Wiercenie tunelu w Świnoujściu w marcu 2021 r. Trwają prace projektowe
Początek 2020 - pierwsze prace budowlane, marzec 2021 - start drążenia tunelu, jesień 2022 - oddanie dróg i tunelu - to harmonogram dla przeprawy tunelowej w Świnoujściu. Zdjęcia: UM Świnoujście

Pierwsze miesiące inwestycji tunelowej w Świnoujściu, to dla zewnętrznego obserwatora czas niecierpliwego oczekiwania choćby na wbicie przysłowiowej pierwszej łopaty. Dla wykonawcy to czas wytężonych prac badawczych i projektowych. W lipcu br. planowane jest osiągnięcie pierwszego kamienia milowego – zakończenie dokumentacji projektowej i złożenie wniosku o zgodę na realizację zadania. Budowa rozpocznie się w 2020 r., a drążenie tunelu pod Świną dopiero w marcu 2021 r. Zgodnie z aktualnym planem tunel ma być gotowy w drugiej połowie 2022 roku.

17 września 2018 r. podpisane zostały umowy pomiędzy Miastem Świnoujście, wykonawcą i inżynierem kontraktu budowy tunelu pod Świną. Kontrakt zrealizuje konsorcjum w składzie PORR S.A., PORR Bau, Gulermak i Energopol-Szczecin. Wartość zlecenia wynosi 793 mln zł brutto a przewidziany czas na ukończenie projektu to 48 miesięcy. Od tego – najważniejszego w historii miasta – wydarzenia minęło osiem miesięcy. Mieszkańcy i obserwatorzy spoza Świnoujścia czekają na realne prace budowlane. Tych na razie nie ma.

- Nie dziwi mnie to zniecierpliwienie. Zwłaszcza ze strony mieszkańców. Jak ktoś całe życie czekał na tunel, to spodziewał się, że dzień po hucznym podpisaniu umowy rozpocznie się budowa – mówi Barbara Michalska, zastępca prezydenta Świnoujścia.

Zgodnie z procedurą zaprojektuj i wybuduj, pierwszym etapem realizacji kontraktu jest projekt, który aktualnie jest wykonywany i z dnia na dzień coraz bardziej zaawansowany. Wytyczne do projektu wskazywał wcześniej opracowany na zlecenie Miasta Świnoujście program funkcjonalno-użytkowy. To w tym dokumencie wyznaczono m.in. dokładny przebieg przeprawy oraz parametry samego tunelu.

Teraz największy nacisk jest położony na prace projektowe. Jednocześnie wykonawca musiał przeprowadzić kolejne badania i uzyskać uzgodnienia z około setką podmiotów. Skomplikowane ustalenia i projekty dotyczyły m.in. systemu wentylacji, który zostanie zastosowany w tunelu, a ma m.in. tak funkcjonować by zabezpieczyć go przed rozprzestrzenianiem się ewentualnego pożaru.

Przedmiotem inwestycji jest zaprojektowanie i budowa drogi klasy GP pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu, na odcinku od ul. Karsiborskiej na wyspie Uznam do skrzyżowania z ul. Duńską i ul. Fińską na wyspie Wolin, o łącznej długości ok. 3,2 km. Zakres Inwestycji obejmuje budowę tunelu drążonego w technologii maszyny TBM pod cieśniną Świny o długości ok. 1,44 km wraz z dojazdami do tunelu w postaci wykopu otwartego i tunelu wykonywanego metodą stropową na wyspie Uznam oraz na wyspie Wolin. Odcinek 1,44 km wykonany będzie metodą drążoną TBM, a około 860 metrów metodą odkrywkową (460 metrów od strony wyspy Uznam i 400 od strony wyspy Wolin). Elementami układu drogowego będą również: drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie – rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam. W zakresie inwestycji jest również przebudowa istniejących przyległych ulic.

Kamienie milowe tunelu w Świnoujściu. Do pierwszego zostały niespełna dwa miesiące

Harmonogram prowadzonych prac został ustalony jeszcze jesienią 2018 r. Na tę chwilę wszystkie prace są zgodne z tym harmonogramem. Zakłada on, że w lipcu wykonawca złoży wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID).

- Pierwszym kamieniem milowym inwestycji będzie opracowanie przez wykonawcę projektu budowlanego i wystąpienie przez niego z wnioskiem o ZRID (pozwolenie na budowę). Zgodnie z kontraktem nastąpi to w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy (do 17.07.2019). Kolejnym kamieniem milowym będą prace wiertnicze prowadzone maszyną TBM, które rozpoczną się w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy (do dnia 17.03.2021) – informuje wykonawca.

Faktyczna budowa przeprawy drogowej między wyspami Uznam i Wolin rozpocznie się na początku 2020 r. Wówczas na placu budowy pojawią się koparki, a krajobraz miasta zacznie się zmieniać. - Spodziewamy się, że pod koniec roku decyzja ZRID zostanie wydana, a z początkiem roku ruszą prace budowlane – przewiduje Adam Łosiński.

Nie oznacza to jeszcze wiercenia tunelu, bo to ma się rozpocząć – zgodnie z harmonogramem – w marcu 2021r. Pamiętać jednak trzeba, że przeprawa pod Świną, to zarówno tunel jak i drogi dojazdowe, które włączą go w istniejącą infrastrukturę. 

Wraz z ukończeniem tunelu jesienią 2022 r., zostane zapewnione bezpośrednie połączenie między Uznam a polskim lądem. Ponadto czas podróży zostanie skrócony do zaledwie kilku minut, a także znacznie poprawi połączenie z polskimi kurortami wakacyjnymi na Pomorzu Zachodnim.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Maciej
2019-06-22 16:30
...no i sławna S5...
Maciej
2019-06-22 16:29
Proponuję poczytać o trasie S3 i paru innych, Włosi w jednym miejscu uciekli, inni zostali wyrzuceni, inwestycje staneły, bo kary się pojawiły po dwuletniej obsuwie w terminach. Ktoś musi zmienić prawo specjalnie dla takich oszustów. Ogromne straty powodowane przez takie źle ustalone przetargi, nie mogą być powielane.. O terminach realizacji nie wspominam....
kon
2019-05-15 21:56
włoskie firmy tylko aby zacząc hehe a kto skonczy to juz nie ich problem
rad
2019-05-14 18:04
"Astaldi jest solidna" - żart roku, proszę sobie poczytać co zrobiło Astaldi z modernizacją linii kolejowych nr 17 Warszawa - Lublin i 271 (E59) Poznań - Wrocław - budowy porzucone , rozgrzebane opóźnienia liczone w latach nie miesiącach ....
Auto2019
2019-05-14 16:32
@Gargamel60 jak chodzi o Astaldi to dobry Pomysł bo wszystkie inne włoskie to byle co. Astaldi jest solidna. Inne włoskie by do Terminu ukonczenia by zdążyły maksymalnie 50% a potem Opóżnienia.
Gargamel 60
2019-05-14 15:42
Proponuję zatrudnić włoskie firmy.To jeszcze ich prawnukowie będą to budować

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: