmiu odcinków budowanej drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Pierwszy z odcinków S5 Białe Błota – Tryszczyn o długości 13,5 kilometra realizuje konsorcjum firm Polaqua oraz Dragados.

Budowa dwujezdniowej trasy na odcinku Białe Błota Tryszczyn pochłonie ponad 328 mln zł. Powstaną na nim dwa bezkolizyjne węzły.

 

 

Mapa obwodnicy Bydgoszczy na odcinku drogi S5 Białe Błota - Tryszczyn

Mapa obwodnicy Bydgoszczy na odcinku drogi S5 Białe Błota - Tryszczyn. Mapa: GDDKIA

 

Węzeł Bydgoszcz Miedzyń połączy trasę ekspresową z przedłużeniem ul. Łochowskiej. Natomiast węzeł Bydgoszcz Zachód zapewni zjazd na rozbudowaną ulicę Grunwaldzką. Rozbudowę ulicy Grunwaldzkiej, która stanie się główną arterią łączącą Bydgoszcz z trasą S5, realizuje miasto Bydgoszcz.

 

Węzeł Bydgoszcz Zachód w ciągu drogi ekspresowej S5 - obwodnicy Bydgoszczy. Zdjecia: czerwiec 2019 r., GDDKIA

 

Węzeł Bydgoszcz Zachód w ciągu drogi ekspresowej S5 - obwodnicy Bydgoszczy

 

Drugi odcinek obwodnicy Bydgoszczy, liczący 14,7 km, to fragment S5 Tryszczyn – Aleksandrowo. Zadanie to należy do konsorcjum firm Intercor oraz Trakcja PRKIL. Zgodnie z podpisanym kontraktem prace pochłoną 369 mln zł. Odcinek został podzielony na dwa odcinki, nazwane Etap I oraz Etap II. Powyższa decyzja została podjęta ze względu na uzgodnienia z Polskimi Kolejami Państwowymi dotyczące budowy wiaduktu drogowego nad istniejącymi liniami kolejowymi 131 oraz 201. W czerwcu br. zakończono jeden z ważniejszych etapów inwestycji - nasuwanie konstrukcji stalowej obiektu WS3-5 (przejazdu S5 nad wspomnianymi liniami kolejowymi) w Maksymilianowie.

Wiadukt w Maksymilianowie w ciągu drogi S5 - obwodnicy Bydgoszczy. Zdjecia: czerwiec 2019 r., GDDKIA

Wiadukt w Maksymilianowie w ciągu drogi S5 - obwodnicy Bydgoszczy

 

W ciągu odcinka Tryszczyn - Aleksandrów powstaną trzy węzły drogowe: węzeł Bydgoszcz Północ, Maksymilianowo, Bydgoszcz Opławiec.

 

Mapa odcinka drogi S5 obwodnicy Bydgoszczy Tryszczyn - Aleksandrowo

Mapa obwodnicy Bydgoszczy na odcinku drogi S5 Tryszczyn - Aleksandrowo. Mapa: GDDKIA

Obecnie zaawansowanie rzeczowe prac na odcinku S5 od Białych Błot do Tryszczyna wynosi 45 procent. Szybciej postępują prace na północnym fragmencie obwodnicy, od Tryszczyna do Aleksandrowa. Tam zaawansowanie wynosi już 60 procent. Północno-zachodnia obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5, zgodnie z aneksami do umowy, powinna być gotowa w połowie przyszłego roku. Jest jednak cień nadziei, że przynajmniej część trasy będzie przejezdna pod koniec tego roku.

Cała obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 będzie liczyć ponad 28 kilometrów. Jej budowa pochłonie blisko 700 mln zł. Pozwoli ona wyprowadzić ruch tranzytowy z ulic miasta. Tylko niewielki odcinek trasy na Osowej Górze i Prądach znajdzie się w granicach miasta. Liczy on około 1,15 km i jest zlokalizowany po obu stronach Kanału Bydgoskiego (w sąsiedztwie Śluzy Osowa Góra). S5 obwodnica Bydgoszczy zaczyna się w Białych Błotach i do Pawłówka biegnie po istniejącym śladzie drogi krajowej. Od Pawłówka przez Tryszczyn i Maksymilianowo do Aleksandrowa droga S5 poprowadzona jest nowym przebiegiem.

Droga ekspresowa S5 obwodnica Bydgoszczy na odc. Tryszczyn - Aleksandrowo. Zdjęcia: GDDKIA

Droga ekspresowa S5 obwodnica Bydgoszczy na odc. Tryszczyn - Aleksandrowo

 

Droga ekspresowa S5 w woj. kujawsko-pomorskim to jedna ze sztandarowych inwestycji rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-23. Koszt jej budowy to 2,5 mld złotych. Przetarg na wybór wykonawców trasy S5 od granicy z województwem wielkopolskim do połączenia z autostradą A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza ogłoszono w 2014 roku. Umowy na realizację zadania w trybie „zaprojektuj i wybuduj” zawarto jesienią 2015 roku. W 2017 roku ruszyły prace budowlane.

Budowa drogi ekspresowej S5 na odcinku Nowe Marzy – Bydgoszcz – granica województwa kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego” realizowana jest z podziałem na siedem odcinków:

  • Odcinek 1 – Projekt i budowa drogi ekspresowej S-5 na odcinku od węzła „Nowe Marzy” (bez węzła) do węzła „Dworzysko” (z węzłem) o długości około 23,3 km;

  • Odcinek 2 – Projekt i budowa drogi ekspresowej S-5 na odcinku od węzła „Dworzysko” (bez węzła) do węzła „Aleksandrowo” (z węzłem) o długości około 22,4 km;

  • Odcinek 3 - Projekt i budowa drogi ekspresowej S-5 na odcinku od węzła „Aleksandrowo” (z węzłem) do węzła „Tryszczyn” (z węzłem) o długości około 14,7 km;

  • Odcinek 4 - Projekt i budowa drogi ekspresowej S-5 na odcinku od węzła „Tryszczyn” (bez węzła) do węzła „Białe Błota” (bez węzła) o długości około 13,5 km;

  • Odcinek 5 - Projekt i budowa drogi ekspresowej S-5 na odcinku od węzła „Białe Błota” (bez węzła) do węzła „Szubin” (bez węzła) o długości około 9,7 km;

  • Odcinek 6 - Projekt i budowa drogi ekspresowej S-5 na odcinku od węzła „Szubin” (z węzłem) do węzła „Jaroszewo” (z węzłem) o długości około 19,3 km;

  • Odcinek 7 - Projekt i budowa drogi ekspresowej S-5 na odcinku od węzła „Jaroszewo” (bez węzła) do granicy województwa o długości około 25,1 km.

 

Zakończenie budowy całej kujawsko-pomorskiej trasy S5 planowane było w 2019 roku. Dzisiaj wiadomo, że budowa całej trasy potrwa co najmniej o rok dłużej. Do niektórych umów (np. obwodnica Bydgoszczy) podpisano aneksy pozwalające na wydłużenie prac. Najgorsze jest jednak to, że budowa aż trzech odcinków utknęła w miejscu. GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcami od Białych Błót do Szubina i z Aleksandrowa do Nowych Marz.

 

Przetargi na wybór nowych wykonawców prac GDDKIA zamierza ogłosić na przełomie lipca i sierpnia.

Droga ekspresowa S5 to również jedna z największych inwestycji realizowanych w kraju. Trasa biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju.

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

RST
2019-08-06 10:09
do: "kierowcaroweru". Wracając do tematu oznaczeń dróg - w części planów również projektowany odcinek drogi od Grudziądza do węzła z S-7 ,oznaczany już jest jako S-5. Ponadto wg oznaczeń GDDKiA trasa Wrocław - Poznań - Bydgoszcz od wielu lat oznaczana jest jako S-5. Po ukończeniu kujawsko - pomorskiego odcinka będzie to ponad 300 km trasy.
kierowca roweru
2019-07-25 23:51
@bodzio: tak, są takie OGÓLNE plany. Od Grudziądza (A1) do Ostródy (S7) - nie do Olsztyna. Ma iść w biegu DK16. Swoją drogą bez sensu oznaczać takiej drogi jako S5, skoro nie będzie szła od Nowych Marzów, to mogłaby być S16. Wówczas faktycznie można by uznać, że taka droga wiedzie do Olsztyna, a docelowo nawet do Mrągowa czy Ełku.
bodzio
2019-07-25 21:43
A ja gdzieś czytałem że s5 ma być przedłużona do Olsztyna.
kierowca roweru
2019-07-23 19:36
@Obserwator: Strony internetowe odcinków są bezpośrednim źródłem informacji o postępach prac.
Obserwator
2019-07-22 10:04
@kierowca roweru. Widzę że jesteś zorientowany. Skąd czerpiesz wiedzę? W tym roku może uda się oddać do ruchu odcinki nr 3 (Aleksandrowo - Tryszczyn) i nr 7 (gr woj - Jaroszewo). Na 3ce do końca sierpnia planują położyć całość nawierzchni betonowej. Pozostaną tylko odcinki bitumiczne przy obiektach. Nie wiem jak tam daleko most nad Brdą i wiadukt kolejowy. Na 7mce osiadał jakiś wiadukt - nie wiem czy się uporali już z tym... Pozdrawiam Tu jest link do ok 10 fotek obiektów odcinka nr 4: https://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=160660124&postcount=8020
kierowca roweru
2019-07-22 00:42
@Obserwator: nawet niecały 1%. Najgorsze wyniki za czerwiec 2019: - Tryszczyn - Białe Błota +0,75% - Szubin - Żnin +0,20% Przypuszczam, że gdy GDDKiA upora się z przetargami na 3 felerne odcinki, wykonawcy dwóch wymienionych wyżej odcinków zostaną "odstrzeleni". Albo szybciej sami padną.
Obserwator
2019-07-22 00:16
Nie ma takiej opcji aby odcinek Tryszczyn - Białe Błota powstał do końca tego roku. Zobaczcie węzeł Bydgoszcz Zachód. W rozsypce. Tylko gołe ustroje nośne obiektów. Zero najazdów, nasypów, zero dróg, nawet podbudowy... Zaawansowanie rzeczowe na tym odcinku 45%. Przyrost za ostatni miesiąc 1%.
Antyfan
2019-07-20 10:46
Uhu ktos tu miał pałe z geografii.
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: