Wrocław: Ruszy budowa nowych mostów Chrobrego na Swojczyce
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl, www.wroclaw.pl
- 2019-01-21
– Z ogłoszeniem przetargu czekamy jeszcze na decyzję środowiskową, która ma być na przełomie stycznia i lutego – podkreśla Mariusz Konecki, kierownik projektu w spółce Wrocławskie Inwestycje.
– Nowe mosty Bolesława Chrobrego będą budowane wraz torowiskiem. Chcemy tak poprowadzić budowę nowych mostów, żeby stosownie do ewentualnych potrzeb, szybciej być gotowym na rozbudowę sieci tramwajowej – dodaje Marek Szempliński, rzecznik prasowy spółki.
Nowymi mostami Chrobrego będzie poprowadzona linia tramwajowa od pętli Sepolno na Swojczyce. Zdjęcia: Wrocławskie Inwestycje
Nowe mosty powstaną tuż obok istniejących mostów Chrobrego, które są nad kanałem przeciwpowodziowym i kanałem żeglugowym Odry, między ul. Mickiewicza i Monte Cassino na Sępolnie, a ul. Swojczycką. Docelowo mają za zadanie przejąć ruch komunikacji miejskiej oraz pieszo-rowerowy. Obiekty będą częścią drogi wojewódzkiej nr 455 wyprowadzającej z Wrocławia ruch z północy na wschód w kierunku Oławy.
Co ze starymi mostami Chrobrego? Obecnie, ze względu na zły stan techniczny, mogą nimi jeździć samochody i pojazdy MPK mające nie więcej niż 15 ton.
– Nie ma decyzji co do ich rozbiórki. Nawet bez ruchu samochodowego ten potężny, ciężki, żelbetowy obiekt nadal będzie niszczał. Z punktu widzenia technicznego będzie nadawał się do wyburzenia. Natomiast obecnie, po wykonanych wzmocnieniach, będzie wykorzystany podczas budowy nowych mostów. Chodzi o to, że dzięki temu nie będzie konieczności budowy przeprawy tymczasowej, która kosztowałaby ok. 8 mln zł – zaznacza kier. projektu.
Istniejące mosty Bolesława Chrobrego (północny i południowy) zbudowane zostały w latach 1916-1917 (wówczas jako Günther Brücke). Podczas oblężenia Wrocławia pod koniec II wojny światowej mosty zostały zniszczone. Ponownie odbudowano je w latach 1947-1948 i do lat siedemdziesiątych nosiły nazwę mostów Swojczyckich.