Wykonawca wrócił do drążenia tunelu na Zakopiance. Pojedziemy nim za dwa lata
Na budowanej drodze ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój kontynuowane jest wiercenie tunelu pod Małym Luboniem. Zdjęcia: GDDKIA

Skończyły się problemy z dostawą materiałów i wykonawca wznowił prace przy drążeniu tunelu w Naprawie, na budowie drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka Zdrój. Prace prowadzone będą codziennie przez całą dobę. Zakopianka przetnie w tym miejscu masyw góry Mały Luboń.

Dwunitkowy tunel na odcinku Zakopianki pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą to jedno z największych wyzwań na budowie drogi ekspresowej S7. Tunel ma mieć około 2,1 km długości. Drążenie tunelu rozpoczęło się w marcu 2017 r. Prace rozpoczęto od strony portalu północnego w Naprawie. Prace w Skomielnej Białej od strony południowej ruszyły kilka miesięcy później - w październiku 2017 r. Do tej pory w dwóch nitkach wydrążono 2087 m tunelu pod Małym Luboniem, wykonano 1807 m obudowy tunelu po linii łuku i w poziomie 2041 m obudowy.

Prac przy drążeniu tunelu nie prowadzono od stycznia 2019 r. bo zabrakło stalowych profili, które miał dostarczyć włoski podwykonawca. - Profile te instalowane są na łuku tunelu (tzw. kalocie) i stanowią część konstrukcyjną obudowy, wzmacniają sklepienie. Obudowa robiona jest na bieżąco, po wydrążeniu określonej ilości tunelu – wyjaśniają drogowcy. Stalowe profile zostały już dostarczone na budowę, co pozwoliło na kontynuację prac.

 

Stalowa obudowa tunelu na Zakopiance

Stalowa obudowa tunelu na Zakopiance. Zdjęcia: GDDKIA

W środę i czwartek trwały prace przygotowawcze, a w piątek (8 lutego) ruszyło wiercenie otworów strzałowych w portalach północnych. Od strony południowej w czwartek rozpoczęły się wiercenia pali wielkośrednicowych.

Prace przy drążeniu tunelu prowadzone będą przez całą dobę, włącznie z sobotami i niedzielami, natomiast pale wielkośrednicowe przy portalu południowym tunelu wykonywane będą po 12 godzin dziennie. Zadaniem pali wielkośrednicowych będzie zabezpieczenie osuwisk usytuowanych przy południowym wlocie do tunelu. Po zabezpieczeniu osuwisk rozpocznie się drążenie czwartego otworu. Zabezpieczą one także budynek wentylatorowni, który usytuowany będzie przez wlotem do tunelu. Powstanie 150 pali, o średnicy 1,20 m każdy, wiercone na głębokości od 14 do 30 metrów.

 

Wiercenie tunelu pod Małym Luboniem

Wiercenie tunelu pod Małym Luboniem. Zdjęcia: luty 2019 r. GDDKIA

 

W 2016 roku rozpoczęła się budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki Zdroju. Prace obejmują również budowę dwujezdniowej trasy do Chabówki, gdzie włączona zostanie do istniejącej już dwujezdniowej drogi krajowej nr 47 z Chabówki do Rdzawki.

Realizacja drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień - Rabka-Zdrój oraz budowa nowego odcinka drogi krajowej nr 47 klasy GP na odcinku Rabka-Zdrój – Chabówka wyniesie łącznie prawie 2,5 mld zł. Jej budowę podzielono na trzy odrębne zadania, które przedstawia mapa:

 Mapa z podziałem na realizowane odcinki Zakopianki Lubień - Rabka

Mapa z podziałem na realizowane odcinki Zakopianki Lubień - Rabka. Mapa: GDDKIA

Wykonawcą tunelowego odcinka Zakopianki jest włoska firma Astaldi. Zgodnie z umową, prace mają zakończyć się w marcu 2021 r.

 

ZOBACZ PODOBNE

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: