Wagi na nowych drogach ekspresowych S5 i S11 w Wielkopolsce
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2013-07-29
Na terenie Wielkopolski prowadzony jest preselekcyjny system ważenia pojazdów. W ostatnich dniach lipca kolejne wagi zostały uruchomione na Wschodniej (droga ekspresowa S5) i Zachodniej Obwodnicy Poznania (droga ekspresowa S11). W województwie wielkopolskim obecnie istnieje 8 punktów ważenia pojazdów, ale planuje się budowę 5 kolejnych.
System preselekcyjnego ważenia pojazdów używany jest na drogach:
Najważniejszym elementem bramki preselekcyjnej jest waga, czyli bardzo dokładna listwa pomiarowa wbudowana w nawierzchnię jezdni. Zasada działania jest prosta: kiedy po wadze przejeżdża nadmiernie obciążony pojazd, system automatycznie rejestruje informacje o nacisku każdej z osi i o jego masie całkowitej, następnie umieszczona nad jezdnią kamera wykonuje zdjęcie pojazdu i jego tablicy rejestracyjnej. Informacja o wykroczeniu drogą radiową błyskawicznie trafia do inspektorów transportu drogowego, którzy zatrzymują ciężarówkę i ważą ją na legalizowanej wadze stacjonarnej. Gdy urzędowy pomiar potwierdzi wynik ważenia preselekcyjnego i przekroczenia parametrów wagowych, inspektorzy nie dopuszczają pojazdu do dalszej jazdy, a na nieuczciwego przewoźnika przeładowującego swój pojazd są nakładane kary.
Preselekcyjne ważenie polega na kontrolowaniu tylko tych pojazdów, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że są przeładowane. Z przeprowadzonych badań wynika, że samochód ciężarowy, który dwukrotnie przekroczył dopuszczalną masę, podczas jazdy zużywa drogę w tym samym stopniu co... dwa i pół miliona aut osobowych!
Jak przestrzegają drogowcy - ważne jest aby przez wdrożenie systemu znacznie ograniczyć liczbę przeciążonych samochodów, dzięki temu zostanie wydłużona żywotność polskich dróg oraz znacznie wzrośnie na nich bezpieczeństwo. Najważniejsza jest ochrona stanu technicznego dróg oraz wyłapywanie nieuczciwych przewoźników.
- S11 – Zachodniej Obwodnicy Poznania odc. od autostrady A2 do drogi krajowej 92 ,
- S5 odc. Gniezno-Poznań
- oraz na następujących drogach krajowych nr 10, 11, 15, 32 i 92.
Najważniejszym elementem bramki preselekcyjnej jest waga, czyli bardzo dokładna listwa pomiarowa wbudowana w nawierzchnię jezdni. Zasada działania jest prosta: kiedy po wadze przejeżdża nadmiernie obciążony pojazd, system automatycznie rejestruje informacje o nacisku każdej z osi i o jego masie całkowitej, następnie umieszczona nad jezdnią kamera wykonuje zdjęcie pojazdu i jego tablicy rejestracyjnej. Informacja o wykroczeniu drogą radiową błyskawicznie trafia do inspektorów transportu drogowego, którzy zatrzymują ciężarówkę i ważą ją na legalizowanej wadze stacjonarnej. Gdy urzędowy pomiar potwierdzi wynik ważenia preselekcyjnego i przekroczenia parametrów wagowych, inspektorzy nie dopuszczają pojazdu do dalszej jazdy, a na nieuczciwego przewoźnika przeładowującego swój pojazd są nakładane kary.
Preselekcyjne ważenie polega na kontrolowaniu tylko tych pojazdów, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że są przeładowane. Z przeprowadzonych badań wynika, że samochód ciężarowy, który dwukrotnie przekroczył dopuszczalną masę, podczas jazdy zużywa drogę w tym samym stopniu co... dwa i pół miliona aut osobowych!
Jak przestrzegają drogowcy - ważne jest aby przez wdrożenie systemu znacznie ograniczyć liczbę przeciążonych samochodów, dzięki temu zostanie wydłużona żywotność polskich dróg oraz znacznie wzrośnie na nich bezpieczeństwo. Najważniejsza jest ochrona stanu technicznego dróg oraz wyłapywanie nieuczciwych przewoźników.