Zaawansowanie prac na autostradzie A18 Olszyna - Golnice
- Michał Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-03-28
Autostrada Wrocław - Berlin została wybudowana niemal sto lat temu, w latach 30 poprzedniego wieku. Jezdnia północna była przebudowana w latach 2004 - 2006. Przebudowywana jezdnia południowa pamięta jeszcze czasy III Rzeszy.
Cały odcinek budowanej autostrady A18, od granicy z Niemcami do Golnic, ma długość 70 km.
Przebudowę południowej jezdni autostrady A18 podzielono na 5 odcinków:
0 - od granicy państwa do węzła Olszyna (z węzłem) - ok 1,5 km,
1 - od węzła Olszyna do węzła Żary Zachód (z węzłem) - ok 10 km,
2 - od Żary Zachód - do węzła Iłowa (bez węzła) - ok. 22 km,
3 - od węzła Iłowa (z węzłem) do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego - ok. 16 km,
4 - od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice (z węzłem) - ok. 21,5 km.
Odcinek 0 i 1:
Odcinek 0 zaczyna się na przejściu granicznym z Niemcami i kończy po ok 1300 m za węzłem Olszyna. Umowa przewiduje budowę jezdni południowej autostrady oraz przebudowę węzła Olszyna (zjazd na drogi lokalne do miejscowości Olszyna i Trzebiel).
Odcinek 1 autostrady A18 startuje za węzłem Olszyna i kończy się za węzłem Żary Zachód. W ramach kontraktu powstanie 13 obiektów mostowych w tym 3 przejścia dla zwierząt oraz węzeł Żary Zachód ze zjazdem na drogę krajową nr 12.
Mapa odcinka 0 i 1. Zdjęcie: GDDKIA.
Wykonawca: PORR S.A.
Rozpoczęcie prac: kwiecień 2020 roku
Termin zakończenia: druga połowa 2023 roku
Zaawansowanie prac:
Zaawansowanie prac na odcinku 0: ok. 10%
Budowa węzła Olszyna na odcinku 0 autostrady A18. Zdjęcie: GDDKIA.
Zaawansowanie prac na odcinku 1: ok. 60%
Budowa autostrady A18 Olszyna - Żary Zachód - fotorelacja
Budowa przejścia dla zwierząt na odcinku nr 1. Zdjęcie: GDDKIA.
Odcinek 2
Odcinek zaczyna się za węzłem Żary i biegnie w kierunku Legnicy. Kończy się ok. 4 km przed węzłem Iłowa. Ma łączną długość ok. 22 km. Kontrakt przewiduje budowę 14 obiektów mostowych, 4 przejść dla zwierząt, MOPu II kategorii - Wymiarki Południe oraz węzła Żary Południe (połączenie z drogą krajową nr 27).
Mapa odcinka 2 budowanej autostrady A18. Zdjęcie: GDDKIA.
Wykonawca: Konsorcjum Kobylarnia SA, Mirbud SA
Rozpoczęcie prac: marzec 2020 r.
Termin zakończenia: wrzesień 2022 r.
Zaawansowanie prac: 78%
Zdjęcia lotnicze z budowy autostrady A18 Żary Zachód - Iłowa
Budowa jezdni południowej na odcinku nr 2 między Żarami i Iłową. Zdjęcie: GDDKIA.
Odcinek 3
Odcinek rozpoczyna się ok 4 km na zachód od węzła Iłowa a kończy po 16 km na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Na odcinku powstanie 12 obiektów mostowych w tym dwa przejścia dla zwierząt oraz węzeł Iłowa, ze zjazdem na drogę wojewódzką DW 296.
Autostrada A18 - mapa odcinka 3. Zdjęcie: GDDKIA.
Wykonawca: BUDIMEX SA
Rozpoczęcie prac: marzec 2021 r.
Termin zakończenia: 2023 r.
Zaawansowanie prac: 32%
Budowa przejścia dla zwierząt na odcinku 3. Zdjęcie: GDDKIA.
Odcinek 4
Odcinek 4 ma długość 21,5 km. Zaczyna się na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego a kończy się za węzłem Golnice, na połączeniu z istniejącym już na obu jezdniach, gotowym fragmentem autostrady A18. Kontrakt przewiduje budowę dwóch węzłów: Luboszów (ze zjazdem na drogi lokalne w kierunku Żagania) i Golnice (zjazd na drogę wojewódzką DW 297 w kierunku na Golnice i Bolesławiec).Ponadto przewidziano budowę MOPu I kategorii - Świętoszów Południe oraz 20 obiektów mostowych w tym aż 5 przejść dla zwierząt.
A18 - mapa odcinka 4. Zdjęcie: GDDKIA.
Wykonawca: Konsorcjum Kobylarnia SA, Mirbud SA, Budpol Sp. Z o.o.
Rozpoczęcie prac: marzec 2021 r.
Termin zakończenia: 2023 r.
Zaawansowanie prac: 17,5%
Budowa węzła Golnice na odcinku 4 autostrady A18. Zdjęcie: GDDKIA.