1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Zabraknie pieniędzy na obwodnicę Zatora w Małopolsce?

Zabraknie pieniędzy na obwodnicę Zatora w Małopolsce?

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-02-19
Zabraknie pieniędzy na obwodnicę Zatora w Małopolsce?
Obwodnica Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28 (woj. małopolskie) - mapa przebiegu. Mapa: GDDKIA
W najbliższych 3-4 latach ma powstać obwodnica Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28 (woj. małopolskie). Nie brakuje chętnych wykonawców w przetargu. Chce ją zaprojektować i wybudować 6 firm. Problem w tym, że najniższa zaproponowana oferta aż o 50 procent przekracza budżet GDDKIA.

Na realizację obwodnicy Zatora w formule „projektuj i buduj” drogowcy mają zarezerwowane ponad 48 mln zł. Wszystkie firmy biorące udział w przetargu swoje prace wyceniły na dużo więcej. Olbrzymia jest też rozpiętość proponowanych cen.

 

- Różnica pomiędzy ofertą najmniej i najbardziej kosztowną jest duża. Koszt inwestycji zaproponowany przez firmę Mota-Engil Central Europe wynosi ponad 69 mln 670 tys. zł, natomiast IMB-Podbeskidzie wyceniło swoje prace na ponad 103 mln 628 tys. zł. Z kolei połowa wykonawców wyceniła koszty na ponad 70 mln zł  – poinformowała Iwona Mikrut-Purchla z krakowskiego oddziału GDDKIA. Rozpoczyna się sprawdzanie ofert. Co ciekawe, w tym przypadku cena nie stanowi najważniejszego kryterium wyboru ofert (jedynie 40%), a aż 60% stanowią kryteria pozacenowe. Może się więc okazać, że GDDKIA nie będzie mogła wybrać wykonawcy z najniższą ceną, i wtedy będzie trzeba dołożyć więcej niż 21,5 mln zł. Jeżeli GDDKIA nie zdecyduje się na podpisanie umowy to będzie musiała unieważnić przetarg. Konieczne będzie ogłoszenie nowego postępowania, możliwe, że z innymi wymaganiami.

 

A trzeba podkreślić, że obwodnica Zatora w ciągu DK28 ma być pilotażowym projektem realizowanym z wykorzystaniem technologii i standardu BIM. Building Information Modeling jest nowoczesną technologią, w której stosuje się trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów, uwzględniające wszystkie niezbędne informacje, do wykorzystania na każdym etapie inwestycji: od projektu przez realizację po odbiór prac.

 

Obwodnica Zatora ma być drogą klasy GP (główna przyspieszona) z jedną jezdnią. Oprócz budowy samej obwodnicy w ciągu DK28, przebudowany zostanie także odcinek drogi wojewódzkiej DW781, klasy G. Powstanie 5 obiektów inżynierskich , w tym dwa wiadukty, most i dwa przepusty, skrzyżowania, drogi dojazdowe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zieleń ochronna, przejścia dla zwierząt, ogrodzenie naprowadzające). Przed rozpoczęciem budowy wykonawca musi zaprojektować trasę oraz uzyskać pozwolenia i decyzje dla budowy oraz użytkowania obwodnicy, po jej wybudowaniu.

 

- Projekt i budowa mają zostać zrealizowane w terminie nie dłuższym niż 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do terminu na etapie projektowania wliczane będą okresy zimowe, natomiast w przypadku realizacji robót do terminu realizacji już nie będzie wliczany okres zimowy (od 15 grudnia do 15 marca) – zaznaczają przedstawiciele GDDKIA.

 

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 28 Jak dojadę - Zator