1. Strona główna
  2. Informacje
  3. W tym roku nie będzie nowego odcinka S3 do Lubawki. Aktualne informacje z budowy trasy S3

W tym roku nie będzie nowego odcinka S3 do Lubawki. Aktualne informacje z budowy trasy S3

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-07-18
W tym roku nie będzie nowego odcinka S3 do Lubawki. Aktualne informacje z budowy trasy S3
Odcinek drogi S3 Kamienna Góra - Lubawka - jego budowa potrwa dłużej niż zakładano. Prace przeciągną się do 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA
Trwa budowa ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku. Około 31 kilometrowa trasa S3 Bolków – Kamienna Góra – Lubawka realizowana jest w podziale na dwa odcinki. Jednym z nich, do Lubawki, mieliśmy pojechać w tym roku. Jest opóźnienie. Kiedy koniec budowy drogi S3?

Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy się z czeską autostradą D11, została podzielona została na dwa odrębne zadania.

  • S3 Bolków - Kamienna Góra Północ (zad. III) zaawansowanie prac wynosi ok. 54 proc.
  • S3 Kamienna Góra Północ - Lubawka (granica państwa) (zad. IV) zaawansowanie prac wynosi ok. 79 proc.

Jeszcze na początku tego roku drogowcy zapowiadali otwarcie południowego odcinka trasy tj. S3 Kamienna Góra – Lubawka o długości oko 15,3 km. Tak się jednak nie stanie…

Kiedy droga S3 Świnoujście - Lubawka połączy się z czeską D11 z Pragi?

S3 Kamienna Góra - Lubawka, granica z Czechami
S3 Kamienna Góra - Lubawka, granica z Czechami. Zdjecia: GDDKIA

 

Odcinek S3 Kamienna Góra - Lubawka (granica państwa) będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i ONDE (partner). Wartość umowy dla tego odcinka wynosi prawie 900 mln zł.

Na zadaniu realizowane są trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe, Lubawka oraz Punkt Kontroli Granicznej. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonanych zostanie 16 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów). 


Budowa drogi ekspresowej S3 - węzęł Kamienna Góra

Budowa drogi ekspresowej S3 - węzeł Kamienna Góra Południe na skrzyżowaniu z DW367. Zdjecia: GDDKIA

W I połowie 2022 roku zakończyło się nasuwanie pięciu estakad, których długość wynosi od 435 do prawie 600 m. Łączna długość obiektów wynosi prawie 4,5 km, co stanowi ok. 29 procent całej realizowanej trasy. Sporym wyzwaniem dla wykonawcy były prace związane z nasuwaniem wszystkich estakad w jednym czasie. Technologia nasuwania podłużnego ma swoje zalety, m.in. ograniczenie przestrzeni, na której prowadzone są prace budowlane, prace można prowadzić niezależnie od warunków atmosferycznych. Za pomocą tej metody możliwe jest wykonywanie obiektów nad czynnymi drogami, jak to miało miejsce na realizowanym węźle Kamienna Góra Północ, gdzie obiekt znajduje się bezpośrednio nad drogą krajową nr 5.


Budowa estakad w ciągu odci. S3 Kamienna Góra - Lubawka

Budowa estakad w ciągu odci. S3 Kamienna Góra - Lubawka, wiosna 2022 r. Zdjecia: GDDKIA

W ostatnim miesiącu na terenie budowy S3 Kamienna Góra – Lubawka pracowało średnio 230 jednostek sprzętowych (m.in. koparki, spycharki, dźwigi, betonowozy) oraz 514 osób. Na początku czerwca br. nastąpiła zmiana organizacji ruchu na DK5, gdzie otwarte zostało rondo na węźle Kamienna Góra Północ. Ukończono wykopy w gruntach skalistych w dwóch lokalizacjach. Do zrealizowania pozostało ok. 30 proc. warstw konstrukcyjnych z kruszyw. Obecnie realizowane prace dotyczą robót bitumicznych na trasie głównej, drogach bocznych i węzłach. Trwają prace wykończeniowe na obiektach inżynierskich. Umacniane są pobocza z kruszywa łamanego, humusowane są skarpy i pasy rozdziału. Niebawem rozpoczną się prace związane z zagospodarowaniem terenów pod obiektami oraz w terenach zielonych.

Mimo, że pogoda sprzyja prowadzonym pracom to kierowcy nie dostaną odcinka S3 w tym roku. Ostatnio drogowcy poinformowali, że planowany termin zakończenia robót budowlanych to pierwsza połowa 2023 r. Oznacza to około pół roku poślizgu względem terminu zapisanego w umowie.

Remonty i korki na A4 - w tych miejscach uważajcie na utrudnienia!


Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka
Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka w podziale na odcinki realizacyjne. Mapa: GDDKIA

 

Według umowy, w 2024 roku ma być oddany ostatni odcinek S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Jego budowa miała trwać dłużej niż odcinka do Lubawki z uwagi na budowę tuneli w górach. Prace na tym fragmencie przekroczyły już półmetek.

Przypomnijmy, na odcinku S3 Bolków – Kamienna Góra zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstają tu również dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. 

Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.  Po uzyskaniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do robót przygotowawczych, a następnie branżowych.   Warunki atmosferyczne sprzyjają prowadzeniu prac na wszystkich frontach robót. Ogólne zaawansowanie robót w zakresie branży drogowej wynosi 36 proc., w zakresie robót branżowych 43 proc., w zakresie robót mostowych 50 proc., a w zakresie robót tunelowych 66 proc.


Przebieg drogi S3 z tunelami w ciągu odcinka Bolków - Kamienna GóraPrzebieg drogi S3 z tunelami w ciągu odcinka Bolków - Kamienna Góra - Lubawka. Mapa: GDDKIA

Budowa tuneli w ciągu drogi S3 – aktualny stan prac:

Tunel drogowy TS-26

Drążenie tunelu od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 roku.  

Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Dłuższy tunel wydrążony został metodą górniczą w technologii NATM (ang. New Austrian Tunnelling Method, pol. Nowa austriacka metoda), która została wybrana m.in. ze względu na budowę geologiczną górotworu, przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Podstawową zasadą metody NATM jest drążenie przy wykorzystaniu możliwie w jak największym stopniu efektu samonośności górotworu, będącego podstawowym elementem obudowy wstępnej.  Najważniejszymi czynnościami przy tej metodzie drążenia tunelu jest prawidłowe wykonanie wyłomu, wykorzystanie naturalnego rozkładu naprężeń oraz bezzwłoczne wykonanie obudowy wstępnej.


S3 Bolków - Kamienna Góra portal północny tunelu TS-26

S3 Bolków - Kamienna Góra portal północny tunelu TS-26. Zdjęcia: GDDKIA

Zakończono już wykonanie obudowy wstępnej i trwają prace związane z obudową ostateczną. W obu nawach wykonane będzie 185 segmentów, z czego do dziś w nawie wschodniej wykonano pięć, a nawie zachodniej trzy. W ramach realizacji obudowy ostatecznej wykonawca zakłada wbudować łącznie ok. 94 tys. m³, do dziś wbudowowano ok. 20 tys. m³. W zakresie stali zakłada się wbudowanie ok. 4,5 tys. ton w obie nawy. Dotychczas wbudowano ok. 854 t. W zakresie geomembrany zakłada się wbudowanie ok. 119 tys. m² izolacji, do dziś wykonano ok. 2,8 tys. m².

Tunel TS-32

Krótszy tunel drogowy realizowany jest w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany został głęboki wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonywana jest żelbetowa konstrukcja. Stan zaawansowania prac w tym tunelu przekroczył już półmetek. Z wykopu wywieziono 223 tys. m3 materiału skalnego, co w przeliczeniu stanowi pojemność 744 basenów olimpijskich. W sumie do wykonania jest łącznie 27 segmentów, które składają się z ław fundamentowych, ścian i kalot. Dotychczas w całości w nawie wschodniej i w nawie zachodniej wykonano kolejno: 25 z 27 ław fundamentowych, 54 z 81 ścian oraz 26 z 81 kalot. Łącznie wykonano 105 elementów z 189 do wykonania.

S3 Bolków - Kamienna Góra, budowa tunelu TS-32

S3 Bolków - Kamienna Góra, budowa tunelu TS-32. Zdjecia: GDDKIA

Trasa S3 na terenie Dolnego Śląska będzie miała 135 km długości. Podsumowując, budowa ostatnich odcinków: Bolków - Kamienna Góra potrwa do 2024 r. a Kamienna Góra - Lubawka do 2023 r.

Tak wygląda budowa drogi S3 do Świnoujścia

Tak wygląda budowa drogi S3 do Świnoujścia

W tym roku wystartowała budowa ostatnich odcinków trasy S3 na północy, tj. Troszyn - Świnoujście. Zdjecia: GDDKIA

Biegnąca wzdłuż zachodniej granicy prawie 500-kilometrowa trasa ekspresowa S3 to element europejskiego szlaku E65 o łącznej długości ok. 3950 km łączącego szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania na Krecie. Docelowo S3 na terenie RP będzie miała długość ok. 500 km.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Bolków Jak dojadę - Kamienna Góra