Wiosną start budowy drogi S19 Rzeszów – Babica
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-09-10

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy, w systemie Projektuj i buduj, realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wykonawca na podstawie Koncepcji programowej opracował dokumentację techniczną niezbędną do złożenia wniosku o ZRID. Aktualnie trwa końcowy etap projektowania, opracowywanie dokumentacji wykonawczej, a rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest wiosną przyszłego roku.
Kalendarium realizacji odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica
- 6 listopada 2015 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej
- 4 listopada 2016 r. - wydanie decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska utrzymującej w mocy ze zmianami decyzję środowiskową wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie. Decyzja środowiskowa stała się ostateczna.
- 19 stycznia 2017 r. - umowa na wykonanie Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym i hydrogeologicznym (wykonawca: konsorcjum Promost Consulting i IRP Biuro Projektów, wartość: 6 303 627 zł)
- 3 października 2019 r. - ogłoszenie przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj
- 4 lutego 2020 r. - otwarcie ofert (sześć ofert: najniższa oferta - China Harbour Engineering Company na kwotę 1 198 082 115 zł, najwyższa oferta - konsorcjum firm z liderem PORR na kwotę 3 195 977 598,35 zł)
- 15 maja 2020 r. - wybór najkorzystniejszej oferty (konsorcjum: Mostostal Warszawa i Acciona Construcción na kwotę 2 230 165 684,48 zł)
- 3 lipca 2020 r. - zakończenie kontroli uprzedniej przetargu przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
- 10 lipca 2020 r. - podpisanie umowy na realizację
- 9 września 2021 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID
- 2020 - 2026 - lata realizacji, z czego 14 miesięcy to projektowanie, 7 miesięcy uzyskanie decyzji ZRID, a 33 miesiące budowa. Do tego należy także doliczyć cztery okresy zimowe, tj. 16 miesięcy.
Droga ekspresowa s19 w woj. podkarpackim - mapa GDDKIA. W I połowie wrzesnia br. otwarto oferty na dalszy odcinek Babica - Jawornik. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Realizacja S19 Babica – Jawornik za co najmniej 1,25 mld zł
S19 Rzeszów Południe - Babica
W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej S19 pomiedzy węzłem Rzeszów Południe a Babica o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie dwupoziomowy węzeł Babica typu trąbka. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ok. 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu obecnej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem. Powstaną także dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP II Lutoryż i MOP I Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Największym wyzwaniem inżynieryjnym będzie budowa tunelu oraz estakad. Wynika to z pagórkowatego ukształtowania terenu, które wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego około 80 m pod powierzchnią ziemi. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące na tym odcinku drogi.
Istniejąca droga ekspresowa S19 w okolicach Rzeszowa. Zdjęcia: GDDKIA
Dzięki budowie S19 ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum miejscowości położonych wzdłuż istniejącej DK19, który powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców - wypadki, hałas oraz spaliny. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo na drodze zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego. To także element międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.