Wschodnia obwodnica Wrocławia nie wcześniej niż w 2020 roku
- W.T.
- conadrogach.pl
- 2015-09-15
Ze strategicznego (krajowego) punktu widzenia, Wschodnia Obwodnica Wrocławia jest mniej istotna od przejezdnej już A8-ki, Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, jednak dla mieszkańców południowo-wschodnich części powiatu wrocławskiego i rozwijających się „sypialni” Wrocławia ma znaczenie najwyższej rangi. Brak mostu na Odrze w tym rejonie powodował bowiem, że mieszkańcy np. gminy Siechnice, by dostać się do Długołęki i dalej w kierunku Warszawy musieli bądź jechać przez centrum Wrocławia i najbliższy most Grunwaldzki, bądź kierować się aż do Oławy.
Pierwsze prace planistyczne nad tą drogą rozpoczęły się już w 1999 roku, jednak ze względu na priorytetowe potraktowanie AOW to właśnie zachodnie obejście Wrocławia jest dziś już całkowicie przejezdne, zaś na wschodnią obwodnicę musimy jeszcze poczekać kilka lat. Co więcej, istniejąca obwodnica spowodowała, że wschodnia część pierścienia drogowego, który będzie otaczał Wrocław, nie będzie drogą krajową, a tylko wojewódzką (w pewnym momencie była nawet mowa o drodze powiatowej). Nieobecność na liście planowanych dróg krajowych spowodowała, że o finansowanie tej inwestycji musiał troszczyć się samorząd województwa dolnośląskiego, co znacząco utrudniło zdobycie środków pieniężnych. Aktualnie droga ta znalazła się w Regionalnym Programie Operacyjnym dla Województwa Dolnośląskiego, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Wschodnia Obwodnica Wrocławia połączy gminy Siechnice, Czernica, Długołęka i Wrocław oraz drogi wojewódzkie nr 395 i 455 z drogami krajowymi 94 i 8 oraz autostradą A4. Jej realizacja została podzielona na cztery części:
- budowa obwodnicy od węzła A4 Bielany Wrocławskie do drogi wojewódzkiej nr 395 (rondo Żerniki Wrocławskie);
- budowa obwodnicy od Żernik Wrocławskich do Siechnic (DK 94); - budowa obwodnicy od Siechnic do Łan (DW 455);
- budowa obwodnicy od Łan do Długołęki (DK 8).
Wciąż w fazie projektowej znajdują się dwa odcinki, które pozwolą połączyć WOW z istniejącymi już drogami, stanowiącymi pierścień drogowy Wrocławia - na północy z łącznikiem Długołęka i na południu z autostradą A4. Oba te odcinki mają być realizowane równolegle, a przetargi mają zostać ogłoszone już w przyszłym roku. Co ważne, w maju 2015 roku Gmina Wrocław porozumiała się z samorządem województwa dolnośląskiego i dofinansuje budowę północnego odcinka wschodniej obwodnicy kwotą 33 mln zł. Szacowany koszt budowy obu brakujących odcinków to ok. 260 mln zł.
WOW Łany - Długołęka
Aktualnie opracowywany jest Program Funkcjonalno-Użytkowy, na podstawie którego DSDiK zamierza ogłosić przetarg w formule "Zaprojektuj i wybuduj" na budowę obwodnicy od ronda na drodze 455 w Strachocinie do DK 98. Województwo Dolnośląskie posiada grunty, na których powstanie ok. 4,7 km nowej drogi. Zanim więc ruszy budowa, niezbędny będzie więc wykup brakujących terenów.
Ogłoszenie przetargu na odcinek WOW od DW 455 do DK 98 nastąpi na przełomie 2015/2016 roku. Według harmonogramu zakończenie budowy tego fragmentu Wschodniej Obwodnicy Wrocławia ma nastąpić w 2020 roku.
WOW Żerniki Wrocławskie - Bielany Wrocławskie
Obecnie trwają prace koncepcyjne nad trzema wariantami przebiegu drogi wojewódzkiej pomiędzy rondem w Żernikach Wr. na DW 395 a ul. Karkonoską we Wrocławiu (na wysokości centrum handlowego Auchan).
Jako preferowany wskazano wariant z przejściem przez wieś Wysoka, gdyż jest zgodny z Miejskim Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Podjęto decyzję, że będzie to droga jednojezdniowa dwupasowa. Z uwagi na protesty mieszkańców rozważane są też jednak dwa inne warianty.
Toczy się zarazem procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko, w wyniku której spodziewane jest wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. O wyborze ostatecznego wariantu zdecyduje postępowanie oddziaływania na środowisko.
Ogłoszenie przetargu na powyższy odcinek obwodnicy Wrocławia od DW 395 do ul. Karkonoskiej (ok. 7 km) ma nastąpić w IV kwartale 2016 roku. Planowany termin zakończenia WOW to 2020 rok.
Docelowo cała Wschodnia Obwodnica będzie liczyć ok. 30 kilometrów. Obecnie przejezdne są dwa jej fragmenty - Żerniki Wrocławskie - Siechnice oraz Siechnice - Łany o łącznej długości ok. 13 km
WOW Siechnice - Łany
Pierwszym oddanym do użytku fragmentem WOW był 8,4-kilometrowy odcinek od Siechnic do Łan. Droga ta jest przejezdna od 15 lutego 2013 roku, a stanowiący jej część most przez Odrę został wybudowany w kwietniu 2011 roku. Odcinek ten połączył DK94 (wylotówka z Wrocławia na Oławę i Opole) z drogą wojewódzką nr 455 (kierunek na Jelcz-Laskowice).
Realizację odcinka podzielono na trzy mniejsze kontrakty. Odcinek od Siechnic do Łan wraz z mostami przez Odrę i Oławę wybudowała firma Budimex (umowa z 19 września 2009 r.). Konsorcjum Berger Bau wybudowało łącznik od miejscowości Łany do ronda na drodze 455 (umowa 17 marca 2010 r.). Z kolei Eurovia zrealizowała dwupoziomowe skrzyżowanie z DK 94 i wiadukt nad torami kolejowymi w Siechnicach (umowa 15 lutego 2011 r.).
Zadanie to kosztowało ponad 347,6 mln zł, z czego kwota dofinansowania z funduszu unijnego wyniosła ponad 162 mln zł.
Droga zbudowana w klasie G ma po jednym pasie ruchu w każdą stroną (poza skrzyżowaniem z drogą 94, gdzie powstał już docelowy, dwupasmowy układ ruchu), z pozostawionym miejscem na dobudowanie po jeszcze jednym pasie ruchu. Poza samą drogą powstały trzy mosty, estakady nad zbiornikami przeciwpowodziowymi, wiadukty nad dwoma liniami kolejowymi (prawie 2 km dróg zostało zbudowana na obiektach inżynieryjskich - mosty, wiadukty, estakady).
WOW Żerniki Wrocławskie - Siechnice
19 grudnia 2014 roku otwarty został 5-kilometrowy odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia Żerniki Wrocławskie – Siechnice. Droga zaczyna się dokładnie na rondzie w miejscowości Iwiny, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 395 (na Strzelin), i kończy w Siechnicach na skrzyżowaniu z DK 94.
Wschodnia Obwodnica Wrocławia, odcinek Żerniki - Siechnice. Zdjęcia: DSDiK
Przetarg na realizację tego zadania wygrało konsorcjum z firmą Pol-Dróg Dolny Śląsk jako liderem, a umowa została podpisana 20 lipca 2012 roku. Droga kosztowała ponad 101,7 mln zł, z czego kwota dofinansowania wyniosła prawie 74,8 mln zł.
Zgodnie z umową, poza samą drogą klasy G, powstały wiadukty nad liniami kolejowymi, most nad Brochówką oraz pozostałe obiekty inżynierskie.