1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Za dwa lata kierowcy pojadą nową autostradą na zachodzie kraju

Za dwa lata kierowcy pojadą nową autostradą na zachodzie kraju

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-08-04
Za dwa lata kierowcy pojadą nową autostradą na zachodzie kraju
Ponad 70 km drogi krajowej nr 18 do Olszyny zmieni status na autostradę. Kierowcy pojadą betonowa trasą w 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA
Rozkręcają się prace na każdym z czterech odcinków, na jakie została podzielona budowa autostrady A18 Olszyna (granica z Niemcami) - Golnice (woj. dolnośląskie). Są już nawet pierwsze metry nowej, betonowej nawierzchni. Cały odcinek o długości ponad 70 km ma być gotowy w 2023 roku.

Obecna przebudowa jezdni południowej drogi krajowej nr 18 (niechlubnie nazywanej najdłuższymi schodami Europy) jest już drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady. Pierwszym etapem była budowa jezdni północnej A18 na parametrach autostradowych realizowana w latach 2004-2007. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. I właśnie ta jezdnia jest teraz modernizowana.

Ten rok przyniesie nowe kilometry autostrady A1

Prowadzone prace polegają głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia zostanie rozebrana i położona będzie nowa nawierzchnia betonowa, a jezdnia zostanie poszerzona do 11 m. Według terminów kontraktowych, w 2023 r. kierowcy będą mieli do dyspozycji całą trasę o łącznej długości ponad 70 km w parametrach autostrady.

Korki na A4 Wrocław - Katowice. Od sierpnia duży remont A4 w woj. opolskim

Budowa autostrady A18 Olszyna - Golnice podzielona jest na cztery odcinki, na jednym z nich pojawiła się już nowa nawierzchnia


Mapa autostrady a18 z podziałem na odcinki realizacyjne

 

  1. Odcinek pierwszy (0+1) zaczyna się na granicy państwa a kończy ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia, o dł. 11,6 km. W ramach zadania przebudowane zostaną także węzły drogowe Olszyna - przy granicy z Niemcami - oraz Żary Zachód - na przecięciu z drogą krajową nr 12. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.
  2. Dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia zaczyna się drugi odcinek, który kończy się około czterech kilometrów przed węzłem Iłowa. Długość odcinka wynosi 21,9 km. W zakres prac wchodzi również przebudowa węzła drogowego Żary Południe na przecięciu z drogą krajową nr 27. To najbardziej zaawansowany fragment przebudowywanej drogi.

    Najbardziej zaawansowany odc. A18 Żary - Iłowa

    Najbardziej zaawansowany odc. A18 Żary - Iłowa. Zdjęcia: GDDKIA

    Na odcinku między węzłem Żary Zachód a węzłem Iłowa ułożony został pierwszy, testowy odcinek nawierzchni betonowej o długości 500 m. Wykonanie tego odcinka zajęło wykonawcy nieco ponad dobę, w trybie ciągłym. Zaznaczyć trzeba, ze na wykonanie prac związanych z nawierzchnią betonową, czyli ostatnią warstwą konstrukcji drogi (realizowanej w technologii betonowej), składa się m. in.: ułożenie geowłókniny, jako warstwy poślizgowej i drenażowej, wykonanie nawierzchni betonowej w dwóch warstwach - dolnej i górnej, teksturowanie powierzchni ułożonego betonu w celu uzyskania odpowiedniej szorstkości nawierzchni, nacięcie szczelin dylatacyjnych* w miejscu ułożenia dybli i kotew (są one wkładane do betonu w trakcie betonowania w odległościach co 5 metrów),
    wypełnienie szczelin.

    - Odcinek próbny układa się w celu sprawdzenia czy zastosowane materiały, technologia i jakość wykonanych prac gwarantują otrzymanie nawierzchni o pożądanych parametrach. Jest to bardzo istotne, bo reżim układania nawierzchni betonowej jest znacznie bardziej rygorystyczny niż przy nawierzchni bitumicznej (nazywanej potocznie asfaltową). Jeśli szereg wykonanych badań potwierdzi odpowiednią jakość wykonanej nawierzchni, wówczas wykonawca dostanie zielone światło do jej ułożenia na pozostałym fragmencie realizowanego odcinka drogi – wyjaśniają drogowcy. Jeszcze przed ułożeniem mieszanka betonowa badana jest pod kątem konsystencji, zawartości powietrza i gęstości. Natomiast po upływie 28 dni od ułożenia sprawdzana jest m.in. wytrzymałość na ściskanie, zginanie i rozciąganie, a także mrozoodporność. Nawierzchnia badana jest również pod kątem takich parametrów jak równość podłużna i poprzeczna czy współczynnik tarcia.

  3. Trzeci odcinek ma swój początek blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Jego długość to 16,2 km. W ramach zadania przebudowany zostanie także węzeł Iłowa na przecięciu z drogą wojewódzką nr 296. Zakończenie prac planowane jest w II połowie 2023 r.

  4. Ostatni, czwarty odcinek w całości zlokalizowany jest na obszarze województwa dolnośląskiego. Swój początek ma bowiem na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, a koniec na węźle Golnice. Długość odcinka to 21,5 km. Wartość umowy na roboty wynosi 258,7 mln zł. Tutaj prace budowlane są najmniej zaawansowane. Wykonawca dopiero przygotowuje się do rozbiórki starej nawierzchni. Planowane zakończenie prac przypada na II połowę 2023 r.

    Rozbiórka starej nawierzchni autostrady A18

 Rozbiórka starej nawierzchni autostrady A18. Zdjęcia: GDDKIA

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A18